Terug
Gepubliceerd op 16/11/2020

2020_DCME_00247 - District Merksem. Bredabaan (deel stad) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Merksem
do 12/11/2020 - 09:30 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Sonja De Meyer, districtsschepen

Secretaris

Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, voorzitter districtscollege
2020_DCME_00247 - District Merksem. Bredabaan (deel stad) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCME_00247 - District Merksem. Bredabaan (deel stad) - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

 Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • de parkeerplaats voor personen met een handicap wordt verschoven van nummer 261 en 263 naar nummer 261 (artikel 5). Tussen de huidige locatie en de garage van nummer 261 is onvoldoende ruimte om te parkeren. Toch wordt er hier geparkeerd zodat er problemen ontstaan bij het in- en uitrijden van de garage. Daarom wordt voorgesteld om de plaats op te schuiven zodat ze op reglementaire afstand ligt van de garage. Op de vrijgekomen ruimte worden fietsbeugels geplaatst;
  • de laad- en loszone ter hoogte van huisnummer 29 wordt aangeduid met een parkeerverbodsbord met afstand '20 meter'. Deze signalisatie wordt vervangen door een begin- en einde parkeerverbodsbord omdat deze duidelijker is en hierdoor geen wagens meer parkeren dicht bij de inrit van een firma (artikel 2).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  •  Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.  

Aanleiding en context

De Bredabaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 16 oktober 2020  (jaarnummer 8686);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Gasthuishoevestraat';
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 263 en 261 wordt opgeschoven.
De signalisatie van de laad- en loszone ter hoogte van huisnummer 29 wordt aangepast.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0105 - Adviesbevoegdheid
2MER010501 - Adviesbevoegdheden

Besluit

Het districtscollege merksem legt het volgende voor aan de districtsraad merksem:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bredabaan in het district Merksem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 16 oktober 2020 (jaarnummer 8686).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen