Terug
Gepubliceerd op 15/12/2020

2020_GR_00713 - Politiezone Antwerpen - Personeelsbehoefteplan. Erratum bepaling recherchediensten - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 14/12/2020 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Niel Staes, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00713 - Politiezone Antwerpen - Personeelsbehoefteplan. Erratum bepaling recherchediensten - Goedkeuring 2020_GR_00713 - Politiezone Antwerpen - Personeelsbehoefteplan. Erratum bepaling recherchediensten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de lokale politie. De uitgaven worden verrekend op de gewone politiebegroting 2020 en volgende jaren.

De financiële meerjarenplanning werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019 (jaarnummer 710).

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig art. 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Het personeelsbehoefteplan (PBP) van politiezone Antwerpen (PZA) werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 27 april 2020 (jaarnummer 276). 

In uitvoering van het PBP dienen ook de recherchediensten te worden bepaald om het recht op de toelage werkelijke onderzoekskosten te kunnen openen voor betrokken operationele medewerkers. In bovengenoemd gemeenteraadsbesluit werd in artikel 5 goedgekeurd dat volgende entiteiten als een opsporings- en onderzoeksdienst (recherchedienst) worden voorzien in het PBP: 

  • de recherchediensten van de afdeling Lokale Recherche onder de directie Regio- en Fenomeenpolitie;
  • de afdeling INTEL;
  • de dienst Intern Toezicht onder de afdeling Kwaliteitszorg.

Hierin dient nog een aanpassing te gebeuren.

De financiële meerjarenplanning werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 17 december 2019 (jaarnummer 710).

Argumentatie

Door voortschrijdend inzicht wenst PZA het team Intelligence-gestuurde Onderzoeken - voorheen Intelligence Led Investigations - toe te voegen aan de lijst van diensten die beschouwd worden als een opsporings- en onderzoeksdienst van PZA. Dit team is samengesteld uit de operationele misdrijfanalisten (voorheen behorend tot de afdeling IGPZ) enerzijds en medewerkers van het team KALI (dat voorheen onder de afdeling Lokale Recherche & Nazorg ressorteerde) anderzijds.

Dit heeft als gevolg dat het team Intelligence-gestuurde Onderzoeken beschouwd wordt als een gespecialiseerde betrekking, zoals bedoeld in tabel I van de bijlage 19 RPPol. Deze wijziging heeft geen impact op de organieke samenstelling van het PBP.

Overeenkomstig artikel XI.IV.3 RPPol, opent dit het recht op de toelage werkelijke onderzoekskosten, voor de operationele leden die ook effectief onderzoeken voeren. Dit wordt bij besluit korpschef verder bepaald.

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst op twee niveaus;
  • Koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (RPPol) (B.S. 31-03-2001) - Artikel XI.IV.3 tot 5;
  • Ministerieel besluit van 28 december 2001 tot uitvoering van sommige bepalingen van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten (UBPOL) (B.S. 15-01-2002) – Artikel XI.13.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed dat het Team Intelligencegestuurde Onderzoeken - voorheen ILI (Intelligence Led Investigations Team), binnen de directie ILP (Intelligence Led Policing) als een opsporings- en onderzoeksdienst (recherchedienst) wordt voorzien in het PBP.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.