Terug
Gepubliceerd op 22/09/2020

2020_DRAN_00113 - District Antwerpen. Karel Oomsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 21/09/2020 - 20:00 Zaal Arenberg
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, districtsraadslid ; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2020_DRAN_00113 - District Antwerpen. Karel Oomsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DRAN_00113 - District Antwerpen. Karel Oomsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Karel Oomsstraat in het district Antwerpen:  

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 30 september 2016 (jaarnummer 8500);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "omgeving Karel Oomsstraat";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 
  • is opgenomen in de proefopstelling 'locaties snelladers multimodale knooppunten en strategische locaties' zoals goedgekeurd door het college keurde op 29 mei 2020 (jaarnummer 4695).

Het college keurde op 8 mei 2020 (jaarnummer 4129) de 'start uitschakelprocedure K635' goed. De voorgestelde maatregelen werden als een proefopstelling ingevoerd, gemonitord en worden na enkele maanden geëvalueerd. De aanpassingen aan het kruispunt Karel Oomsstraat-Doornelei-Korte Lozanastraat zullen in een latere fase gereglementeerd worden in een aangepast aanvullend verkeersreglement. Bovendien voorziet het district Antwerpen tegen het einde van deze legislatuur een volledige heraanleg van de Karel Oomsstraat, inclusief voornoemd kruispunt.

Nadat er een supermarkt zich vestigde op nummer 47b werd er gezocht om de verkeerssituatie ter plaatse veiliger te maken. Een nieuw ontwerpplan werd opgesteld en uitgevoerd met een permanente laad- en loszone op het voetpad.
Cambio autodelen stelde de vraag om twee bijkomende autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont. 


Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • ter hoogte van de supermarkt, werd het voetpad verbreed, met daarop een permanente laad- en loszone. Hierdoor versmalde de rijweg (artikel 5);
  • inrichten van twee voorbehouden autodeelplaatsen in de Karel Oomsstraat ter hoogte van het nummer 44 (artikel 7).
    • Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van twee autodeelplaatsen uitvoerbaar zijn.
    • De stad Antwerpen wil autodelen faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in de stad Antwerpen dan ook gestimuleerd;
  • een verdrijvingsvlak werd voorzien langs de even zijde, tegenover de supermarkt (artikel 10);
  • een laad- en loszone wordt gemarkeerd op het voetpad (artikel 15).
De parkeerbalans: er verdwenen twee parkeerplaatsen en drie parkeerplaatsen van maandag tot en met zaterdag van 14:00 tot 6:00 uur en op zondag van 12:00 tot 8:00 uur.

Door het voetpad te verbreden, kon de laad- en loszone achter het fietspad worden ingericht, wat veiliger is. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;   
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017; 
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 29 juli 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Karel Oomsstraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 30 september 2016 (jaarnummer 8500).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen