Terug
Gepubliceerd op 10/08/2020

2020_DCDE_00224 - Eksterlaar. Wegeniswerken. SWOU11635 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 10/08/2020 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Verontschuldigd

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2020_DCDE_00224 - Eksterlaar. Wegeniswerken. SWOU11635 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCDE_00224 - Eksterlaar. Wegeniswerken. SWOU11635 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2DEU010101M00597.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Eksterlaar is een lokale straat.

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
projectdefinitie en concept
goedkeuring districtscollege Deurne13 augustus 2018315
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college7 september 20187892
adviezenjeugdraad
30 oktober 2018--
Coördinatieoverleg Openbaar Domein 
23 maart 2020--

Het districtscollege keurde in zitting van 13 augustus 2018 (jaarnummer 315) de projectdefinitie en concept voor de heraanleg van het Eksterlaar, district Deurne, goed.

Het college keurde in zitting van 9 september 2018 (jaarnummer 7892) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

In de bestaande toestand heeft de Mortselsesteenweg een "in" en "uit". In de projectdefinitie werd de "in" afgesloten en van de "uit” werd een dubbelrichting rijweg gemaakt. Hierdoor ontstond er aan één zijde van de Mortselsesteenweg een pleintje. Ondertussen werd er op die locatie een nieuwe woning gebouwd met een inrit. Daardoor is er besloten het pleintje te herbekijken. De rijweg werd iets opgeschoven waardoor de inrit beter bereikbaar is. Hierdoor ontstaat er nog meer ruimte voor de bestaande bomen en geraakt de brandweer makkelijker aan de woningen.

Ook is het kruispunt met de Constant Jorislaan mee in het ontwerp opgenomen. Op het kruispunt wordt een plateau voorzien en in de Constant Jorislaan wordt de aanzet tot woonerf voorzien.

Twee bestaande en één nieuwe boom worden toekomstbomen. 

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 10 plaatsen in de bestaande toestand naar 17 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Van de zeven bestaande bomen wordt er één boom gerooid op advies van de groendienst. Er worden 22 nieuwe bomen aangeplant.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat  360m² extra verhard wordt. 

Adviezen

jeugdraad Gunstig advies
Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Advies:

  • Coördinatieoverleg Openbaar Domein (COD) adviseert de plaatsing en oriëntatie van het straatmeubilair te herbekijken en te optimaliseren, en te onderzoeken of speelaanleidingen en extra zitbanken gewenst zijn.
  • - COD adviseert om geen losstaande groenvakken tegen de rooilijn te voorzien en te onderzoeken of  een structurele vergroening in de voetpadruimte mogelijk is.
    - COD adviseert bij De Lijn na te vragen of deze bus-route en dus ook de haltes op termijn gebruikt blijven.

Voorwaarden:

  •  Bochtverbreding op het kruispunt met de Mortselsesteenweg wordt toegepast.

plan aangepast

  •  De vakken met grasbetontegels ingekort en uitgelijnd worden met de aanliggende beplantingsvakken, zodat deze één grote aaneengesloten groene ruimte vormen.

plan aangepast

  •  De plaatsing en oriëntatie van het straatmeubilair herbekeken en geoptimaliseerd wordt.

plan aangepast

  • Onderzocht wordt of speelaanleidingen en extra banken gewenst zijn.

plan aangepast

  • Bij De Lijn wordt nagevraagd of deze bus-route, en dus ook de haltes, op termijn gebruikt blijven.

bushaltes moeten blijven

  •  De groenvakken op het openbaardomein losgetrokken worden van de rooilijn en onderzocht wordt of een structurele vergroening in de voetpadruimte mogelijk is.

plan aangepast

  • Planning en uitvoering van de wachthuisjes in overleg met de dienst straatobjecten wordt besproken.

ok

  • In overleg met mobiliteit een verhoogd kruispunt Eksterlaar/Constant Jorislaan kan toegevoegd worden aan het ontwerp, conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein.

plan aangepast, kruispunt toegevoegd

 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid
2DEU010101M00597 - SWOU11635 Eksterlaar (tussen Mortselsesteenweg en A. Van Putlei)

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (26 juni 2020) voor wegeniswerken in het Eksterlaar, district Deurne, goed.

Artikel 2

Het districtscollege keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor wegeniswerken in het Eksterlaar, district Deurne, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

diensttaak
SW/O&U/ONT 
opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties
opdrachtdocumenten opmaken

Bijlagen

  • 20181030_eksterlaar_advies_JR.doc
  • 20200626_11635_DO_BT_NT.pdf
  • Eksterlaar_1.pdf
  • Eksterlaar_2.pdf
  • 20200313_11635_DO_NT_11635.pdf
  • 20200323_COD_verslag _Eksterlaar.pdf
  • 20181126_inloopmoment.docx