Op 24 november 2015 (jaarnummer 00664) keurde de gemeenteraad het reglement taxicheques voor minder mobiele en tijdelijk minder mobiele 65-plussers en voor personen met een handicap goed. Via de taxicheques wil de stad de mobiliteit van senioren en personen met een handicap bevorderen en hen in staat stellen te blijven deelnemen aan het sociale leven en te participeren aan culturele, ontspannings- en vormingsactiviteiten. Het bevordert tevens hun zelfstandigheid en draagt er toe bij dat ze zich langer kunnen handhaven in een snel evoluerende samenleving.
Op 29 maart 2019 keurde het Vlaams Parlement het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer goed (hierna Taxidecreet genoemd). De Vlaamse Regering gaf uitvoering aan dit decreet via haar besluit van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer. De nieuwe Vlaamse taxiwetgeving (decreet en besluit) trad in werking op 1 januari 2020 en voorziet in één generieke vergunning voor individueel bezoldigd personenvervoer met vier onderscheidende categorieën van terbeschikkingstelling: straattaxi, standplaatstaxi, ceremonieel vervoer en OV-taxi.
Op 29 juni 2020 (jaarnummer 00435) keurde de gemeenteraad, naar aanleiding van het nieuwe taxidecreet, goed om de besluiten tot vaststelling van de taxitarieven, het reglement voor de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder en het reglement voor taxidiensten met lichte elektrische voertuigen op te heffen.
Omwille van de COVID-19-pandemie wil de stad de geldigheidsduur van de taxicheques éénmalig verlengen. Daarnaast wil de stad het reglement van de taxicheques in lijn brengen met het Vlaamse taxidecreet.
Het bestaande reglement taxicheques voor minder mobiele en tijdelijk minder mobiele 65-plussers en personen met een handicap legt in artikel 5 de regels rond de geldigheidsduur van de taxicheques vast. Een groot aantal aangekochte taxicheques werden omwille van de huidige COVID-19-pandemie niet opgebruikt en dreigen te vervallen op 31 december 2020.
Gezien de huidige uitzonderlijke situatie, wil de stad de geldigheidsduur van de taxicheques die eind dit jaar dreigen te vervallen, éénmalig verlengen met 2 jaar. Om dit mogelijk te maken, dient artikel 5 van het reglement te worden aangepast.
De huidige gebruikers zullen via een persoonlijk schrijven geïnformeerd worden over de mogelijkheid tot verlenging. Op eenvoudig verzoek kunnen zij hun 'oude' cheques omruilen voor nieuwe cheques. Het omruilen kan gebeuren vanaf 1 januari 2021 tot maximaal 4 maand nadien.
Daarnaast wordt artikel 4 van het reglement in lijn gebracht met het nieuwe taxidecreet. In dit artikel wordt vermeld dat de stad bepaalt met welke taximaatschappijen wordt samengewerkt. Deze passage wordt geschrapt.
Tot slot wordt artikel 11 geschrapt. Dit artikel verwijst naar overgangsmaatregelen die nodig waren toen het reglement in 2015 werd aangepast. Deze maatregelen zijn niet langer van toepassing.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van bepaalde toelagen (Belgisch Staatsblad 6 december 1983).
In de zitting van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) heeft de gemeenteraad het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd. Hierin wordt o.a. bepaald dat bij wijze van overgangsmaatregel, het algemeen reglement op de toelagen van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) van toepassing blijft op de lopende toelagereglementen, waarbij de looptijd ten laatste op 31 december 2022 afloopt.
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het reglement taxicheques voor minder mobiele, tijdelijk minder mobiele 65-plussers en personen met een handicap goed.
De gemeenteraad neemt kennis van de gecoördineerde versie van het gewijzigde reglement op taxicheques voor minder mobiele, tijdelijk minder mobiele 65-plussers en personen met een handicap.