Geachte schepen
De coronacrisis hertekent niet alleen ons (sociale) leven, ze hertekent ook de stad. Het aantal autoverplaatsingen is tot een minimum beperkt en procentueel gezien verplaatsen steeds meer mensen zich te voet of met de fiets.
Gelukkig zijn er de afgelopen jaren enorme inspanningen geleverd om van Antwerpen meer en meer een fietsstad te maken. De rode loper is letterlijk uitgerold. De fietsstraten lopen als aderen door de stad. Daarnaast zijn er talloze fiets en voetpaden heraangelegd en verbreed waar mogelijk.
Maar het kan natuurlijk altijd beter. Deze uitzonderlijke tijden vragen dan ook om uitzonderlijke maatregelen. Het gaat om aanpassingen die geen grote infrastructurele ingrepen vereisen, het gaat om het plaatsen van wat verkeerskegels, nardarhekken of het aanbrengen van tijdelijke wegmarkering. Deze maatregelen zijn nodig om de gezondheidsrisico’s in te perken en de verkeersveiligheid te garanderen.
In de pers gaf u echter al aan dat ‘experimenteren ons niet vooruit zal helpen’ en dat u liever focust op structurele werken. Het klopt dat u al veel structurele aanpassingen heeft uitgevoerd en dat er nog veel in de pijplijn zit. Zo besliste het college bijvoorbeeld vorige week om een schitterend (breed) fietspad te laten aanleggen op de Charles de Costerlaan. Maar dat betekent niet dat we in deze uitzonderlijke tijden geen tijdelijke maatregelen kunnen treffen om onze stad aan te passen aan de nieuwe verkeerssituatie.
- Welke stappen heeft u ondertussen al genomen om onze stad tijdelijk aan te passen aan de nieuwe verkeerssituatie?
- En welke ingrepen bent u nog van plan?
Alvast bedankt voor uw antwoorden.