Terug
Gepubliceerd op 27/04/2020

2020_MV_00031 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: P&R Keizershoek

districtsraad Merksem
do 20/02/2020 - 20:00 raadzaal
Niet behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Jari Frensch, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Herman Gielen, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; Tristan Faes, districtsraadslid

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2020_MV_00031 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: P&R Keizershoek 2020_MV_00031 - Mondelinge vraag van raadslid Tristan Faes: P&R Keizershoek

Motivering

Indiener(s)

Tristan Faes

Gericht aan

Wendy Simons, Luc Bungeneers

Tijdstip van indienen

wo 19/02/2020 - 18:59

Toelichting

Mijneer de voorzitter, mevrouw de schepen,

 

 

 

Al sinds de eerste plannen over de parkeertoren aan de P&R Keizershoek heeft mijn partij gewezen  op de problemen die dit dossier met zich meebrengt. 
Ik verwijs hiervoor oa naar mijn tussenkomst van 4 jaar geleden in deze raad. 

Elke dag wordt het duidelijker dat zowat elke Merksemnaar bedenkingen maakt bij dit dossier. Ik hoor dat bij buurtbewoners, bij gebruikers van het openbaar vevoer, en ik hoor dat ook hier in de wandelgangen van het district. 

Verschillende verkeersspecialisten - per definitie partijonafhankelijk - wezen de verantwoordelijke overheden er reeds meermaals op dat deze torens inefficiënt zullen zijn, vooral omdat ze te dicht bij het centrum van de stad staan.

Waarom hebben met de PVDA problemen met het concept van de torens zoals het nu voorligt? 

1)inefficiënt, ze moeten verder van het centrum om hun volle nut te kunnen opleveren

2)duur voor de gebruikers: de zoveelste melkkoe voor de gewone mensen 

3)weggesmeten geld

 

Toch houden de Vlaamse Regering en ook het stadscollege van NVA, VLD en SPA vol, toch weten zij het beter. 

Voor zover ik begrijp, ook ter uwer frustratie.

En dan komen we bij het nieuws van de week: het schrappen van tramlijn 2! Zotter wordt het niet meer. In tijden waarin iedereen het heeft over de zo broodnodige modal shift gaat de NVA, die overaal aan alle knoppen zit: in het district, in de stad, in de RvB van De Lijn, in de RvB van de vervoersregio én in het Vlaams Parlement, verder besparen op tramlijnen. Schrap de 7, de 2, de 4 en wie weet welke nog?! Dat is een omgekeerde modal shift! Dat is iedereen terug naar de auto jagen! 

Twee hele concrete vragen: 

was u reeds op de hoogte over deze plannen? En gaat u bij de verantwoordelijke overheden erop aandringen dit NIET door te voeren? Tram 2 én 3 zijn immers belangrijke aders voor ons district
- Bent u bereid om zo snel mogelijk de verantwoordelijke voor de P&R én een verantwoordelijke van De Lijn uit te nodigen voor een themacommissie. Deze voltallige raad - en bij uitbreiding eigenlijk iedere Merksemnaar - heeft recht op uitleg over dit dossier. 

Bespreking

Antwoord

Wegens afwezigheid van raadslid Faes wordt deze mondelinge vraag niet behandeld.

Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.

ma 06/04/2020 - 11:36