Terug
Gepubliceerd op 25/05/2021

2020_DCBE_00186 - Cogels-Osylei. Wegeniswerken - SWOU10063A - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Berchem
ma 07/09/2020 - 17:30 raadzaal
Ingetrokken
Dit besluit werd ingetrokken

Deze beslissing werd ingetrokken met het districtscollegebesluit van 25 mei 2021 (jaarnummer 123).

Samenstelling

Aanwezig

Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Kris Gysels, districtsschepen; Edwin De Cleyn, districtsschepen; Janick Doré, districtsschepen; Ann De Potter, districtssecretaris

Afwezig

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Bruno De Saegher, districtsschepen
2020_DCBE_00186 - Cogels-Osylei. Wegeniswerken - SWOU10063A - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2020_DCBE_00186 - Cogels-Osylei. Wegeniswerken - SWOU10063A - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

 Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

De Cogels-Osylei is een lokale straat.

Argumentatie

Inleiding
Het project betreft het openbaar domein van de Cogels-Osylei.

Planningscontext
Het projectgebied is gelegen binnen het beschermd stadsgezicht Zurenborg en binnen het CHE-gebied Zurenborg. Het herwaarderingsplan Zurenborg is van toepassing.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Gebruik
De straat heeft voornamelijk een woonfunctie gecombineerd met kleinschalige kantoren en vrije beroepen. De straat fungeert voornamelijk als verkeersruimte met weinig verblijfskwaliteit. Op het rondpunt staan regelmatig groepen toeristen.

Techniek
De wegenis en de tramsporen zijn in slechte staat. De riolering dient vervangen te worden. De verlichting dient vernieuwd te worden.

Karakter
Het historisch hekwerk ter begrenzing van de voortuinen is een beeldbepalend element. Op verschillende plaatsen is het verdwenen. De groene voortuinen zijn ook beeldbepalend. Verschillende voortuinen zijn zonder vergunning verhard. De te hoge voortuinbeplanting hindert het zicht op de gebouwen.

Mobiliteit

  • de straat is gecategoriseerd als hoofdstraat;
  • de hele wijk is zone 30;
  • de straat is een bus- en tramas;
  • er is een algemeen gebrek aan verkeerscomfort door verzakt wegdek;
  • de parkeerplaatsen beperken de ruimte voor de fietser en voetganger;
  • er zijn bij een meting in 2017 een hoog aantal snelheidsovertredingen vastgesteld. 12 procent van alle snelheidsovertredingen zijn zware.

Groen
Er is geen groen in het straatprofiel. De groenstructuur van de straat bestaat uit een bolacacia in iedere voortuin. Er is een kleine hoeveelheid laag groen op het rondpunt.

Algemene randvoorwaarden
Herwaarderingsplan Zurenborg geeft de volgende randvoorwaarden voor de aanleg van het openbaar domein:

Algemeen

  • kwalitatieve heraanleg met aandacht voor de snelheid van de voertuigen en beperking van lawaaihinder;
  • historisch karakter respecteren: moderne technieken en materialen worden aangewend om verkeersfunctie en verblijfsfunctie te verzoenen;
  • evenwicht bewaren tussen behouden en vernieuwen;
  • aandacht voor het comfort van zwakke weggebruikers (fietsers);
  • zorgen voor een leesbaar straatprofiel (verlaagde rijweg);
  • rondpunt omvormen tot kruispunt met open zicht.

Materialen

  • rijwegverharding gezaagde kassei;
  • voetpaden: platine gres (conform Draakplaats).

Traminfrastructuur

  • bovenleidingen zijn nu aan gevels opgehangen, dit geeft mogelijk op termijn schade aan gebouwen. Onderzoeken of de bovenleidingen aan palen kunnen worden opgehangen;
  • rondpunt: verder te onderzoeken.

Verlichting

  • behoud bestaand type rondstralers.

Overige randvoorwaarden

  • straat parkeervrij maken;
  • toegankelijkheid verbeteren;
  • parkeren in voortuinen ontmoedigen, vergroenen van voortuinen stimuleren;
  • materiaalgebruik te onderzoeken; prefab elementen met ingegoten kasseien;
  • riolering te vernieuwen;
  • mogelijkheden voor waterbuffering en -infiltratie onderzoeken;
  • openbare verlichting te vernieuwen. Rondstralers behouden;
  • nieuwe bomen in de straat zodanig inplanten dat het zicht op de historische gebouwen niet belemmerd wordt.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • zone 30;
  • dubbelrichtingsverkeer;
  • de parkeerplaatsen in de straat worden gesupprimeerd en gecompenseerd in de omgeving, waarvan een deel in de Pretoriastraat. Overige plaatsen te onderzoeken, bijvoorbeeld terrein gasfabriek en/of stelplaats De Lijn.
  • maatgevend gebruik: tram-bus;
  • snelheidsremmers (rondpunt aan kruispunt met Generaal Capiaumontstraat te behouden tenzij andere mogelijkheden beschikbaar qua snelheidsremming);
  • voorrang aan rechts-principe behalve aan het Tramplein. Daar dient men verplicht rechtsaf te slaan en voorrang te geven aan het verkeer op het Tramplein;
  • fietssuggestiestroken aanbrengen tussen (centraal gelegen) trambaan en voetpad;
  • zebrapaden ter hoogte van nummer 88 (kruispunt met Burgemeester E. Ryckaertsplein), ter hoogte van nummers 33 en 43 (rondpunt in de straat), ter hoogte van kruispunt met Tramplein;
  • autodeelplaatsen verplaatsen in de omgeving;
  • laad- en loszone behouden aan de even zijde, net voorbij het Tramplein.

Ambitie
De Cogels-Osylei wordt een verblijfsvriendelijke straat met een optimale balans tussen authentiek karakter en de hedendaagse eisen op vlak van comfort en duurzaamheid. De straat krijgt een uitstraling die past bij de status als ‘visitekaartje’ van zowel de wijk als de stad.

Concept
Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  • verlaagde rijweg;
  • supprimeren van de parkeerstrook;
  • rijweg 6,60 meter, zodat er voldoende ruimte is voor fietsers;
  • fietsstrook 1,40 meter;
  • voetpaden 2,70 meter;
  • bomen in de voetpadzone. Hierdoor versmalt het voetpad plaatselijk tot ruim 1 meter. De boomspiegels dienen daarom in toegankelijk materiaal uitgevoerd te worden (kunstharsgebonden of vergelijkbaar);
  • rondpunt wordt omgevormd naar kruispunt met meer verblijfskwaliteit. Het is de bedoeling op dit kruispunt een afwijkend voetpadmateriaal (mogelijk grastegels) te gebruiken om de verblijfzone te accentueren;
  • kasseien voor de rijweg, platines Kandla Gres voor de voetpaden;
  • waterbuffering in de voetpadzone. De precieze vorm hiervan (kratten, poreuze buizen) wordt nog onderzocht.

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van achtendertig plaatsen in de bestaande toestand naar nul plaatsen in de nieuwe toestand. Het districtsbestuur kiest voor een parkeersvrije straat, waardoor er meer ruimte is voor de zachte weggebruiker en waardoor de historische gevels maximaal tot hun recht komen.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 14 bomen.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Cogels-Osylei ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem voorgesteld, waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorzien wordt.

Aanleiding en context

faseactiejaarnummerdatum
adviescoördinatieoverleg openbaar domein
22 juni 2020

Het districtscollege van Berchem wenst een heraanleg van de Cogels-Osylei. De wegenis en de tramsporen zijn in slechte staat. De riolering dient vervangen te worden. Daarnaast is er een gebrek aan fietscomfort in de straat. Ook vraagt het district ingrepen om de straat meer klimaatbestendig te maken.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op meerjarenplanning, voor 2021 200.000,00 EUR en voor 2021 400.000,00 EUR, op 2BER010201M01480/5012500000/224.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

22 juni 2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie mits volgende voorwaarden:

  • de definitieve materiaalkeuze met de betrokken diensten verder worden afgestemd;
    wordt onderzocht in de volgende fase.
  • onderzocht wordt of en hoe de inrichting en materialisering van het kruispunt kan bijdragen aan de snelheidsremming;
    wordt onderzocht in de volgende fase.
  • onderzocht wordt of een comfortabele fietsstrook kan worden uitgevoerd;
    wordt onderzocht in de volgende fase.
  • samen met SB/Groen en SW/Onroerend Erfgoed onderzocht wordt of een toekomstboom en hagen kunnen worden ingeplant op het kruispunt;
    wordt onderzocht in de volgende fase.
  • bij de inplanting van de bomen naast het tramspoor rekening wordt gehouden met de bovenleidingen, de bomen voldoende opgekroond worden en voldoende ondergrondse standplaats wordt gegarandeerd;
    wordt onderzocht in de volgende fase.
  • onderzocht wordt of de bestaande armaturen kunnen omgevormd worden naar LED;
    wordt onderzocht in de volgende fase.
  • de generieke afspraak omtrent het faciliteren van voortuin-parkeren wordt toegepast;
    wordt onderzocht in de volgende fase.
  • in functie van de parkeerbalans wordt verwezen naar de flankerende projecten in de omgeving;
    is opgenomen in de presentatie en zal ook zo gecommuniceerd worden tijdens het participatiemoment met de buurt.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0102 - Berchem is een district waar het goed wonen is
2BER010201 - Berchem zorgt voor de heraanleg, de herinrichting en het onderhoud van lokale straten en pleinen
2BER010201P05228 - Cogels Osylei

Besluit

Het districtscollege berchem beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en concept (27 juli 2020) voor de wegeniswerken in de Cogels-Osylei, district Berchem, goed mits het aantal bomen gemaximaliseerd wordt en de mogelijkheden onderzocht worden om ook rond het punt bomen te zetten. 

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

diensttaak
SW/O&U/Ontwerpopdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een voorontwerp
SW/O&U/Administratiemobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college
SW/Mobiliteitdraft signalisatieplan opmaken
bestuurscoördinator districtcommunicatie- en participatietraject organiseren

Bijlagen

  • 20200727_10063_PD.pdf
  • 20200622_10063_COD_verslag_Cogels_Osylei.pdf