Beste voorzitter, schepenen en raadsleden,
Graag had ik het volgende in de schijnwerpers willen zetten: hoe meer mensen het openbaar vervoer nemen, hoe beter maar… dit moet ook veilig kunnen!
Zie de foto’s in bijlage. Er is een duidelijke halte om de tram te nemen of af te stappen maar als men als voetganger wilt oversteken, komt men rechtstreeks in aanraking met een fietspad. Soms kan het zijn dat er geen fietsers zijn maar soms zijn er (elektrische) fietsen die met een hoge snelheid voorbij komen… en dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
Zou het mogelijk zijn om beide partijen op de hoogte te brengen van de gevaren?
Alvast bedankt om mij hiervoor te informeren.
Het is een gekend probleem maar er is helaas geen pasklaar antwoord. Dit kan enkel worden opgelost bij een heraanleg van het plein want ook de tramperrons zullen dan moeten aangepakt worden om het conflict tussen de verschillende verkeersdeelnemers te verkleinen. Dan kan er bijvoorbeeld meer opstelruimte gecreëerd worden tussen het begin van het tramperron en het fietspad.
Extra waarschuwingsborden gaan geen oplossing bieden, ze gaan de zichtbaarheid van fietsers op voetgangers op bussen op trams verslechteren. Het fietspad is bovendien reeds gemarkeerd met witte streeplijnen. Het is op dit punt in dat opzicht duidelijk dat men met alle andere verkeersdeelnemers rekening moet houden.
Het Ryckaertplein is volgens de decentralisatiebesluiten bovenlokaal openbaar domein. Het district wordt bij een eventuele heraanleg betrokken om advies te geven op het ontwerp. (Bij mijn weten zijn er nog geen concrete plannen voor dit plein, maar mogelijks wordt dit in kader van Oosterweel en de Ringparken wel opnieuw opgepikt?)
wo 16/12/2020 - 11:26