Terug
Gepubliceerd op 30/04/2020

2020_DCBO_00090 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Borgerhout
ma 27/04/2020 - 12:00 Districtshuis Borgerhout
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marij Preneel, districtsschepen; Luc Moerkerke, districtsschepen; Ben Van Duppen, districtsschepen; Ben Segers, districtsschepen; Katleen Vanderstappen, plaatsvervangend districtssecretaris; Linda Snoeys, districtssecretaris

Afwezig

Omar Al Jattari, districtsschepen

Secretaris

Linda Snoeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marij Preneel, districtsschepen
2020_DCBO_00090 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2020_DCBO_00090 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Op 18 april 2014 besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren. Hierover werd met de foorkramers een overeenkomst bereikt. Jaarlijks trekt de Sinksenfoor ongeveer tussen de 800.000 en 1.200.000 bezoekers, met op topdagen 100.000 bezoekers per dag. Het organiseren van een dergelijk groot evenement vraagt daarom de nodige mobiliteitsmaatregelen om al deze bezoekers op een veilige en comfortabele manier naar het evenement te brengen. Daarom maakte de stad Antwerpen een evenementenvervoerplan op in functie van de Sinksenfoor.

Eén van de maatregelen in dit evenementenvervoerplan is het toepassen van een flankerend parkeerbeleid in de onmiddellijke omgeving van Spoor Oost. Er worden diverse mobiliteitsmaatregelen genomen gedurende de Sinksenfoor om de verkeersoverlast rond Spoor Oost ten gevolge van de Sinksenfoor zo beperkt mogelijk te houden. Elk jaar wordt er een beschrijvende evaluatie gemaakt van deze maatregelen en voorgelegd aan het college.

De verschillende parkeeronderzoeken bevestigen het vermoeden dat de parkeerdruk, tijdens evenementen, in deze zone heel hoog is. Wat de zone rond het Sportpaleis betreft, zijn de belangrijkste conclusies voor wijk Dam en Sport die het dichtste bij Spoor Oost liggen, de volgende:

Wijk Dam

  • Zonder evenement: lage bezetting 61% (nuance: woonwijken dichts bij Spoor Noord en Spoor Oost zijn wel druk bezet).
  • Met evenement: overbezetting 110%.

Noordersingel

  • Zonder evenement: onderbezetting 42%.
  • Met evenement: overbezetting 100%.

Zone Sport

  • Zonder evenement: overbezet 107%.
  • Met evenement: overbezet 116%

De afdeling mobiliteit en 'Mobiliteit en Parkeren Antwerpen' stellen voor om, naar analogie met de periode 2015 - 2019, tijdens de periode van de Sinksenfoor, het betalend parkeren binnen de Singel voor een deel van het gebied uit te breiden tot 22.00 uur en op zondag specifiek in de zones Dam en Stuivenberg (oostelijk deel van de spoorweg boven Park Spoor Noord tot aan Schijnpoortweg) en een gedeelte in Borgerhout in zone Borgerhout Intra Muros Noord (met als Westgrens de volgende straten die nog inbegrepen zijn: Bothastraat/Drossaardstraat/Potgieterstraat/ Pothoekstraat). 

De nodige afspraken werden gemaakt voor het gebruik van de parking aan de overzijde Trix.

Aangezien noch de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, noch Mobiliteit en Parkeren Antwerpen in het voorbije jaar klachten ontvingen over de parkeerorganisatie van de vorige editie wordt voorgesteld om de proefopstelling goed te keuren, analoog aan de voorgaande edities.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

Op 18 april 2014 (jaarnummer 3439) besliste het college om vanaf 2015 de Sinksenfoor op de site Spoor Oost te organiseren, onder voorbehoud van het bereiken van een akkoord over het gebruik van de gronden.

Op 20 maart 2015 (jaarnummer 2224) keurde het college het principe goed om het betalend parkeren in de omgeving van Spoor Oost toe te passen tot 22.00 uur en op zondag.

Op 29 april 2016 (jaarnummer 3684) keurde het college de aangepaste proefopstelling goed. De zone werd lichtjes anders afgebakend.

Het college keurde op 5 juli 2019 (jaarnummer 5704) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goed voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed.

Volgens de richtlijnen van de federale overheid zal voorlopig geen enkel evenement, waaronder ook kermissen, kunnen doorgaan. De huidige maatregelen gelden tot en met zondag 19 april 2020, eventueel verlengbaar tot en met 3 mei 2020. De stad Antwerpen wil zowel haar personeel als haar inwoners en bezoekers maximaal beschermen in de verdere strijd tegen de verspreiding van het COVID-19 virus en volgt deze richtlijnen op. De Sinksenfoor kan pas doorgaan indien de richtlijnen versoepeld worden, in dat geval zal ze opnieuw doorgaan op de site van Spoor Oost van zaterdag 30 mei 2020 tot en met zondag 5 juli 2020. 

De zone wordt afgebakend conform de proefopstellingen van de voorbije jaren.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zullen de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BOR01 - Samen maken we Borgerhout!
2BOR0105 - Het districtsbestuur maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid naar de stad en andere overheden en externe partners

Besluit

Het districtscollege borgerhout beslist:

Artikel 1

Het districtscollege adviseert de proefopstelling Sinksenfoor (zones Dam, Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van zaterdag 30 mei 2020 tot en met zondag 5 juli 2020 gunstig, mits de richtlijnen van de Federale overheid in functie van de COVID-19 pandemie de organisatie van de Sinksenfoor mogelijk maakt en mits naleving van de volgende voorwaarden : 


In de volgende straten wordt het parkeren toegelaten. De parkeertijd wordt er beperkt volgens de gebruiksmodaliteiten van de parkeerautomaten met tekst “Verplicht gebruik van maandag tot zondag van 9.00 tot 22.00 uur”.

Gebied omsloten door volgende (delen van) straten, deze straten niet inbegrepen:

IJzerlaan (tussen Spoor Noord en Slachthuislaan), Spoor Noord, Slachthuislaan en Noordersingel, Turnhoutsebaan (tussen Noordersingel en Bothastraat), Bothastraat (wel inbegrepen), Generaal de Wetstraat (wel inbegrepen), van de Poelstraat (wel inbegrepen), Examenstraat (wel inbegrepen), Borsbeekstraat (van Terlostraat tot Ranststraat), Drossaardstraat, Groeningerplein, Van Montfortstraat, Eggestraat, Pothoekstraat (wel inbegrepen), Schijnpoortweg (van Lange Lobroekstraat tot Slachthuislaan (wel inbegrepen)).

De zone voor het betalend parkeren wordt van maandag tot zondag van 9u tot 22u uitgebreid tot heel Borgerhout intramuros en Borgerhout extramuros Zuid (Tuinwijk). Het betalend parkeren in deze zone is het hele jaar door van kracht, van maandag tot zondag van 9u tot 22u.

De stad zet in op een gedegen ontsluiting van de Sinksenfoor door openbaar vervoer dat frequent actief blijft tot na het sluiten van de attracties en beschikbare park&rides met de Sinksenfoor verbindt.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • Event_Geheel_Stippellijn_2-gecomprimeerd.pdf