Terug
Gepubliceerd op 22/09/2020

2020_DRAN_00123 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 21/09/2020 - 20:00 Zaal Arenberg
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, districtsraadslid ; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2020_DRAN_00123 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DRAN_00123 - Districten Antwerpen en Hoboken. Emiel Vloorsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Emiel Vloorsstraat in de districten Antwerpen en Hoboken: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen; 
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 november 2016 (jaarnummer 9694);
  • maakt gedeeltelijk deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kiel-Noord";
  • maakt gedeeltelijk deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde op 24 mei 2019 (jaarnummer 4459) de proefopstelling van de nieuwe verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC) goed, en na evaluatie hiervan de bijsturing van de proefopstelling op 13 december 2019 (jaarnummer 10445). De bijgestuurde proefopstelling wordt nu bestendigd.

Op 12 juli 2016 werd een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de Emiel Vloorsstraat onderzocht op haar gebruik.

De stopstreep en de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Pieter Rottiestraat, werden ten onrechte gereglementeerd in de Emiel Vloorsstraat. Deze worden nu opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van de Pieter Rottiestraat.  

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • volgende zaken verdwenen uit het straatbeeld: het verdrijvingsvlak ter hoogte van de middenberm richting Hoboken en het verbod om in te halen.
    De middenberm tussen de Herenpolderbrug en het Kielsbroek werd versmald, waardoor de rijstrook voor het links afslaand verkeer verlengd kon worden.
    Een verdrijvingsvlak ter hoogte van de middenberm werd aangebracht en afgebakend door paaltjes.
    Door de middenberm te versmallen ter hoogte van de August Leyweg, richting Antwerpen, kon een extra afslagstrook worden ingericht.
    De verkeerslichtenregeling werd eveneens aangepast;
  • verplaatsen van de bushalte naar voorbij het kruispunt met het Kielsbroek, zodat bussen niet langer gehinderd worden bij het verlaten van de bushalte door voertuigen die rechtsaf willen en voor het rood licht staan. Ook door deze locatie samen met de ligging van de detectielus miste de lijnbus haar detectie. De halte kon niet meer stad inwaarts worden aangelegd omdat dit te ver was ten opzicht van de vorige halte;
  • verwijderen van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 41.
    Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaats niet langer gebruikt wordt (artikel 6);
  • de stopstreep en oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Pieter Rottiestraat, werden ten onrechte gereglementeerd in de Emiel Vloorsstraat. Deze worden nu opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van de Pieter Rottiestraat (artikel 9 en artikel 12);
  • door een extra voorsorteerstrook te voorzien ter hoogte van de school, kunnen voertuigen die links willen afslaan, zich hier nu afzonderlijk opstellen zonder het doorgaand verkeer te hinderen (artikel 13);
  • een verdrijvingsvlak ter hoogte van de middenberm aan het Kielsbroek, afgebakend door paaltjes, maakt het kruispunt compacter en verhindert voertuigen van de hoofdbaan richting Hoboken om links af te slaan (artikel 14). 

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 april 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Emiel Vloorsstraat in de districten Antwerpen en Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het collge van 4 november 2016 (jaarnummer 9694).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.