Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Florastraat is een lokale straat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:
Er werden tijdens het bewonersoverleg volgende opmerkingen gegeven:
Het merendeel van de aanwezigen op de bewonersvergadering vond het positief om te experimenteren met de groene parkeerstroken. Deze parkeerstroken zullen wel niet extra afgebakend worden. Er wordt verwacht dat de materiaalwijziging van voetpadmateriaal naar grasdals voor voldoende afbakening zal zorgen.
Er werd ook de vraag gesteld of de multifunctionele parkeerplaatsen verdeeld konden worden over de hele straat. De zone voor multifunctionele parkeerplaatsen werd bewust beperkt gehouden tussen de Terlostraat en het Jan Borluutplein omdat het om een nieuw concept gaat en dit eerst in een afgebakende zone getest zal worden.
Een vaak terugkomende opmerking is dat er hard wordt gereden in de straat. Een suggestie werd gegeven om een as-verschuiving te realiseren in de straat. Dit idee werd getest en met de dienst mobiliteit bekeken maar de meerwaarde van een as-verschuiving ten gunste van de verkeersveiligheid in vergelijking met een verkeersplateau is niet bewezen. Een verkeersplateau zou verkeersveiliger zijn, ook qua conflicten met tegenliggende fietsers. Gezien er geen meerwaarde is van een as-verschuiving ten voordele van de verkeersveiligheid en de vorm ervan impliceert dat er meer parkeerplaatsen verdwijnen, hetgeen ook een grote bezorgheid was bij de helft van de bewoners, werd beslist om met dit idee niet verder te gaan.
Sommigen vroegen of de verkeersplateau extra steil en hoog kon worden aangelegd. Maar de verkeersplateau bestaat uit prefabelementen. De hoogte van de drempel ligt dus vast. De standaardhoogte van het prefabelement is wel zo uitgedacht dat het zeker voldoende verkeersremming garandeert.
Er werden meer fietsenbeugels geplaatst.
De suggestie van de bewoners qua voorkeur boomtype werd doorgegeven aan de groendienst.
De geveltuinen worden afgebakend met een boordsteen die gelijkgronds ligt en niet met een boordsteen in opstand.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 68 plaatsen in de bestaande toestand naar 66 plaatsen in de nieuwe toestand.
Er worden meer fietsbeugels voorzien en de parkeerstrook in de bocht, ter hoogte van huisnummers 35-37, wordt onderbroken ten voordele van de verkeersveiligheid.
De ritmiek van de bomen werd veranderd naar één boom om de 3 à 4 parkeerplaatsen.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Florastraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Het infomoment voor de bewoners ging door op 21 mei 2019.
Fase |
Actie |
Datum |
Jaarnummer |
Voorontwerp |
Goedkeuring districtscollege |
26 februari 2019 |
00064 |
Adviezen |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein |
4 november 2019 |
|
Het districtscollege keurde in de zitting van 26 februari 2019 (jaarnummer 00064) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Florastraat goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2BOR010301P05357.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde dat:
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (20 mei 2020) voor de wegeniswerken in de Florastraat, district Borgerhout, goed mits volgende voorwaarden:
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SW/O&U/ONT |
Opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit |
Definitief signalisatieplan opmaken |