Geachte schepen,
Eind vorige week ontstond er veel beroering over een aantal gelekte denkpistes die vervoersmaatschappij De Lijn aan het bestuderen zou zijn.
Specifiek voor Merksem zou een van die denkpistes betekenen dat tram 2 niet meer naar Merksem zou rijden. Ter compensatie zouden er dan gekoppelde lagevloertrams worden ingezet op Lijn 3. Dat betekent weliswaar dat de frequentie nog verder daalt. Het verdwijnen van tram 2 betekent enerzijds dat de reistijd voor heel wat reizigers zal toenemen en dat anderzijds de reistijd voor Merksemnaren moeilijker in te schatten wordt. Dit doet uiteraard de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer in Merksem geen goed. Nochtans zijn de drie tramverbindingen altijd een troef geweest voor Merksem als een bereikbaar district.
De Lijn spreekt momenteel van een denkpiste. Volgens TreinTramBus gaat het over vergevorderde plannen.
Niettegenstaande dat het district niet bevoegd is voor De Lijn, is het district wel vertegenwoordigd in de vervoerregioraad en kan het district adviezen geven. Ik had daarnaast ook in het algemeen willen peilen naar het politieke standpunt van het college over deze denkpistes. Daarom had ik u graag volgende vragen willen stellen.
De schrapping van tram 2 zou afgeleid kunnen worden van een schematisch kaartje uit het Routeplan 2030.
Is de denkpiste van de schrapping van tram 2 aan bod gekomen op de vervoerregioraad van 8 februari of elders op een ander moment?
Was het district daar vertegenwoordigd? Welk standpunt heeft het district daar ingenomen?
Wat is de status van deze plannen?
Wat is de (geschatte) timing van de behandeling binnen de vervoerregio?
Wat is uw standpunt en dat van het districtscollege over het eventueel verdwijnen van tram 2?
Acht u het aanvaardbaar dat De Lijn de frequentie van de tram in Merksem en meer bepaald op de gehele lengte van de Bredabaan zou verlagen?
Zouden gekoppelde lagevloertrams volgens u een goed genoeg alternatief kunnen zijn voor de verminderde frequentie?
Ook op basis van de schematische schets uit het Routeplan 2030 lijkt het tracé van tram 6 ingrijpend te veranderen. Hier ook dezelfde vragen.
Is die denkpiste expliciet behandeld geweest op de vervoerregioraad of elders op een ander moment?
Kan u die denkpiste eventueel verder toelichten?
Welk standpunt bent u van plan over te maken aan De Lijn en aan de vervoerregio namens het district Merksem?
Deze mondelinge vraag wordt samen beantwoord met de mondelinge vraag van raadslid Elst "Tramlijn2, bus 651/openbaar vervoer" en met de mondelinge vraag van raadslid Akbas "Afschaffing tram 2 in Merksem of inkorting ???".
Het volledig debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via de website.
ma 06/04/2020 - 09:53