Terug
Gepubliceerd op 20/02/2020

2020_IP_00050 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Werken oprittencomplex Ring Borgerhout

districtsraad Borgerhout
ma 17/02/2020 - 20:00 Districtshuis Borgerhout
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Olivier Elias, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Koen Van Roey, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Said Boussacouq, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Julie De Weerdt, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsraadslid; Ben Segers, districtsschepen; Betty Van de Wauwer, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Hans Maes, districtsraadslid; Eva Van Keer, districtsraadslid; Homa Amin, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Olivier Elias, voorzitter districtsraad
2020_IP_00050 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Werken oprittencomplex Ring Borgerhout 2020_IP_00050 - Interpellatie van raadslid Marc De Meyer: Werken oprittencomplex Ring Borgerhout

Motivering

Indiener(s)

Marc De Meyer

Gericht aan

Ben Segers

Tijdstip van indienen

wo 12/02/2020 - 22:05

Toelichting

In 2019 is het noordelijk gedeelte van het oprittencomplex van de Ring in Borgerhout, tussen de Luitenant Lippenslaan en de Plantin en Moretuslei heraangelegd.

In 2020 zal het zuidelijke gedeelte worden aangepakt.

Tijd om al eens een tussentijdse evaluatie van de verkeerssituatie en de nieuwe toestand te maken.

Wat al dadelijk in het oog springt is de heraanleg van de oversteek voor fietsers die het ringfietspad volgen.

In het midden van de Luitenant Lippenslaan staan er een aantal tijdelijke palen met de nodige verzwaringen, waarop het fietspad een schuin parkoers volgt richting het vernieuwde ringfietspad.Nog steeds zijn er fietsers die de oude (en logische weg) volgen om de Luitenant Lippenslaan over te steken maar dan letterlijk op een hoge borduur botsen.

Wie richting Antwerpen centrum wil fietsen moet een scherpe bocht nemen.

Met de nieuwe situatie zijn er heel wat fietsers die hun bocht in het midden van de Luitenant Lippenslaan afsnijden en zo letterlijk in botsing komen met de fietsers die wel aan de juiste kant van het fietspad rijden richting noorden.

Ook zijn er met de huidige situatie ook heel wat fietsers die hun bocht nog meer afsnijden en gewoon over het zebrapad rijden, kriskras tussen de fietsers die de andere kant oprijden.

Om nog maar te zwijgen over de veelvuldige “spookfietsers en spookbromfietsers” die over het vernieuwde brede fietspad aan de linkse zijde van de weg richting Luitenant Lippenslaan rijden ondanks verbodsborden die duidelijk zichtbaar zijn.

Ook op het kruispunt van de Singel met de Plantijn en Moretuslei is de situatie al zeker niet verbeterd !

Vroeger was er een by-pass voor het autoverkeer afslaand richting Noordersingel.

Nu heeft het afslaande autoverkeer een brede straat ter beschikking waarop afslaan met hoge snelheid mogelijk is.

Het fietsverkeer richting Antwerpen centrum valt helemaal uit het zicht van de buitenspiegels van auto’s.

Wanneer auto’s en fietsers tegelijk groen krijgen is de snelheid van de vertrekkende auto’s laag maar wanneer er berkeer van het vorige verkeerslicht van de afrit Borgerhout richting Gent komt, heeft dit al een hogere snelheid en worden chauffeurs soms verrast door overstekende fietsers.

Ook het hindernissenparkoers met hekken, verkeersborden en oneffenheden in het midden van de Singel draagt niet bij tot meer verkeersveiligheid.

Ook is sinds de werken de verkeerslichtenregeling wééral eens veranderd.

Zo heeft de afrit Borgerhout komende van de Ring richting Sportpaleis een veel langer groentijd dan vroeger.

Gevolg is dat het verkeer dat aan dit kruispunt de Ring richting Sportpaleis op wil veel langer moet wachten met als gevolg dat op de spitsuren het verkeer stilstaat tot op het kruispunt met de Dokter Van de Perrelei en op zaterdagnamiddagen soms welfs tot op het kruispunt met de Herentalsebaan - Stenenbrug !

Ook het verkeer dat richting Gent de Ring op wil heeft een veel te korte groentijd, waardoor dikwijls het eerste kruispunt door aanschuivend verkeer gehinderd wordt.

- Hoe gaat de fietsoversteek van het ringfietspad er na de volledige heraanleg uitzien ?

- Blijft het schuin oversteken voor fietsers van een zeer brede weg behouden ?

- Komen er maatregelen om afslaande chauffeurs richting Noordersingel beter te waarschuwen voor overstekende fietsers (die trouwens voorrang hebben). ?

- Kunnen de groentijden voor het verkeer dat richting Ring wil afslaan niet aangepast worden ttz langer gemaakt worden ?