Terug
Gepubliceerd op 28/10/2020

2020_DRBO_00067 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Conceptontwerp. Advies - Goedkeuring

districtsraad Borgerhout
ma 26/10/2020 - 20:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Olivier Elias, voorzitter districtsraad; Luc Moerkerke, districtsschepen; Marc De Meyer, districtsraadslid; Patrick Paredaens, districtsraadslid; Marij Preneel, districtsburgemeester; Kristine Matheussen, districtsraadslid; Omar Al Jattari, districtsschepen; Fatima Talhaoui, districtsraadslid; Hans Gooris, districtsraadslid; Koen Van Roey, districtsraadslid; Ben Van Duppen, districtsschepen; Sharmin Shayla, districtsraadslid; Said Boussacouq, districtsraadslid; Jos D'Haese, districtsraadslid; Hans Maes, districtsraadslid; Abdullah Ibrahim, districtsraadslid; Anneleen Lauwers, districtsraadslid; Julie De Weerdt, districtsraadslid; Pieter Vissers, districtsraadslid; Eva Van Keer, districtsraadslid; Aïssatou Cissé, districtsraadslid; Ben Segers; Betty Van de Wauwer, ; Lien Arits, districtsraadslid; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Mariam El Osri, districtsraadslid

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Olivier Elias, voorzitter districtsraad
2020_DRBO_00067 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Conceptontwerp. Advies - Goedkeuring 2020_DRBO_00067 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Conceptontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip `dagelijks bestuur'.

Met collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein. In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werd de lijst met bovenlokale locaties goedgekeurd. Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten. Het district Antwerpen, Berchem, Borgerhout en Deurne hebben adviesbevoegdheid.

Artikel 138 Decreet Lokaal Bestuur: naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG VESPA goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG VESPA publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG VESPA betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.

Argumentatie

Het voorliggende conceptontwerp is het resultaat van de besprekingen tijdens drie Werkbanken (maart, mei en juni 2020), diverse thematische werkbanken, werksessies en werkateliers.

Fasering

Van januari tot augustus 2020 werd het conceptontwerp voor het Ringpark Groene Vesten opgemaakt.

In het najaar van 2020 en het eerste kwartaal van 2021 wordt het landschapsontwerp voor het volledige projectgebied (op niveau schetsontwerp) uitgewerkt. Op het einde van de fase landschapsontwerp wordt een faseringsplan opgemaakt. In het faseringsplan wordt  bepaald welke delen van het projectgebied binnen het beschikbare uitvoeringsbudget gerealiseerd zullen worden, dit zijn de zogenaamde realiseerbare deelprojecten. Voor de realiseerbare deelprojecten wordt in 2021-2022 een voorontwerp en definitief ontwerp opgemaakt, waarna deze deelprojecten in uitvoering zullen gaan.

Conceptontwerp

Het voorliggende conceptontwerp wordt ter kennisname aan de districtsraad voorgelegd.

De conceptnota (zie bijlage) bestaat uit drie delen.

  • Deel I - visienota
    • Nervatuur.
    • Levendige randen.
    • Park Groene Vesten.
  • Deel II - randvoorwaardennota, dit betreft een beschrijving van de bestaande toestand en technische randvoorwaarden
    • Nutsleidingen.
    • Geplande projecten in nabijheid van het projectgebied.
    • Ecologie.
    • Evaluatie geluidsberm in Borgerhout.
    • Hydrologie.
    • GIS-gebiedsoverzicht.
  • Deel III - fundamentele onderzoeksvragen 
    • Ontvlochten ringtracé/transitielandschap.
    • Leefbaarheidsmaatregelen.
    • Verbindingen.
    • Water.

Onderstaande concepten worden voor advies aan de districtsraad voorgelegd.

Deel I - visienota

  • Nerven
    • De nerven zijn verbindingen of toegangen die vanuit de aanliggende wijken mensen op een kwalitatieve manier naar het Ringpark begeleiden. De uitwerking en realisatie van de nerven buiten het projectgebied maakt geen deel uit van de ontwerpopdracht en deze nerven worden niet binnen het project gerealiseerd.
    • Binnen de Werkbank is er heel veel enthousiasme voor de acht nerven door het ontwerpteam voorgesteld. De selectie en de verdere uitwerking van de nerven maakt geen voorwerp uit van deze opdracht. Gelet de schaal van deze opgave en de noodzakelijke afstemmingen met andere doelstellingen (klimaatplan, groenplan, buurtleefbaarheidsaanpak, enzovoort) loopt deze verdere uitwerking best een afzonderlijk traject.
    • Er zijn acht nerven die het potentieel hebben om in het verlengde met een (al dan niet bestaande) brug een verbinding te realiseren 'over de ring'. Drie bruggen zijn strategisch aangezien ze de aanliggende wijken of de bestaande groene superstructuren (zie verder) verbinden. Deze drie bruggen bevinden zich ter hoogte van Desguinlei-Mastvest (nerf 1), Berchembrug ter hoogte van Park Brialmont (nerf 3) en Borgerhout intramuros-Joe Englishstraat (nerf 7). Het college beslist om de haalbaarheid van deze drie bruggen te onderzoeken.
    • Op dit moment is niet voorzien dat de nerven en de nieuwe verbindingen over de ring met de leefbaarheidsmiddelen gefinancierd zullen worden.
  • Levendige randen
    • Het ontwerpteam onderschrijft de uitgangspunten van de studie stad maken over de ring van het team Stadsbouwmeester en formuleert aanvullend een aantal landschappelijke aanbevelingen vanuit het Ringpark Groene Vesten. De finale uitwerking van de stadsranden behoort niet tot de opdracht van het ontwerpteam. De aanbevelingen zullen verder meegenomen worden in het iteratief proces van het proces stad maken over de ring. 
  • Conceptontwerp
    • In de ontwerpopdracht wordt een evenwicht gezocht tussen het metropolitane karakter (Singellandschap, stationsomgevingen, de stedelijke en culturele knopen) en de lokale schaal (de parken, wijkcentraliteiten en buurtdiensten). Daarnaast betreft het versterken van de relatie tussen stad en rand een dubbele opdracht: realiseren van een maximale longitudinale continuïteit en het maximaliseren van een grote dwarsverbinding (zoeken van de diepte). 
    • In de continuïteit van het park wordt een ritme bepaald door de afwisseling van parken - de zogenaamde Vestenparken - en de landschappelijke tussenstukken - het bosschagelandschap (cfr. beeldkwaliteitsplan Groene Singel).
    • In het conceptontwerp wordt 'een vastberaden reeks' van vijf Vestenparken - vijf fronten, vijf fortgrachten en vijf wijkparken - geformuleerd die overeenkomt met de historische schansen van de Brialmontomwalling: Mastvest-Desguinlei, Nachtegalenpark, Park Brialmont, groen ruimte ter hoogte van Berchem station (extramuros) en Luisbekelaar-Nieuw Zurenborg. Deze groene superstructuren lopen door aan beide zijden van de ring, maar zijn vandaag nog niet allemaal mentaal en fysiek verbonden. De groene superstructuren worden in de langsrichting verbonden met een lineair parklandschap. Deze concepten worden in het landschapsontwerp verder uitgewerkt.

Deel III - fundamentele onderzoeksvragen

  • Ontvlochten ringtracé/transitielandschap
    • In opdracht van de intendant werd in 2017 door ARUP een tweedimensionale studie over de toekomstige ligging van ontvlochten ringweg uitgevoerd, de zogenaamde 'wedstrijdvariant'. In afwachting van de resultaten van een uitgebreide Ringstudie R1 Zuid, wordt deze wedstrijdvariant van de ontvlochten ringweg als basis gebruikt om de randen van het Ringpark Groene Vesten af te bakenen. In de Werkbank werd als uitgangspositie genomen dat de leefbaarheidsmaatregelen zo dicht mogelijk tegen de bestaande ringweg gerealiseerd worden. Hierdoor zijn de genomen maatregelen het meeste effectief en dit resulteert in een zo groot mogelijk bruikbare parkruimte.  
    • Landschap wordt opgedeeld in permanent landschap, ingesloten landschap en transitielandschap. Het permanent landschap valt buiten de buffer van de 'wedstrijdvariant' van de ontvlochten ringweg. In dit gebied hebben de investeringen een permanent karakter. Het ingesloten landschap betreft de restruimtes die ingesloten zijn door snelweginfrastructuur. Het transitielandschap krijgt bij de aanleg van de ontvlochten ringweg en de overkapping een nieuwe invulling. In dit gebied aanvaarden we dat de gedane investeringen mogelijk tijdelijk zijn. Het transitielandschap wordt bij inrichting evenwaardig beschouwd als het permanent landschap, waarbij kostenefficiënte en circulaire investeringen in het transitielandschap geprefereerd zijn.
  • Leefbaarheidsmaatregelen
    • De leefbaarheidsmaatregelen naast de ring worden maximaal ingezet voor de zones met de grootste baten. Er is een differentiatie in de maatregelen op basis van ruimtelijke mogelijkheden en  specifieke doelen, met name het beschermen van de eerstelijnsbebouwing het dichtst bij de ring en groene verblijfsruimtes. 
    • Op de middenberm van de ring wordt maximaal ingezet op geluidsschermen, indien dit technisch mogelijk is. 
    • Overkragingen worden niet verder in beschouwing genomen als leefbaarheidsmaatregel. Deze zijn te kostelijk en weinig duurzaam in relatie met een toekomstige overkapping.
    • De continuïteit van de leefbaarheidsmaatregelen is belangrijk. Bij op- en afritten dient een overlapping te zijn van bermen en schermen.
    • Het conceptontwerp maakt een toolbox van leefbaarheidsmaatregelen die kunnen ingezet worden in het landschapsontwerp.
  • Verbindingen
    • De positie van het Ringpad (ringfietspad en naastliggend voetpad)  varieert in transitie- en permanent landschap (scenario 3). Waar mogelijk wordt het Ringpad zo dicht mogelijk tegen de leefbaarheidsmaatregelen gepositioneerd. Deze optie laat de meeste vrijheid naar voortschrijdend inzicht, landschappelijke integratie, wensen en optimalisaties toe.
    • In de langsrichting voorziet het Ringpad in bijkomende ongelijkvloerse onderdoorgangen (onder bestaande bruggen of als 'connecterende vallei') en vijf nieuwe bruggen om een efficiënte zachte verbinding te creëren. Deze verbindingen en mogelijke varianten (inclusief het concept van de connecterende vallei) worden in het landschapsontwerp verder onderzocht.
    • In de langsrichting van het Singelpad worden geen bijkomende ongelijkvloerse verbindingen voorzien.
  • Water
    • De ambities uit de Ringstudie Water en Energie worden bevestigd en overgenomen, daar waar nodig verfijnd en toegepast op het Ringpark. De drie parallelle watersystemen (ringzone, intra- en extramuros) blijven behouden. 
    • Het waterlandschap wordt opgedeeld in segmenten. Per segment vloeit het hemelwater gravitair af, echter zijn de segmenten niet steeds functioneel (gravitair) met elkaar verbonden. Er worden overlopen voorzien naar het parallelle watersysteem van de ringzone.
    • Een visueel continu wadisysteem (Ringwadi en Singelwadi) wordt gecreëerd om het hemelwater te bufferen en lokaal te laten infiltreren. Deze wadi's spelen in op het  waterbewustzijn. Deze wadi's zijn functioneel door overlopen bij piekdebieten verbonden. Kunstmatige ingrepen worden beperkt tot enkel waar nodig om de wadi’s te verbinden. 
    • Zoveel mogelijk water wordt lokaal gebufferd en geïnfiltreerd. Hemelwater wordt enkel wanneer nodig verder afgevoerd. Het Ringpark voorziet in zijn eigen waterhuishouding. Waar mogelijk wordt bijkomende capaciteit ingezet om in de toekomst het hemelwater van aanliggende wijken (deels) te kunnen bufferen. Bij de opmaak van het landschapsontwerp wordt ruimtelijk onderzocht hoeveel hemelwater maximaal kan gebufferd worden. Het Ringpark legt randvoorwaarden op naar de aanliggende wijken over de hoeveelheid te bufferen hemelwater (volume en debieten).
    • In het Ringpark wordt in het landschapsontwerp nog geen buffering voorzien voor de toekomstige overkapping. Het ontwerp van de overkapping is momenteel nog niet gekend en moet maximaal voorzien in zijn eigen waterhuishouding.

Inspraak

Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling Antwerpen en het team intendant gevoerd. Het conceptontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn. 

In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Natuur en Bos, Provincie Antwerpen, Vervoersregio Antwerpen en Natuurpunt), alsook enkel vertegenwoordigers uit de werkateliers. Tijdens een co-creatief proces wordt in de schoot van de Werkbank de ontwerpstappen met de diverse stakeholders afgestemd en naar consensus gezocht.

Met een specifieke groep van een 30-tal omwonenden - de zogenaamde Vestenbouwers - wordt maandelijks over het ontwerp tijdens de werkateliers afgestemd. Er werden drie online werkateliers (in april, mei en juni) en een fietstocht georganiseerd. 

Tijdens de fase van het conceptontwerp zijn er bijkomend informatie- en participatiemomenten gehouden: 

  • open moment op 4 maart 2020; 
  • expeditie Ringpark Groene Vesten in augustus 2020 - een fietstocht doorheen het projectgebied;
  • online participatie.

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.

Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.

De gemeenteraad keurde op 17 december 2018 (jaarnummer 788) de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en AG VESPA voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding. Voor de projectcluster “Zuidoostelijk bermenlandschap” (huidige naam: "Ringpark Groene Vesten"), wordt afgesproken om deze nog in onderling overleg toe te wijzen.

Het college keurde  op 6 september 2019 (jaarnummer 7156) de projectdefinitie en het bestek van voor de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' goed. Het college keurde goed dat AG VESPA op basis van het bestek de volledige plaatsingsprocedure van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' in eigen naam voor de vaste gedeelten en in naam van de stad Antwerpen (inclusief verzelfstandigde entiteiten) voor de voorwaardelijke gedeelten zou voeren. Het college keurde goed dat AG VESPA de uitvoering van de deelopdracht ‘Ringpark Groene Vesten’ in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen zal aansturen en opvolgen tot en met de oplevering van de vaste gedeelten van de deelopdracht.

Het college keurde op 10 januari 2020 (jaarnummer 268) het projectbudget voor de eerste fase van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten (gelijklopend met de vaste gedeelten van de ontwerpopdracht) voor een bedrag van 4.588.679,46 euro inclusief btw goed. Het projectbudget bestaat uit: ereloon ontwerpteam vaste gedeelten: 2.301.299,00 euro inclusief btw (op basis van offerte) en technische studies, in-situ proeven en coördinatie: 2.287.380,46 euro inclusief btw (geraamd bedrag).

Het college keurde op 24 april 2020 (jaarnummer 3629) goed dat AG VESPA, als gedelegeerd bouwheer van de stad Antwerpen, het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten tijdens de aansturing van de vaste gedeelten en binnen het toegekende taakstellend budget en dat AG VESPA tevens bevoegd is om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget.

Ringpark Groene Vesten

De projectcluster Ringpark Groene Vesten is een bundeling van twee projecten uit 'Over de Ring' voor een budget van 78 miljoen euro: het 'Longitudinaal Ringpark' (23 miljoen euro) en 'Bermen van Knoop tot Lemanstraat' (55 miljoen euro). De projectcontour bevat de volledige ringruimte van gevel tot gevel tussen de binnen- en de buitenstad. De uiteinden worden begrensd door de Kolonel Silvertopstraat in het westen en de Tuinwijk Borgerhout (inbegrepen) in het noorden.

De ambitie voor het 'Ringpark Groene Vesten' is de realisatie van een ambitieus en verbindend grootstedelijk bermenpark in de ringzone dat:

  1. de geluidshinder en de luchtverontreiniging van de infrastructuur in de ringzone vermindert voor de achterliggende woonwijken en parken door middel van grondbermen, geluidsschermen, overkragingen, kuilen, vegetatie en andere maatregelen;
  2. veilige en royale fiets- en voetgangersverbindingen biedt in de langsrichting in de vorm van een ontvlecht ringfietspad en in de dwarsrichtingen;
  3. een aaneengesloten water- en energiesysteem draagt in functie van de achterliggende wijken;
  4. een ecologische verbinding vormt in de langsrichting en in de dwarsrichtingen;
  5. ingeschakeld wordt als recreatieve ruimte voor de buurt en stad.

Het toekomstbeeld voor de zuidelijke ringweg is een zo volledig mogelijke overkapping met daaronder een gescheiden verkeerssysteem van de E19 tot de E313. Het leefbaarheidsproject ‘Ringpark Groene Vesten’ heeft de bedoeling om in afwachting daarvan al belangrijke positieve leefbaarheidseffecten te genereren voor de naburige wijken door op de leefbaarheidsmaatregelen voor lucht- en geluid en door op de modal shift met het vernieuwde ringfietspad in te zetten. Bij voorkeur zijn deze maatregelen meteen een voorbereidend werk op een toekomstige grootschalige overkapping.

Algemene financiële opmerkingen

In het meerjarenplan 2020-2025 is een budget van 4.588.679,46 euro ingeschreven op 2LMS010102M01459/5291630000/224 en 2LMS010102M01466/5291630000/224. 

De opdracht wordt door AG VESPA in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen uitgevoerd.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01459 - SWOU12408 Singel (Ringpark Groene Vesten)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01466 - SWOU12423 Singel

Besluit

De districtsraad keurt bij monde van fractievoorzitters het besluit goed met 16 stemmen voor, 6 stemmen tegen en 2 onthouding.


Stemden Ja: Groen, Sp.a, PVDA, Vlaams Belang

Stemden Nee:  N-VA

Hebben zich onthouden: CDenV, Open VLD


De districtsraad borgerhout beslist:

Artikel 1

De districtsraad Borgerhout geeft volgend advies op het conceptontwerp van het project Ringpark Groene Vesten.

 

1.    Het district Borgerhout pleit ervoor om de Ring volledig te overkappen en dringt er ten stelligste op aan om deze overkapping zo snel als mogelijk te realiseren, ook in Borgerhout, op het traject tussen het Schijnpoort en de Plantin en Moretuslei. 

Concreet gaat het om volgende stappen:

•    Integratie van het ‘Reserveproject Waterpark’ in de realisatie van de Oosterweelverbinding

Als dit Ringpark zou uitgesteld worden tot na 2030 (voorziene realisatie Oosterweelverbinding), zou dit afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van het totaalproject. De volledige overkapping zou dan immers verschuiven richting 2040, wat vandaag absoluut geen wervend vooruitzicht is.

Bovendien zal een uitvoering in twee fasen allicht niet alleen grote bijkomende problemen opleveren inzake de fasering van de werken (nieuwe werforganisatie en nieuwe tijdelijke maatregelen om het verkeer te organiseren), het zou waarschijnlijk ook de totale kostprijs stevig opdrijven. De kans dat daar op dat ogenblik geen of onvoldoende geld meer wordt voor gevonden is te groot, dat risico wil het district Borgerhout absoluut niet lopen.

Daarom dringt het district Borgerhout er sterk op aan om op zeer korte termijn te onderzoeken wat deze consequenties concreet zouden inhouden. Op basis van de hoger vermelde argumentatie is het district ervan overtuigd dat dit zal aantonen dat ‘meteen mee overkappen’ veel interessanter is en daarom pleit het district ervoor om Lantis zo snel mogelijk opdracht te geven om deze werkzaamheden te integreren in de huidige plannen.

•    Een oplossing voor de gaten/ vermindering van lawaai- en slechte lucht

Het MER-rapport heeft bijkomende gaten opgelegd in het noordelijk deel van de R1. Op die manier wordt de ‘uitstoot van slechte lucht’ beter gespreid, maar dat kan natuurlijk niet de oplossing zijn. Daarom pleit het district er voor om Lantis de opdracht te geven op zoek te gaan naar alternatieve en innovatieve oplossingen voor de luchtbehandeling en de ventilatie (zoals dwarsventilatie i.p.v. langs-ventilatie), om de resterende gaten te beperken tot het absolute minimum (op- en afritten). 

In de omgeving van de resterende gaten moeten verder de nodige maatregelen genomen worden, niet alleen om de luchtkwaliteit maximaal te verbeteren, maar ook om de geluidsoverlast met minstens 10 dB te verminderen.

Lawaai en slechte lucht kunnen het best aangepakt worden als er de keuze wordt gemaakt voor ontvlechting. Het district Borgerhout dringt aan op het verderzetten van de studie rond de ontvlechting van het verkeer. 

De snelheidsbeperking op de Antwerpse Ring en op de E313/34 van het rondpunt van Wommelgem tot aan de aansluiting met de Ring moet onmiddellijk worden beperkt tot 70km/uur.

•    Het ontwerp voor de Hollandse Knoop dient herzien te worden 

In de omgevingsvergunning die binnenkort verleend wordt, is er nog van uitgegaan dat de Verbindingsweg aan de buitenzijde van de Ring terecht komt (kant Ten Eekhovelei), terwijl in recente scrumsessies overeengekomen is om deze aan de binnenzijde aan te leggen, tegen het waterzuiveringsstation aan. Het district ondersteunt deze beslissing . 

Het district dringt er ten stelligste op aan om deze noodzakelijke ‘wijzigende vergunnings-aanvraag’ ook aan te wenden om de hele Hollandse Knoop zo compact mogelijk opnieuw te ontwerpen. Dit aangepast ontwerp moet enerzijds de overgang van het gescheiden verkeer op de R1-Zuid (nieuwe situatie ten opzichte van de vergunning) zo veilig mogelijk uitwerken, anderzijds is de koppeling met de knoop E313/E34 verder concreet uit te werken. Het (op termijn) ondergronds brengen van de E313/E34 mag alleszins niet gehypothekeerd worden.

Dit aangepast ontwerp moet uitgaan van de AMS100. De Oosterweelverbinding zal immers pas afgewerkt zijn in 2030, tegen die tijd moet ook de volledige ambitie voor de modal shift gerealiseerd worden. In combinatie met een sturingssysteem voor verkeer in de hele regio, waarbij onder meer de A102 wordt aangelegd en de Liefkenshoektunnel tolvrij gemaakt worden, moet dit tegelijkertijd de tunnelveiligheid maximaal garanderen. Dit ontwerp zal compacter en dus goedkoper zijn, de middelen die ‘bespaard worden’ kunnen mee geïnvesteerd worden in aanvullende ‘modal-shift-maatregelen’ (zoals de sneltramlijn vanuit Borgerhout, parallel aan de snelweg en een netwerk van P&R-parkings in een ruime rand rond Antwerpen, zoals bijvoorbeeld in Oelegem). Centraal voor de realisatie van de ambitie voor de modal shift zal een sterk, betrouwbaar en toegankelijk netwerk openbaar van openbaar vervoer moeten worden uitgebouwd. 


2.    Het Ringpark Schijnpoort is een schakel in de herontwikkeling van Borgerhout-noord 

Bij de uitwerking van het ontwerp voor het Ringpark Schijnpoort moet de relatie met het  ‘Park Oost’ op de huidige sporenbundel naast Spoor Oost zo sterk mogelijk uitgewerkt worden. Dat park moet mee de groentekorten in oud-Borgerhout-Noord helpen wegwerken.

In deze omgeving is ook een parkeergebouw gepland, in functie van het Sportpaleis en voor het bedrijf Imobe. De concrete inplanting van dit gebouw (tussen de Singel en de Ring, of op Spoor Oost zelf) dient ten gronde en in nauw overleg met het district te worden (her)bekeken. De toegang moet verkeersveilig zijn, zowel voor fietsers als voor auto’s. Minstens 50% van de plaatsen moet ook worden ingezet voor buurtparkeren (’s avonds en in het weekend), en dat aantal moet systematisch worden opgedreven tot 100%. Op die manier kunnen er parkeerplaatsen geschrapt worden en ruimte gewonnen in de straten van Borgerhout-Noord. 


3.    Rond Schijnpoort moet het ‘multimodaal knooppunt station Schijnpoort’ worden ontwikkeld 

Het station Schijnpoort moet worden uitgebouwd als belangrijke stopplaats voor voorstadsverkeer op het Ringspoor. Een vlotte koppeling met de metro- en buslijnen die hier stoppen of eindigen en met (deel)fietsen, vergt de nodige overstapcapaciteit, als deel van een aantrekkelijke publieke ruimte. In het kader van het Routeplan 2030 is ook het concept van de Singeltram verder te onderzoeken. 

Het district Borgerhout dringt aan op het openstellen van de premetrokoker Kerkstraat-Pothoekstraat en de realisatie van de tramverbinding over de Bisschoppenhoflaan naar Schoten.

In deze omgeving is de Singel te ontwerpen als een groene stedelijke boulevard (2x1 of 2x2, 50 km/u) met driedubbele bomenrij en extra verkeersveiligheid voor fietsers ter hoogte van de kruispunten. Voor fietsers is ook een veilige verbinding te maken over de Ring heen, vanuit Borgerhout intramuros naar het Ringfietspad en het Rivierenhof en Borgerhout extramuros.


4.    Het concept ‘Groene Nerven’, voorziet blauwe-groene relaties van de wijk naar het Ringpark 

Het district Borgerhout  wil het concept van de ‘Groene Nerven’ ook op haar grondgebied realiseren, samen met zoveel mogelijk inwoners van Borgerhout. 

De districtsraad pleit ervoor om het participatietraject opnieuw verder open te trekken naar alle buurtbewoners én naar de districtsraad, via themacommissies in elk district en via open buurtvergaderingen per project.


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200909_RPGV_conceptontwerp_conceptnota_def.pdf