Op het College van Burgemeester en Schepenen van 17/04/2020 werd beslist om 21 sorteerstraten te sluiten. Op 15 november besliste het college principieel voor het stelselmatig aflopen van de dienstverlening van de afvalsystemen.
Er werd een grondige evaluatie gemaakt, zowel financiëel, als kwantitatief en kwalitatief. Uit de financiële analyse bleek dat beide systemen niet significant verschillen. Uit de kwantitatieve en kwalitatieve evaluatie bleek dat er wel een aantal terechte knelpunten zijn (zoals geurhinder, niet werken van de sorteerstraten, een te kleine opening, sluikstort rond het straatje), maar de algemene analyse was overwegend positief. Zo bleek uit de evaluatie dat meer dan 65% van de gebruikers twee jaar na de invoering van een sorteerstraat zeer tevreden is over de sorteerstraatjes. Bovendien wordt door 70 procent het gebruiksgemak als belangrijk voordeel aangehaald.
Er waren dus voldoende redenen om door te gaan met de uitrol van de sorteerstraten, mits enkele bijsturingen aan het systeem. De aflopende raamovereenkomst met de leverancier had een kans kunnen zijn om enkele knelpunten te kunnen bijsturen. Maar in de plaats daarvan zag de stad deze aflopende raamovereenkomst als een moment om te kiezen voor een stopzetting. De 21 sorteerstraten die nu stopgezet worden hebben volgens het collegebesluit ' een onvoldoende rendabiliteit'. Bijkomend zou een omschakeling bij een aantal van deze sorteerstraten onmogelijk zijn omwille van technische reden of uit veiligheidsoverweging.
Ik heb nog enkele vragen voor u:
1. Kan u cijfers geven over de onvoldoende rendabiliteit?
2. Is er met de districten overlegd over de keuze van de sorteerstraten aan de hand van deze parameters?
3. Hoe zal u de buurt inlichten en ervoor zorgen dat er niet net meer sluikstort bij het verdwijnen van de sorteerstraten komt?
Deze interpellatie zal schriftelijk beantwoord worden.