Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00785 - Gemeentelijke fiscaliteit - Belastingreglementen 2020-2025 - Goedkeuring

gemeenteraad
di 17/12/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Opgeheven
Dit besluit werd opgeheven

Deze beslissing werd opgeheven met het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2022 (jaarnummer 664) met ingang van 1 januari 2023 voor wat betreft artikelen 6, 8, 9, 10 en 14.

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00785 - Gemeentelijke fiscaliteit - Belastingreglementen 2020-2025 - Goedkeuring 2019_GR_00785 - Gemeentelijke fiscaliteit - Belastingreglementen 2020-2025 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Volgende belastingreglementen zijn reeds vele jaren van toepassing in de stad Antwerpen:

  • belastingreglement op de overnachtingen in toeristische logies;
  • belastingreglement op de vestigingen;
  • belastingreglement op de drijfkracht, de hefkracht en de motoren;
  • belastingreglement op de huis-aan-huisverspreiding van reclamebladen en gelijkgestelde producten;
  • belastingreglement op de horeca;
  • belastingreglement op lijk- en asbezorging van personen niet ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de stad Antwerpen en op opgravingen van stoffelijke overschotten en opgravingen en/of overbrengingen van asurnen;
  • belastingreglement op de kamers en/of plaatsen, diensten als rendez-voushuizen;
  • belastingreglement op het takelen en bewaren van onregelmatige geparkeerde voertuigen;
  • belastingreglement op de inname van de openbare weg;
  • belastingreglement op de valse alarmmeldingen;
  • belastingreglement op vaste en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame;
  • belastingreglement op de aanvragen in het kader van de reglementeringen op bodemsaneringen (VLAREBO), en springstoffen, ioniserende straling, ondergrondse uitgravingen en pijpleidingen;
  • belastingreglement op het vervoer van personen met een politievoertuig;
  • belastingreglement op de exploitatievergunning van taxidiensten en/of diensten voor verhuur van voertuigen met bestuurder;
  • belastingreglement op de uitbatingsvergunningen;
  • belastingreglement op de aanvraag van een omgevingsvergunning;
  • belastingreglement op het bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen;
  • belastingreglement op ontbrekende autostal-en/of autoparkeerplaatsen.

Het belastingreglement op de overnachtingen in toeristische logies werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 november 2017 (jaarnummer 721).

Het belastingreglement op de vestigingen werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 november 2016 (jaarnummer 740).

Het belastingreglement op de drijfkracht, de hefkracht en de motoren werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 november 2016 (jaarnummer 740).

Het belastingreglement op de huis-aan-huisverspreiding van reclamebladen en gelijkgestelde producten werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 november 2016 (jaarnummer 700).

Het belastingreglement op de horeca werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 oktober 2017 (jaarnummer 615).

Het belastingreglement op lijk- en asbezorging van personen niet ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de stad Antwerpen en op opgravingen van stoffelijke overschotten en opgravingen en/of overbrengingen van asurnen werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 november 2013 (jaarnummer 685).

Het belastingreglement op seksuitbatingen en de kamers en/of plaatsen, diensten als rendez-voushuis met vitrine werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 oktober 2014 (jaarnummer 824).

Het belastingreglement op het takelen en bewaren van onregelmatige geparkeerde voertuigen werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 november 2013 (jaarnummer 685).

Het belastingreglement op de inname van de openbare weg werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 oktober 2017 (jaarnummer 615).

Het belastingreglement op de valse alarmmeldingen werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 november 2013 (jaarnummer 685).

Het belastingreglement op vaste en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 november 2016 (jaarnummer 740).

Het belastingreglement op de aanvragen in het kader van de reglementeringen op bodemsaneringen (VLAREBO), en springstoffen, ioniserende straling, ondergrondse uitgravingen en pijpleidingen werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 november 2017 (jaarnummer 732).

Het belastingreglement op het vervoer van personen met een politievoertuig werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 november 2013 (jaarnummer 685).

Het belastingreglement op de exploitatievergunning van taxidiensten en/of diensten voor verhuur van voertuigen met bestuurder werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2013 (jaarnummer 764).

Het belastingreglement op de uitbatingsvergunningen werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 oktober 2014 (jaarnummer 824).

Het belastingreglement op de aanvraag van een omgevingsvergunning werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 november 2017 (jaarnummer 731).

Het belastingreglement op bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 mei 2017 (jaarnummer 299).

Het belastingreglement op ontbrekende autostal-en/of autoparkeerplaatsen werd voor de laatste keer goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 mei 2017 (jaarnummer 299).

Al deze reglementen lopen af op 31 december 2019. Omwille van de financiële behoefte van de stad én om de doelstellingen van het bestuursakkoord waar te maken, dienen al deze reglementen verlengd te worden, met uitzondering van het belastingreglement op het vervoer van personen met een politievoertuig.

 

Argumentatie

Het belastingreglement op het vervoer van personen met een politievoertuig wordt opgeheven met ingang vanaf 1 januari 2020.

Het belastingreglement op de aanvragen in het kader van de reglementeringen op bodemsaneringen (VLAREBO), springstoffen, ioniserende straling, ondergrondse uitgravingen en pijpleidingen wordt opgeheven met ingang vanaf 1 januari 2020. Aangezien er vanaf 1 januari 2018 een afzonderlijke belasting op de omgevingsvergunning werd ingevoerd, is het aantal aanvragen die vallen onder het belastingreglement op de aanvragen in het kader van de reglementeringen op bodemsaneringen (VLAREBO), springstoffen, ioniserende straling, ondergrondse uitgravingen en pijpleidingen sterk afgenomen.  Als gevolg hiervan wegen de baten niet meer op tegenover de administratieve kosten en is een afschaffing bijgevolg verantwoord.

Er wordt in het bestuursakkoord gestreefd naar een vereenvoudiging van de belastingen. De reglementen die van toepassing kunnen zijn bij de aanvraag van een omgevingsvergunning worden daarom in één reglement, met name het belastingreglement op de omgevingsvergunning, geïncorporeerd. Het betreft de volgende belastingen:

  • belasting op bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen;
  • belasting op ontbrekende autostal-en/of autoparkeerplaatsen;
  • belasting op de aanvraag van een omgevingsvergunning.

De hierna volgende reglementen worden hernieuwd en verlengd voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025. Deze periode stemt overeen met de verdere duurtijd van de huidige legislatuur met één extra jaar (2025) om de continuïteit te verzekeren:

  • belastingreglement op de overnachtingen in toeristische logies;
  • belastingreglement op de vestigingen;
  • belastingreglement op de drijfkracht, de hefkracht en de motoren;
  • belastingreglement op de huis-aan-huisverspreiding van reclamebladen en gelijkgestelde producten;
  • belastingreglement op de horeca;
  • belastingreglement op lijk- en asbezorging van personen niet ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de stad Antwerpen en op opgravingen van stoffelijke overschotten en opgravingen en/of overbrengingen van asurnen;
  • belastingreglement op de seksuitbatingen en vitrine(s) van een raamprostitutiepand (voorheen: kamers en/of plaatsen, diensten als rendez-voushuizen);
  • belastingreglement op het takelen en bewaren van voertuigen (voorheen: het takelen en bewaren van onregelmatige geparkeerde voertuigen);
  • belastingreglement op de inname van de openbare weg;
  • belastingreglement op de valse alarmmeldingen;
  • belastingreglement op vaste, dynamische en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame (voorheen: vaste en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame);
  • belastingreglement op de exploitatievergunning van taxidiensten en/of diensten voor verhuur van voertuigen met bestuurder;
  • belastingreglement op de uitbatingsvergunningen.

Hierna worden de verschillende reglementen toegelicht. Eerst en vooral worden de algemene wijzigingen weergegeven die gelden voor alle reglementen en vervolgens de toelichting per reglement afzonderlijk.

Algemene wijzigingen

  • Tekstuele verduidelijkingen zonder inhoudelijke impact.
  • De e-mailadressen van de stad worden aangepast naar ‘@antwerpen.be’.
  • Een bezwaar moet niet langer op straffe van nietigheid worden ingediend met betrekking tot de indieningstermijn van drie maanden. Artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 voorziet niet in deze sanctie. Deze werd bijgevolg verwijderd uit de reglementen.

Specifieke wijzigingen

Aan volgende reglementen worden geen specifieke inhoudelijke wijzigingen aangebracht:

  • belastingreglement op de vestigingen;
  • belastingreglement op de drijfkracht, de hefkracht en de motoren;
  • belastingreglement op de horeca;
  • belastingreglement op de inname van de openbare weg;
  • belastingreglement op de valse alarmmeldingen;
  • belastingreglement op de exploitatievergunning van taxidiensten en/of diensten voor verhuur van voertuigen met bestuurder.

Aan volgende reglementen worden wel specifieke wijzigingen aangebracht, die hieronder per reglement worden toegelicht:

  • belastingreglement op de overnachtingen in toeristische logies;
  • belastingreglement op de huis-aan-huisverspreiding van reclamebladen en gelijkgestelde producten;
  • belastingreglement op lijk- en asbezorging van personen niet ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de stad Antwerpen en op opgravingen van stoffelijke overschotten en opgravingen en/of overbrengingen van asurnen;
  • belastingreglement op seksuitbatingen en vitrine(s) van een raamprostitutiepand (voorheen: kamers en/of plaatsen, diensten als rendez-voushuizen);
  • belastingreglement op het takelen en bewaren van voertuigen (voorheen: het takelen en bewaren van onregelmatige geparkeerde voertuigen);
  • belastingreglement op vaste, dynamische en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame;
  • belastingreglement op de uitbatingsvergunningen;
  • Belastingreglement op de omgevingsvergunning (voorheen: aanvraag van een omgevingsvergunning).

Belastingreglement op de overnachtingen in toeristische logies

De definitie van toeristische logies wordt uitgebreid. Er wordt in de definitie bijkomend verwezen naar de logies die zijn aangemeld bij Toerisme Vlaanderen en daar ook een erkenning hebben ontvangen. Op deze manier wordt het voor de stad gemakkelijker om de toeristische logies (voornamelijk de Airbnb’s) op te sporen en aan te schrijven.

Belastingreglement op de huis-aan-huisverspreiding van reclamebladen en gelijkgestelde producten

Er worden twee vrijstellingen toegevoegd in het reglement naar analogie met de vrijstellingen die reeds van toepassing zijn in het belastingreglement op vaste, dynamische en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame. Zowel de openbare besturen, openbare instellingen en openbare diensten alsook de rechtspersonen bedoeld in artikelen 180 tot en met 182 van het wetboek inkomstenbelasting worden vrijgesteld van de belasting. Deze vrijstelling werd reeds in de praktijk toegepast maar wordt nu nader bepaald in het reglement zelf.

Het aantal brievenbussen, die worden gebruikt bij de berekening van een ambtshalve aanslag, wordt geactualiseerd naar aanleiding van de bijgewerkte aantallen die ter beschikking worden gesteld op de website van BPOST.

Belastingreglement op lijk- en asbezorging van personen niet ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de stad Antwerpen en op opgravingen van stoffelijke overschotten en opgravingen en/of overbrengingen van asurnen

Het meegeven van asurnen uit columbaria of urnevelden bij einde termijn met het oog op thuisbewaring wordt toegevoegd als vrijstelling van de belasting op het opgraven van stoffelijke overschotten en het opgraven en/of overbrengen van asuren.

In praktijk leidde de belasting vaak tot onbegrip bij nabestaanden omdat nabestaanden decretaal het recht hebben de asurn mee naar huis te nemen. Bovendien beperkt de werklast voor de stad zich tot het openen van een columbariumnis of urnentafel.

Om aan te sluiten bij de veranderde context moeten nabestaanden voortaan het recht hebben om na bewaring op de begraafplaats vrij en gratis te beschikken over de as van hun dierbaren.

Belastingreglement op seksuitbatingen en vitrine(s) van een raamprostitutiepand

Het belastingreglement wordt aangepast naar aanleiding van het politiereglement op de seksuitbatingen dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 april 2019 (jaarnummer 315).

Een seksuitbating is een publiek toegankelijke inrichting die gericht is op het aanbieden van seksuele dienstverlening of handelingen én die voldoet aan het politiereglement op de seksuitbatingen.

Het reglement op de seksuitbatingen verplicht publiek toegankelijke inrichtingen die onder de definitie vallen om in regel te zijn met de verplichtingen die vastgelegd zijn op vlak van uitbating (brand, hygiëne, extra modaliteiten) en de uitbater (moraliteit). Een seksuitbating moet dus niet over een vergunning beschikken maar moet ten allen tijden voldoen aan de verplichtingen in het politiereglement. Op deze manier is er meer controle mogelijk en is het risico kleiner dat de openbare orde of gezondheid in gedrang komt.

De vitrines van een raamprostitutiepand vallen niet onder het politiereglement van de seksuitbatingen en worden bijgevolg afzonderlijk belast op basis van het belastingreglement.

Voor seksuitbatingen bedraagt het tarief van de belasting 6.000 EUR bij de aanvang van exploitatie van de seksuitbating en 1.500 EUR voor de jaren nadien. De belasting is verschuldigd door de exploitant van de seksuitbating op 1 januari van het aanslagjaar. Deze tarieven zijn vergelijkbaar met de tarieven die zijn opgenomen in het belastingreglement op de uitbatingsvergunningen.  De jaarlijkse belasting kan niet worden opgelegd in het jaar van de opstart van de seksuitbating.

Indien de seksuitbating private afwerkruimten ter beschikking heeft, is er een jaarlijkse bijkomende belasting van 3.000 EUR van toepassing per private afwerkruimte. Een private afwerkruimte is een werkruimte die kan worden afgescheiden van de rest van de inrichting en die bestemd is voor feitelijke seksuele handelingen.

De belasting op vitrine(s) van een raamprostitutiepand blijft ongewijzigd. De belasting blijft jaarlijks 3.000 EUR per kamer of, indien er geen kamer(s) is (zijn), per plaats.

In het reglement wordt bovendien een vrijstelling voorzien voor seksinrichtingen waar pornografische vertoningen plaatsvinden. Dergelijke seksinrichtingen vallen ook onder het politiereglement uitbating en vestiging en worden bijgevolg belast in het belastingreglement op de uitbatingsvergunningen. 

Tenslotte wordt er een overgangsbepaling voorzien voor seksuitbatingen die op heden reeds worden  geëxploiteerd. Deze seksuitbatingen zijn vrijgesteld van de éénmalige belasting van 6.000 EUR.

Belastingreglement op het takelen en bewaren van voertuigen

De stad blijft inzetten om de verkeersveiligheid op het grondgebied te verbeteren en de voertuigen te takelen die de verkeersveiligheid in het gedrang brengen. De kosten voor het takelen en bewaren van de voertuigen worden reeds verschillende jaren verhaald op de gebruiker van het betrokken voertuig of bij afwezigheid daarvan op de houder van de kentekenplaat. Op die manier blijft het financieel evenwicht van de stad bewaard.

Daar de belasting tot nu toe enkel van toepassing is op onregelmatig geparkeerde voertuigen die worden getakeld en bewaard in opdracht van de lokale politie omdat deze voertuigen op een onwettige en/of storende manier geparkeerd zijn op het grondgebied van de stad Antwerpen, wordt het toepassingsgebied van de belasting uitgebreid. Naast de voormelde takeling en bewaring wordt er nu ook een belasting geheven op:

  • het bewaren van geparkeerde voertuigen die administratief werden getakeld op het grondgebied van de stad Antwerpen en die langer dan 7 dagen moeten bewaard worden;
  • het takelen en bewaren van achtergelaten voertuigen op het grondgebied van de stad Antwerpen.

Onder een administratieve takeling wordt verstaan: een takeling ingevolge van overmacht en takeling van voertuigen die reeds aanwezig waren vóór de plaatsing van de tijdelijke signalisatie. Op het moment van het parkeren, begaat de bestuurder geen verkeersinbreuk. De takelkosten kunnen bijgevolg niet verhaald worden op de bestuurder noch de houder van de kentekenplaat van het voertuig.

De stad stelt echter vast dat deze voertuigen in vele gevallen niet of pas na lange tijd worden opgehaald bij de takelfirma. Aangezien er tot nu toe geen kosten voor de bewaring moesten worden betaald, kon een dergelijke bewaring aanzien worden als een goedkope parkeerplaats. Om dit misbruik tegen te gaan en om de belastingplichtige aan te moedigen zijn voertuig zo snel op te halen bij de takelfirma, wordt er een belasting geheven van:

  • ­         2,00 EUR per dag bewaring na de zevende dag, voor een voertuig met een hoogst toegelaten gewicht van 3.500 kg;
  • ­         20,00 EUR per dag bewaring na de zevende dag, voor een voertuig met een hoogst toegelaten gewicht van meer dan 3.500 kg.

De belastingplichtige heeft bijgevolg zeven dagen de tijd om zijn voertuig te gaan ophalen. De belasting is pas van toepassing vanaf de achtste dag van bewaring. 

Tenslotte wordt de belasting op takelen en bewaren ook van toepassing op achtergelaten voertuigen. Dit zijn voertuigen waarvan de eigenaar onbekend is en die de veiligheid of de doorgang van de openbare weg belemmeren overeenkomstig artikel 2 van de Wet van 30 december 1975 betreffende de goederen buiten particuliere eigendommen gevonden of op de openbare weg geplaatst ter uitvoering van vonnissen tot uitzetting. De belasting is in overeenstemming met de belasting op het takelen en bewaren van onregelmatig geparkeerde voertuigen.

De kosten voor de bewaring lopen vaak hoog op aangezien de stad pas eigenaar wordt na een termijn van zes maanden. Met de invoering van deze belasting, wil de stad deze kosten verhalen op de gebruiker of de houder van de kentekenplaat die zijn voertuig binnen de termijn van zes maanden alsnog komt ophalen bij de takelfirma.

Belastingreglement op vaste en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame

Het belastbaar voorwerp wordt uitgebreid naar dynamische reclame. Dit is reclame die zichtbaar is van op de openbare weg via een LED-scherm, LCD-scherm, OLED-scherm of een PLASMA-scherm.

Voor dynamische reclame bedraagt de belasting 150 EUR per m², met een minimumaanslag van 150 EUR. Het tarief is hoger dan het tarief van de vaste reclame omdat er wisselende reclameboodschappen voor verschillende producten en diensten kunnen worden weergegeven op één enkel scherm. Bovendien worden de gebruikers van de openbare weg meer afgeleid door deze reclame waardoor er een verhoogd mobiliteitsrisico ontstaat.

De vaste en dynamische reclame die uitsluitend bestemd is voor de reclame van openbaar belang is vrijgesteld van belasting. De reeds bestaande vrijstellingen voor vaste reclame zijn eveneens van toepassing op de dynamische reclame:

  • de eerste m² van de reclame die enkel de handelsbenaming en/of de aard van de zaak vermeldt EN waarvan de belastingplichtige slechts één  exemplaar heeft op het grondgebied van de stad;
  • de vaste en dynamische reclame voor een horecagelegenheid die belast wordt onder de horecabelasting;
  • de vaste en dynamische reclame die gevestigd is op hetzelfde adres van een vestiging van eenzelfde belastingplichtige:
    • voor zover de reclame tot doel heeft de verkoop van producten of diensten te bevorderen van deze belastingplichtige op deze vestiging;EN
    • voor zover deze vestiging volgens het belastingreglement op de vestigingen een oppervlakte heeft van maximum 50 m².

Belastingreglement op de uitbatingsvergunningen

De uitbatingsvergunning werd opgelegd in 2006 om de stad de mogelijkheid te geven het toezicht en de handhaving op overlastgevende instellingen, toegankelijk voor het publiek, te organiseren. In de volgende jaren werd het uitbatingsreglement verschillende keren aangepast omwille van de gewijzigde realiteit. Het meeste recente uitbatingsreglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 april 2019 (jaarnummer 320).

De stedelijke uitbatingsvergunning is op dit moment verplicht voor:

  • nachtwinkels;
  • belwinkels;
  • videotheken;
  • wedkantoren;
  • seksinrichtingen waarin pornografische vertoningen plaatsvinden;
  • club-vzw’s;
  • shisha-bars ;
  • telecomwinkels.

Voor deze uitbatingen die als "imagoverlagend" beschouwd worden, wordt  er reeds verschillende jaren een éénmalige belasting op de afgifte van de uitbatingsvergunning  (6.000 EUR) opgelegd en een jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning (1.500 EUR). Dit onder meer omdat de uitbating van dergelijke handelszaken extra lasten voor de stad met zich meebrengen.

Op basis van het politiereglement op de seksuitbatingen dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 april 2019 (jaarnummer 315) kunnen seksinrichting waar pornografische vertoningen plaatsvinden zowel vallen onder het uitbatingsreglement als onder het reglement op de seksuitbatingen indien er commerciële seks plaatsvindt in dergelijke inrichting. Commerciële seks wordt gedefinieerd als handelingen waarbij inkomsten worden afgestaan aan de natuurlijke of rechtspersoon op wiens naam de uitbatingsvergunning wordt afgeleverd. Om dubbele belasting te vermijden worden deze seksinrichtingen vrijgesteld van de belasting in het belastingreglement op de seksuitbatingen.

Er werd, in overeenstemming met het belastingreglement op de seksuitbatingen en vitrine(s) van een raamprostitutiepand, een bijkomende jaarlijkse belasting toegevoegd op het hebben van private afwerkruimten. Bovendien wordt ook de jaarlijkse belasting op het hebben van een uitbatingsvergunning voor een seksinrichting waarin pornografische vertoningen plaatsvinden, verhoogd van 1.500 EUR naar 3.000 EUR indien er ook commerciële seks plaatsvindt. In deze gevallen is er meer handhaving nodig en dus een hogere kostprijs voor de stad.

Belastingreglement op de omgevingsvergunning

Indien men een omgevingsvergunning aanvraagt, kunnen er momenteel drie verschillende belastingreglementen van toepassing zijn:

  • belastingreglement op de aanvraag van een omgevingsvergunning;
  • ­belastingreglement op ontbrekende autostal-en/of autoparkeerplaatsen;
  • ­belastingreglement op bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen.

Deze drie belastingen hebben een verschillend belastbaar tijdstip waardoor er ook verschillende administratieve verplichtingen op diverse tijdstippen moeten worden vervuld. Bovendien zal de belastingplichtige ook voor iedere belasting een afzonderlijke aanslag ontvangen.  

Zoals vermeld worden de drie reglementen geïncorporeerd in één nieuw reglement, namelijk het reglement op de omgevingsvergunning. Op deze manier zal onder andere de administratieve last, zowel voor de belastingplichtige als voor de administratie, worden verminderd.

Het belastingreglement op de omgevingsvergunning is van toepassing op:

  • elke omgevingsvergunning waarvan de datum van de aflevering van de vergunning plaatsvindt vanaf 1 januari 2020;
  • elke aanvraag van een omgevingsvergunning of verzoek tot projectvergadering vanaf 1 januari 2020;
  • elke stedenbouwkundige vergunning / omgevingsvergunning die vóór 1 januari 2020 werd afgeleverd en waar een belasting op het bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen en/of een belasting op ontbrekende autostal- en/of  autoparkeerplaatsen verschuldigd is, maar waarvan het belastbaar tijdstip zoals gedefinieerd in artikel 4. 2 zich nog niet heeft voltrokken vóór 1 januari 2020.

De belasting is verschuldigd voor elke omgevingsvergunning op het grondgebied van de stad Antwerpen.

Tarief en berekening

Het totaal bedrag van de belasting is de som van het tarief van de aflevering van een omgevingsvergunning,  de ontbrekende autostal-en/of autoparkeerplaatsen  en het bijkomend volume bij het bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen. De tarieven blijven ongewijzigd ten opzichte van de tarieven die van toepassing waren in de afzonderlijke reglementen.

De berekeningswijze van het gedeelte van de belasting op bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen wordt verduidelijkt door te verwijzen naar het bijkomend volume. Het bijkomend volume is het volume van de nieuw opgerichte woning of het gebouw en het toegenomen volume van de woning of het gebouw bij het verbouwen van een woning of gebouw. 

Belastbaar tijdstip

Voor alle omgevingsvergunningen die worden afgeleverd vanaf 1 januari 2020 wordt het belastbaar tijdstip gelijkgesteld aan het moment van de aflevering van de omgevingsvergunning.

Indien er een aanvraag voor een omgevingsvergunning of verzoek tot projectvergadering wordt gedaan zonder dat deze leidt tot een aflevering van een omgevingsvergunning, is de belasting verschuldigd op het moment dat de aanvraag van de omgevingsvergunning ontvankelijk wordt verklaard of het verzoek om de projectvergadering wordt ingediend.

Voor de stedenbouwkundige vergunningen of omgevingsvergunningen die werden afgeleverd vóór 1 januari 2020 maar waarvoor het belastbaar tijdstip zich nog niet heeft voorgedaan, wordt de belasting per belastbaar feit vastgesteld. De regels die van toepassing zijn tot en met 2020 blijven hier gelden en worden overgenomen in het belastingreglement.

Vrijstellingen

De vrijstellingen zoals die van toepassing waren in het reglement op bouwen, herbouwen en verbouwen van woningen en gebouwen werden overgenomen in het nieuwe reglement.

Terugbetalingen

Als gevolg van het gelijkstellen van het belastbaar tijdstip is het nodig om de mogelijkheid tot terugbetaling van de belasting te voorzien in het reglement. Op het moment van de aflevering van de omgevingsvergunning zal het voor de belastingplichtige in bepaalde gevallen niet mogelijk zijn om reeds een vrijstelling aan te vragen omdat hij de nodige bewijsstukken nog niet heeft ontvangen.

Hiermee rekening houdend kan er een terugbetaling worden aangevraagd van de belasting, met uitzondering van de invorderingskosten en het belastingonderdeel met betrekking tot het afleveren van de omgevingsvergunning.

De vrijstelling kan in volgende gevallen worden aangevraagde, steeds met de nodige bewijsstukken: 

  • Indien een vrijstelling van onroerende voorheffing, overeenkomstig artikel 2.1.6.0.1, 1°- 3° van de Vlaamse codex fiscaliteit, werd verkregen voor het bijkomend volume bij het bouwen, herbouwen of verbouwen van onroerende goederen of delen van onroerende goederen: de terugbetaling dient te worden aangevraagd binnen een termijn van drie maanden na de datum het verkrijging van de vrijstelling voor onroerende voorheffing.
  • Indien het bijkomend volume bij het bouwen, herbouwen of verbouwen van woningen of gebouwen wordt gerealiseerd met genot van het stedelijke renovatie- of saneringscontract / stedelijke toelage woningrenovatie, de Vlaamse renovatiepremie, de Vlaamse verbeteringspremie of de Vlaamse aanpassingspremie voor ouderen: de terugbetaling dient te worden aangevraagd binnen een termijn van drie maanden na de datum van de positieve beslissing van de instantie die de toelage of premie uitkeert.
  • Indien er naar aanleiding van een definitieve vergunning een wijziging is ten opzichte van de stedenbouwkundige vergunning / omgevingsvergunning die werd afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen: de terugbetaling dient te worden aangevraagd binnen een termijn van twee jaar en drie maanden vanaf het verkrijgen van de definitieve omgevingsvergunning.
  • Indien de vergunde werkzaamheden niet of niet tijdig worden opgestart en de vergunning bijgevolg vervalt: de terugbetaling dient te worden aangevraagd binnen een termijn van twee jaar en drie maanden vanaf het verkrijgen van de definitieve omgevingsvergunning.

Juridische grond

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzingen.

Het decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 170, §4 van de Grondwet: uitdrukkelijke bevoegdheid van de gemeenteraad voor het invoeren van belastingen.
De artikelen 40, §3 en 41, 14° van het Decreet over het lokaal bestuur: exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad om de gemeentelijke belastingen vast te stellen.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, sp.a en Open VLD.
Stemden nee: Groen, Vlaams Belang, PVDA, CD&V en raadsleden Mohamed Chebaa Amimou en Khadija Chennouf. 

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de overnachtingen in toeristische logies voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de vestigingen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de drijfkracht, de hefkracht en de motoren voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 4

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de huis-aan-huisverspreiding van reclamebladen en gelijkgestelde producten voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 5

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de horeca voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 6

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op lijk- en asbezorging van personen niet ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de stad Antwerpen en op opgravingen van stoffelijke overschotten en opgravingen en/of overbrengingen van asurnen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 7

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de seksuitbatingen en vitrine(s) van een raamprostitutiepand voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 8

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op het takelen en bewaren van voertuigen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 9

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de inname van de openbare weg voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 10

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de valse alarmmeldingen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 11

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op vaste, dynamische en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.

Artikel 12

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de exploitatievergunning van taxatiediensten en/of diensten voor verhuur van voertuigen met bestuurder voor aanslagjaran 2020 toten met 2025 goed. 

Artikel 13

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de uitbatingsvergunningen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed. 

Artikel 14

De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de omgevingsvergunning voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed. 

Artikel 15

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
 Belasting op overnachtingen in toeristische logies  3.041.323 EUR per jaar 

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 73419

functiegebied:2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

 n.v.t.
Belasting op vestigingen 11.801.714 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 73400

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.
Belasting op drijfkracht, de hefkracht en de motoren 25.654.907 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 73402

functiegebied: 

2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.
Belasting op huis-aan-huisverspreiding van reclamebladen en gelijkgestelde producten 1.400.000 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 73424

functiegebied:2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.
Belasting op horeca 2.698.318 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 734991

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.
Belasting op lijk- en asbezorging van personen niet ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de stad Antwerpen  16.000 EUR per jaar 

Budgetplaats: 5173000000

Budgetpositie: 73312

Functiegebied: 2SBS040101A00000

Subsidie: SUB_NR

Fonds: intern

Begrotingsprogramma: 2SA000020

Budgetperiode: 20000 tot en met 2500

 
Belasting op opgravingen van stoffelijke overschotten en opgravingen en/of overbrengingen van asurnen 54.000  EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 73314

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.
Belasting op seksuitbatingen en vitrine(s) van een raamprostitutiepand 787.177 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 73420

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.
Belasting op het takelen en bewaren van voertuigen 1.700.000 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 7314

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.

 

 

Belasting op de inname van de openbare weg  55.000 EUR per jaar 

 Budgetplaats: 5173000000

Budgetpositie: 73610

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: Intern

begrotingsprogramma: 2SA0000020

Budgetperiode: 2000 tot en met 2500

 n.v.t.
Belasting op vaste, dynamische en mobiele reclame, reclamestands en steigerdoekreclame 2.379.448 EUR per jaar 

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 73422

functiegebied: 2SBS040101A00000

Subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.

Belasting op de exploitatievergunning van taxidiensten en/of diensten voor verhuur van voertuigen met bestuurder 283.000 EUR per jaar 

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 73414

functiegebied: 2SBS040101A00000

Subsidie: SUB_NR

fonds: intern 

begrotingsprogramma: 2SA000020

n.v.t.

Belasting op de uitbatingsvergunningen 250.000 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 734992

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.

 

 

Belasting op de omgevingsvergunning 1.860.448 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 7370

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.

 

 

Belasting op de valse alarmmeldingen 10.000 EUR per jaar

budgetplaats: 5173000000

budgetpositie: 7313

functiegebied: 2SBS040101A00000

subsidie: SUB_NR

fonds: intern

begrotingsprogramma: 2SA000020

budgetperiode: 2000 tot en met 2500

n.v.t.

 

 

 

 

 

 

 

 


Bijlagen