Elk jaar legt het Agentschap Wegen en Verkeer gemiddeld 1,5 miljoen ton nieuw asfalt aan. Nieuwe wegen, maar ook nieuwe toplagen over bestaande wegen. Dat asfalt wordt normaal gezien geplaatst aan een temperatuur van 155 graden. Maar het nieuwe "groene" asfalt heeft genoeg aan 110 graden. Dat heeft veel voordelen.
Door asfalt aan lagere temperatuur te produceren vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Als het Agentschap Wegen en Verkeer al haar werken aan asfaltwegen met dit type ‘groen’ asfalt zou uitvoeren kan er jaarlijks zo'n 4.500 ton CO2 worden uitgespaard. Dat komt overeen met de CO2-uitstoot van ongeveer 230 gezinnen.
Ook wegenwerkers en weggebruikers winnen bij dit type asfalt. De arbeidsomstandigheden voor wegenwerkers verbeteren. Bovendien kan de weg na de werken sneller worden opengesteld omdat het asfalt sneller afkoelt en wordt een langere levensduur verwacht.
In mijn tussenkomst van november betreft de meerjarenbegroting wees ik Schepen Lorent op het belang van de ecologische reflex die we moeten maken.
Dit zou een prachtig voorbeeld kunnen zijn van deze “ecologische reflex” waarbij we op lokaal niveau ook een impact kunnen hebben op de CO2 uitstoot.
Binnen ons district is het een realiteit dat er heel wat wegen bovenlokale bevoegdheid zijn.
Mede daarom achten we het belangrijk, dat ook dat niveau de ambitie heeft om diezelfde ecologische reflex te maken, die wij als district reeds maken.
Daarom leg ik graag volgende motie voor
Artikel 1
De districtsraad adviseert het college van Burgemeester en schepenen om het AWV te vragen,om in de toekomst, bij alle asfalteringswerken dezelfde ecologische reflex te maken als het district. AWV kan dan, net zoals het district, in de toekomst kiezen voor het duurzamer en ecologischer alternatief “groen asfalt”.
Artikel 2
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen voor het district
De districtsraad Deurne keurt eenparig het volgende besluit goed.