Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Ranststraat is een lokale straat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 28 plaatsen in de bestaande toestand naar 24 plaatsen in de nieuwe toestand.
Er werd in de straat een verkeersplateau voorzien en er werd door het district gekozen om volop in te zetten op het aantal bomen om de straat om te vormen tot een kwalitatief groene en leefbare straat.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans gaande van één boom in de bestaande toestand naar 16 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Ranststraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Het infomoment voor de bewoners ging door op 21 mei 2019.
Fase |
Actie |
Datum |
Jaarnummer |
Projectdefinitie en concept |
Goedkeuring districtscollege |
29 januari 2019 |
20 |
Mobiliteitsvoorwaarden |
Goedkeuring college |
22 februari 2019 |
1600 |
Adviezen |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein |
4 november 2019 |
--- |
Het districtscollege keurde in zitting van 29 januari 2019 (jaarnummer 00020) de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Ranststraat goed.
Het college keurde in zitting van 22 februari 2019 (jaarnummer 001600) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2BOR010301PA5234.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde datAdvies Commissie openbaar domein of speelruimteoverleg:
- de vraagstukken/bezorgdheden rond evaluatie van ‘multifunctionele parkeerplaatsen/handhaving en communicatie uitgeklaard wordt; er zal nog samen gezeten worden met de dienst mobiliteit en met wijkoverleg om uit te klaren hoe we dit nieuwe concept zullen handhaven en verder communiceren naar de bewoners toe.
- onderzocht wordt of er extra fietsbeugels kunnen geplaatst worden (min 10 ipv 7); dit werd onderzocht en er werd uiteindelijk samen met de bewoners beslist om het aantal fietsbeugels terug op 7 te houden.
- ondergrondse beschikbare wortelruimte ingetekend wordt op de plannen en teruggekoppeld wordt naar SB/Groen; dit zal in samenspraak met SB/ Groen nog op de plannen worden ingetekend.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (4 november 2019) voor de wegeniswerken in de Ranststraat, district Borgerhout, goed mits volgende voorwaarden:
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SW/O&U/ONT |
Opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit |
Definitief signalisatieplan opmaken |