Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Bakkerstraat, Eliaertsstraat zijn lokale straten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie volgende fundamentele wijzigingen aangebracht.
De Mellaertsstraat wordt niet meer binnen dit project besproken.
In de Bakkerstraat wordt ter hoogte van de Langstraat een extra plateau voorzien. Het centrale verkeersplateau in de Bakkerstraat wordt omgevormd tot een plateau met asverschuiving. In combinatie hiermee wisselt het parkeren na het plateau van kant. Op die manier wordt een optimale parkeerbalans bereikt. Op het einde van de straat (ter hoogte van de Turnhoutsebaan) wordt een permanente laad- en loszone ingericht in het verlengde van de parkeerstrook.
In de Eliaertsstraat, aan de kant van het Moorkensplein, wordt een vaste parkeerplaats voor gehandicapten voorzien.
Over het hele projectgebied wordt met een duidelijke groenstructuur gewerkt. Parkeervakken worden telkens afgebakend met een boom. Verder werd op regelmatige afstand een boom in de parkeerstrook voorzien. Op die manier worden 21 nieuwe bomen in standaard boomvakken in de straten geplant.
Wat betreft de fietsvoorzieningen: de OFOS in de Eliaertsstraat werd verder uitgewerkt en er werden extra fietsbeugels ingetekend, waardoor het totaal voor de 2 straten samen op 18 fietsbeugels komt.
In de Bakkerstraat wordt de verlichting volledig vernieuwd. Ze is geschrankt ingetekend. De verlichting van de Eliaertsstraat werd recent vernieuwd. Hier worden 3 gevelarmaturen verplaatst en 1 nieuwe bijgeplaatst in functie van het nieuwe totaalontwerp.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 46 plaatsen in de bestaande toestand naar 37 plaatsen in de nieuwe toestand.
Dit is het gevolg van een combinatie van maatregelen om tot verkeersveilige inrichting te komen, zoals: de inrichting van een OFOS in de Eliaertsstraat, de verkeersplateaus en de laad- en loszone in de Bakkerstraat.
Het voorontwerp resulteert in een positieve fiets-parkeerbalans: van een bestaande toestand met 10 fietsbeugels voor beide straten, wordt in het voorontwerp naar 18 fietsbeugels gegaan.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Er worden 21 extra bomen aangeplant. (bestaande toestand: 0, nieuwe toestand: 21).
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Bakkerstraat en Eliaertsstraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
Hoorzitting op 26 juni 2018.
Opmerkingen:
Bovenstaande opmerkingen werden meegenomen bij de opmaak van dit voorontwerp.
fase |
actie |
datum |
jaarnummer |
projectdefinitie en concept |
goedkeuring districscollege Borgerhout |
27 februari 2018 |
44 |
mobiliteitsvoorwaarden |
goedkeuring college |
23 maart 2018 |
2702 |
advies
|
hoorzitting bewoners |
26 juni 2018 |
-- |
jeugdraad |
8 oktober 2018 |
-- |
|
seniorenraad |
9 oktober 2018 |
-- |
|
sportraad |
25 oktober 2018 |
-- |
|
coördinatieoverleg openbaar domein |
18 november 2019 |
-- |
Het districtscollege keurde in zitting van 27 februari 2018 (jaarnummer 44) de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Bakkerstraat, Eliaertsstraat goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 26 juni 2018 (jaarnummer 2702) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp en ter advies voorgelegd aan de betrokken diensten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op de doelstelling 2BOR010301.
Het Coördinatieoverleg Openbaar Domein geeft op 19 november 2019 een gunstig advies op het voorontwerp mits volgende voorwaarden:
Alle bovenstaande voorwaarden worden meegenomen in het definitief ontwerp.
De jeugdraad geeft op 28 oktober 2018 een gunstig advies.
hiermee werd rekening gehouden bij de opmaak van het voorontwerp
deze opmerking valt buiten projectgebied
deze vraag werd niet weerhouden
deze opmerking valt buiten projectgebied
Het districtscollege keurt het voorontwerp van 18 november 2019 voor de wegeniswerken in de Bakkerstraat, Eliaertsstraat goed, mits volgende opmerkingen :