Terug
Gepubliceerd op 16/12/2020

2020_MOT_00145 - Voorstel tot motie van raadslid Pieter Vissers: Maak van de Turnhoutsebaan een zone 30 met veilige oversteekplaatsen

districtsraad Borgerhout
ma 14/12/2020 - 20:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marij Preneel, districtsburgemeester; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Koen Van Roey, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Mariam El Osri, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Julie De Weerdt, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Olivier Elias, voorzitter districtsraad; Eva Van Keer, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsraadslid; Ben Segers; Betty Van de Wauwer, ; Lien Arits, districtsraadslid; Ellen Dehing; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Hans Gooris, districtsraadslid; Said Boussacouq, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marij Preneel, districtsburgemeester
2020_MOT_00145 - Voorstel tot motie van raadslid Pieter Vissers: Maak van de Turnhoutsebaan een zone 30 met veilige oversteekplaatsen 2020_MOT_00145 - Voorstel tot motie van raadslid Pieter Vissers: Maak van de Turnhoutsebaan een zone 30 met veilige oversteekplaatsen

Motivering

Gekoppelde besluiten

Gekoppelde initiatiefrechten

Indiener(s)

Pieter Vissers

Gericht aan

Marij Preneel

Tijdstip van indienen

wo 09/12/2020 - 21:23

Toelichting

Naar aanleiding van een rapport van het verkeersinstituut VIAS stelde de Antwerpse gouverneur Cathy Berx (Gazet van Antwerpen en VRTNieuws op 26 november 2020) dat ze lokale besturen er van wil overtuigen om te kiezen voor een zo laag mogelijke ontmoetingssnelheid tussen weggebruikers. Dit naar aanleiding van een stijgend aantal fietsdoden tijdens de zomerperiode van dit jaar. Ze stelt terecht dat het onaanvaardbaar is dat we net bij hen boven­matig veel slachtoffers tellen. De gouverneur stelt voor dat de norm 30 km/u moet worden op wegen waar er geen gescheiden fietspaden zijn en aan conflicterende kruispunten. Vooral in de bebouwde kom op plekken waar er geen veilige infrastructuur is voor voetgangers of fietsers. Is de toegelaten snelheid toch 50 km/u of 70 km/u dan wordt veronderstelt dat de weg zo veilig ingericht is voor alle weggebruikers.

In Borgerhout hebben we een grote verkeersas nl. de Turnhoutsebaan  waar in een recent en ver verleden ook al fiets- en andere verkeersdoden vielen. Als we hier kijken naar het verkeersrapport en de uitspraken van de gouverneur kunnen we niet anders stellen dat de inrichting van de Turnhoutsebaan niet afgestemd is op fietsers en voetgangers en dat de  snelheid te groot is. Kortom hier moet de snelheid beperkt worden tot 30 km/u. 

Dat het mogelijk is, werd recent aangetoond voor het gedeelte van de Turnhoutsebaan in Wijnegem. Daar stelt men dat Turnhoutsebaan nu alleen veilig is voor voetgangers tijdens de jaarmarkt met Pasen. In de toekomst moet de baan het hele jaar door - weliswaar niet autovrij - aantrekkelijker worden voor zwakke weggebruikers. Als het in Wijnegem kan, waarom dan niet in Antwerpen? Waarom is de Turnhoutsebaan alleen veilig tijdens onze Reuzenstoet en Borgerrio? Desnoods moet de gewestweg naar de gemeente worden overgedragen zodat de stad Antwerpen dit zelf kan aanpassen.

Bijkomend ontbreekt er nog steeds een extra oversteekplaats op de Turnhoutsebaan en zijn verschillende oversteekplaatsen onveilig aangelegd voor voetgangers:

  • Ter hoogte van de basisschool de Zevensprong aan het Laar. Hier werd al langer een veilige oversteek beloofd maar zien we geen vooruitgang. Nochtans is dit cruciaal en dringend om dat veel kinderen de Turnhoutsebaan moeten oversteken. Elks mogelijk slachtoffer is er één teveel, zeker door nalatigheid.
  • Aan de Roma: hier moet de oversteek voor  voetgangers automatisch mee groen worden zoals voor het autoverkeer i.p.v. groen door op de knop te drukken. Dit is verwarrend en vertraagd de doorstroom van voetgangers.
  • Aan het begin van de Turnhoutsebaan (kruising Engelslei en Borsbeekstraat) moeten voetgangers en fietsers oversteken zonder dat er verkeerslichten zijn die hen veilig kunnen overlaten. Terwijl dit een punt is waar auto's net optrekken als ze de stad willen in- of uitrijden. 

Omdat deze problematiek recent in de pers verscheen, voegde de indiener nog volgend amendement toe (2020_AM_00074):

Naast verkeersveiligheid is de Turnhoutsebaan ook een belangrijke slagader voor het Borgerhouts en Antwerps openbaar vervoer. In november vernamen we via de pers (De Standaard, 13/11/2020) dat er eindelijk werk wordt gemaakt van de afwerking van de premetrokoker onder de Kerk- en de Pothoekstraat. Daarbij werd ook de opening van premetrostation Drink in Borgerhout aangekondigd. Borgerhoutse inwoners wachten al verschillende jaren op de opening van dit premetrostation. De opening komt de mobiliteit van reizigers en inwoners ten goede. Gezien dit premetrostation zo goed als is afgewerkt, moet men prioritair werk maken van de opening en niet wachten op de afwerking van de premetrokoker onder de Kerk- en de Pothoekstraat.


De districtsraad van Borgerhout neemt daarom volgende motie aan:

Art. 1. De districtsraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om samen met het Agentschap Wegen en Verkeer een zone 30 te maken van de Turnhoutsebaan in Borgerhout. 

Art. 2 De districtsraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om samen met het Agentschap Wegen en Verkeer  dringend werk te maken van de de beloofde oversteek aan basisschool De Zevensprong en de andere vernoemde oversteekplaatsen veiliger te maken voor fietsers en voetgangers.

Art. 3 De districtsraad vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om de opening van premetrostation Drink prioritair te openen. Hiervoor hoeft niet gewacht te worden op de afwerking van de premetrokoker onder de Kerk- en de Pothoekstraat.

Initiatiefrecht

De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 6 onthoudingen.


Stemden Ja: Groen, Sp.a, PVDA, CDenV, Open VLD 

Stemden Nee: /

Hebben zich onthouden: N-VA, Vlaams Belang