Mijneer de voorzitter, mevrouw de schepen,
Al sinds de eerste plannen over de parkeertoren aan de P&R Keizershoek heeft mijn partij gewezen op de problemen die dit dossier met zich meebrengt.
Ik verwijs hiervoor oa naar mijn tussenkomst van 4 jaar geleden in deze raad.
Elke dag wordt het duidelijker dat zowat elke Merksemnaar bedenkingen maakt bij dit dossier. Ik hoor dat bij buurtbewoners, bij gebruikers van het openbaar vevoer, en ik hoor dat ook hier in de wandelgangen van het district.
Verschillende verkeersspecialisten - per definitie partijonafhankelijk - wezen de verantwoordelijke overheden er reeds meermaals op dat deze torens inefficiënt zullen zijn, vooral omdat ze te dicht bij het centrum van de stad staan.
Waarom hebben met de PVDA problemen met het concept van de torens zoals het nu voorligt?
1)inefficiënt, ze moeten verder van het centrum om hun volle nut te kunnen opleveren
2)duur voor de gebruikers: de zoveelste melkkoe voor de gewone mensen
3)weggesmeten geld
Toch houden de Vlaamse Regering en ook het stadscollege van NVA, VLD en SPA vol, toch weten zij het beter.
Voor zover ik begrijp, ook ter uwer frustratie.
En dan komen we bij het nieuws van de week: het schrappen van tramlijn 2! Zotter wordt het niet meer. In tijden waarin iedereen het heeft over de zo broodnodige modal shift gaat de NVA, die overaal aan alle knoppen zit: in het district, in de stad, in de RvB van De Lijn, in de RvB van de vervoersregio én in het Vlaams Parlement, verder besparen op tramlijnen. Schrap de 7, de 2, de 4 en wie weet welke nog?! Dat is een omgekeerde modal shift! Dat is iedereen terug naar de auto jagen!
Twee hele concrete vragen:
Wegens afwezigheid van raadslid Faes wordt deze mondelinge vraag niet behandeld.
Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
ma 06/04/2020 - 11:36