Naar aanleiding van een rapport van het verkeersinstituut VIAS stelde de Antwerpse gouverneur Cathy Berx (Gazet van Antwerpen en VRTNieuws op 26 november 2020) dat ze lokale besturen er van wil overtuigen om te kiezen voor een zo laag mogelijke ontmoetingssnelheid tussen weggebruikers. Dit naar aanleiding van een stijgend aantal fietsdoden tijdens de zomerperiode van dit jaar. Ze stelt terecht dat het onaanvaardbaar is dat we net bij hen bovenmatig veel slachtoffers tellen. De gouverneur stelt voor dat de norm 30 km/u moet worden op wegen waar er geen gescheiden fietspaden zijn en aan conflicterende kruispunten. Vooral in de bebouwde kom op plekken waar er geen veilige infrastructuur is voor voetgangers of fietsers. Is de toegelaten snelheid toch 50 km/u of 70 km/u dan wordt veronderstelt dat de weg zo veilig ingericht is voor alle weggebruikers.
In Borgerhout hebben we een grote verkeersas nl. de Turnhoutsebaan waar in een recent en ver verleden ook al fiets- en andere verkeersdoden vielen. Als we hier kijken naar het verkeersrapport en de uitspraken van de gouverneur kunnen we niet anders stellen dat de inrichting van de Turnhoutsebaan niet afgestemd is op fietsers en voetgangers en dat de snelheid te groot is. Kortom hier moet de snelheid beperkt worden tot 30 km/u.
Dat het mogelijk is, werd recent aangetoond voor het gedeelte van de Turnhoutsebaan in Wijnegem. Daar stelt men dat Turnhoutsebaan nu alleen veilig is voor voetgangers tijdens de jaarmarkt met Pasen. In de toekomst moet de baan het hele jaar door - weliswaar niet autovrij - aantrekkelijker worden voor zwakke weggebruikers. Als het in Wijnegem kan, waarom dan niet in Antwerpen? Waarom is de Turnhoutsebaan alleen veilig tijdens onze Reuzenstoet en Borgerrio? Desnoods moet de gewestweg naar de gemeente worden overgedragen zodat de stad Antwerpen dit zelf kan aanpassen.
Bijkomend ontbreekt er nog steeds een extra oversteekplaats op de Turnhoutsebaan en zijn verschillende oversteekplaatsen onveilig aangelegd voor voetgangers:
Omdat deze problematiek recent in de pers verscheen, voegde de indiener nog volgend amendement toe (2020_AM_00074):
Naast verkeersveiligheid is de Turnhoutsebaan ook een belangrijke slagader voor het Borgerhouts en Antwerps openbaar vervoer. In november vernamen we via de pers (De Standaard, 13/11/2020) dat er eindelijk werk wordt gemaakt van de afwerking van de premetrokoker onder de Kerk- en de Pothoekstraat. Daarbij werd ook de opening van premetrostation Drink in Borgerhout aangekondigd. Borgerhoutse inwoners wachten al verschillende jaren op de opening van dit premetrostation. De opening komt de mobiliteit van reizigers en inwoners ten goede. Gezien dit premetrostation zo goed als is afgewerkt, moet men prioritair werk maken van de opening en niet wachten op de afwerking van de premetrokoker onder de Kerk- en de Pothoekstraat.
De districtsraad van Borgerhout neemt daarom volgende motie aan:
Art. 1. De districtsraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om samen met het Agentschap Wegen en Verkeer een zone 30 te maken van de Turnhoutsebaan in Borgerhout.
Art. 2 De districtsraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om samen met het Agentschap Wegen en Verkeer dringend werk te maken van de de beloofde oversteek aan basisschool De Zevensprong en de andere vernoemde oversteekplaatsen veiliger te maken voor fietsers en voetgangers.
Art. 3 De districtsraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om de opening van premetrostation Drink prioritair te openen. Hiervoor hoeft niet gewacht te worden op de afwerking van de premetrokoker onder de Kerk- en de Pothoekstraat.
De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.
Stemden Ja: Groen, Sp.a, PVDA, CDenV, Open VLD
Stemden Nee: /
Hebben zich onthouden: N-VA, Vlaams Belang