Terug
Gepubliceerd op 24/06/2020

2020_DCBO_00139 - Florastraat. Wegeniswerken. SWOU10498A - Definitief Ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
ma 22/06/2020 - 13:30 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marij Preneel, districtsschepen; Omar Al Jattari, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Ben Segers, districtsschepen; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Luc Moerkerke, districtsschepen

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marij Preneel, districtsschepen
2020_DCBO_00139 - Florastraat. Wegeniswerken. SWOU10498A - Definitief Ontwerp - Goedkeuring 2020_DCBO_00139 - Florastraat. Wegeniswerken. SWOU10498A - Definitief Ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Florastraat is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:

Er werden tijdens het bewonersoverleg volgende opmerkingen gegeven:

Het merendeel van de aanwezigen op de bewonersvergadering vond het positief om te experimenteren met de groene parkeerstroken. Deze parkeerstroken zullen wel niet extra afgebakend worden. Er wordt verwacht dat de materiaalwijziging van voetpadmateriaal naar grasdals voor voldoende afbakening zal zorgen.

Er werd ook de vraag gesteld of de multifunctionele parkeerplaatsen verdeeld konden worden over de hele straat. De zone voor multifunctionele parkeerplaatsen werd bewust beperkt gehouden tussen de Terlostraat en het Jan Borluutplein omdat het om een nieuw concept gaat en dit eerst in een afgebakende zone getest zal worden.

Een vaak terugkomende opmerking is dat er hard wordt gereden in de straat. Een suggestie werd gegeven om een as-verschuiving te realiseren in de straat. Dit idee werd getest en met de dienst mobiliteit bekeken maar de meerwaarde van een as-verschuiving ten gunste van de verkeersveiligheid in vergelijking met een verkeersplateau is niet bewezen. Een verkeersplateau zou verkeersveiliger zijn, ook qua conflicten met tegenliggende fietsers. Gezien er geen meerwaarde is van een as-verschuiving ten voordele van de verkeersveiligheid en de vorm ervan impliceert dat er meer parkeerplaatsen verdwijnen, hetgeen ook een grote bezorgheid was bij de helft van de bewoners, werd beslist om met dit idee niet verder te gaan.

Sommigen vroegen of de verkeersplateau extra steil en hoog kon worden aangelegd. Maar de verkeersplateau bestaat uit prefabelementen. De hoogte van de drempel ligt dus vast. De standaardhoogte van het prefabelement is wel zo uitgedacht dat het zeker voldoende verkeersremming garandeert.

Er werden meer fietsenbeugels geplaatst.

De suggestie van de bewoners qua voorkeur boomtype werd doorgegeven aan de groendienst.

De geveltuinen worden afgebakend met een boordsteen die gelijkgronds ligt en niet met een boordsteen in opstand.

Parkeerbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 68 plaatsen in de bestaande toestand naar 66 plaatsen in de nieuwe toestand.

Er worden meer fietsbeugels voorzien en de parkeerstrook in de bocht, ter hoogte van huisnummers 35-37, wordt onderbroken ten voordele van de verkeersveiligheid.

De ritmiek van de bomen werd veranderd naar één boom om de 3 à 4 parkeerplaatsen.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.

De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Florastraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging door op 21 mei 2019.

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

Voorontwerp

Goedkeuring districtscollege

26 februari 2019

00064

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

4 november 2019

 

Het districtscollege keurde in de zitting van 26 februari 2019 (jaarnummer 00064) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Florastraat goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2BOR010301P05357.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein - Zitting van 4 november 2019 Gunstig advies

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde dat:

  • de inrichtingsprincipes “schoolomgevingen” worden toegepast en het daarbij horende straatmeubilair voorzien wordt  ter hoogte van de school inkom;  dit zal ingetekend worden op het uitvoeringsplan.
  • de lengte van het verkeersplateau ter hoogte van huisnummer 63 ingekort wordt in functie van snelheid; dit zal ingetekend worden op het uitvoeringsplan.De grasdalzones als permanente parkeerstroken te reglementeren; dit wordt verder bekeken met de dienst mobiliteit maar de reglementering zal hoofdzakelijk bestaan uit een parkeerbord die op de verhoogde grasdalzones zal worden geplaatst.
  • de vraagstukken/bezorgdheden rond evaluatie van ‘multifunctionele parkeerplaatsen/handhaving en communicatie verder uit te klaren ; hierover zal nog samengezeten worden met de dienst mobiliteit en met wijkoverleg om te bekijken hoe we dit nieuwe concept zo helder mogelijk kunnen reglementeren om zo een goede handhaving te kunnen garanderen. Dit zal duidelijk gecommuniceerd worden naar de bewoners toe.
  • de zebrapaden over de zuidelijke en westelijke tak van het kruispunt met de Terlostraat verwijderd worden; de genoemde zebrapaden zullen van de plannen worden gehaald.
  • onderzocht wordt of het aantal fietsbeugels nog geoptimaliseerd kan worden; het aantal fietsbeugels werd opgetrokken van 20 stuks in het voorontwerp naar 44 stuks in het definitief ontwerp.
  • de impact van de aanplanting van 1 boom per 3 parkeerplaatsen en het draagvlak ernaar onderzocht wordt; er werd een nieuwontwerp gemaakt met een nieuwe ritmiek voor de bomen waarbij er één boom om de 3 à 4 parkeerplaatsen werd voorzien. Dit nieuwe ontwerp heeft 1 parkeerplaats en een aantal fietsenbeugels minder tot gevolg.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0103 - Elke bezoeker en bewoner vindt Borgerhout duurzaam, groen en proper
2BOR010301 - We zorgen voor de (her)inrichting van straten en pleinen, en voor voldoende veilige en toegankelijke voet- en fietspaden en oversteekplaatsen.
2BOR010301P05357 - BO_Florastraat

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (20 mei 2020) voor de wegeniswerken in de Florastraat, district Borgerhout, goed mits volgende voorwaarden:

  • Maatregelen tegen foutparkeren op voetpad thv de asverschuiving (fietsbeugels, paaltjes)
  • Extra fietsenstallingen voorzien tussen de hoeken. Er moeten even veel fietsparkeerplaatsen zijn als autoparkeerplaatsen
  • Uitwerken van een duidelijke regelgeving voor het gebruik van de groene parkeerstroken/verblijfsruimte waarin ook de mogelijkheid wordt voorzien voor (semi)permanente parklets
  • Extra aandacht voor een voldoende hellingsgraad van de plateaus
  • Voorzien van extra spelaanleidingen
  • Onderzoek starten naar mogelijkheden voor inpandig fietsparkeren

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/O&U/ONT 

Opdrachtdocumenten opmaken

SW/Mobiliteit     

Definitief signalisatieplan opmaken

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200520_10498_DO_BTNT_1_DEF.pdf
  • 20200520_10498_DO_BTNT_2_DEF.pdf
  • 20200520_10498_DO_BTNT_3_DEF.pdf
  • 20191025_DO_COD_PP_DEF.pdf
  • 20200406_SignalisatieplanFlora1.pdf
  • 20200406_SignalisatieplanFlora2.pdf
  • 20200406_SignalisatieplanFlora3.pdf
  • 20200406_SignalisatieplanFlora4.pdf
  • 20200406_SignalisatieplanFlora5.pdf
  • 20200406_SignalisatieplanFlora6.pdf
  • 20190521_verslag_bewonersmoment_Florastraat_voorontwerp.pdf
  • 20191104_COD_verslag.pdf