Midden december kondigde de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn aan om de komende jaren miljoenen euro's te investeren in het renoveren van tramsporen in Antwerpen. Ook de sporen op de Turnhoutsebaan staan op de planning om te worden gerenoveerd. Dat De Lijn investeert in goede infrastructuur voor openbaar vervoer, kunnen we alleen maar toejuichen: gezien het grote aantal trams en bussen dat over de Turnhoutsebaan passeert, is een onderhoud van de tram- en busbedding zeker aan de orde.
De vraag dringt zich echter op waarom een renovatie van de tramsporen niet gepaard kan gaan met de volledige heraanleg van de Turhoutsebaan. Het bestuursakkoord van de Stad Antwerpen spreekt over een 'metamorfose' van de Turnhoutsebaan, over grotendeels ondergronds openbaar vervoer (worden de metrostations Carnot en Drink geopend?), een breed en veilig fietspad en vergroening. Allemaal zaken waar de Borgerhoutenaren reeds jaren vragende partij voor zijn. De veiligheid en leefbaarheid kan en moet gewoon veel beter.
Uit navraag bij Vlaams minister Lydia Peeters blijkt echter dat er momenteel geen plannen zijn voor heraanleg. De renovatie van de tramsporen door De Lijn lijkt ook te suggereren dat de huidige situatie nog een tijdje zal blijven bestaan. Verder uitstel lijkt echter geen optie meer.
Daarom vraagt de districtsraad van Borgerhout aan het college van burgemeester en schepenen om:
1. De heraanleg van de Turnhoutsebaan als een prioriteit te zien en bovenaan de agenda te plaaten, zoals voorzien in het bestuursakkoord van de Stad Antwerpen;
2. Zo snel mogelijk met het gewest een akkoord te bereiken over een totale heraanleg van de Turnhoutsebaan;
3. Bij heraanleg alle relevante actoren te betrekken (buurtbewoners, handelaars, De Lijn, bezoekers, ...) om tot een visie te komen die de leefbaarheid en veiligheid vooropstelt.
De districtsraad Borgerhout keurt eenparig het volgende besluit goed.