Voor de stad Antwerpen is elk verkeersslachtoffer er één te veel. Daarom zet de stad in op het vermijden van conflicten tussen vrachtwagens en de vele fietsers en voetgangers in Antwerpen. De stad keurde in december 2017 het principe goed om zwaar vrachtverkeer te weren uit de binnenstad tijdens bepaalde vensteruren die rekening houden met de begin- en einduren van de scholen. “Toegangsbeperking voor vrachtwagens: principe goedgekeurd”, zo kopte het persbericht.
Op 2 september mocht ik zelf vaststellen dat tussen 08.00 en 08.30 uur, 4 grote kippers via de Prinshoevenweg en de Jozef Ickxstraat naar de werf van de oude Nobele Donk reden. Vlak voor de school draaien ze dan af. Levensgevaarlijk voor de vele fietsers. Ook het verlaten van de werf, richting Veltwijcklaan levert bedenkelijke beelden op. Enige tijd voor het voorlopig stilleggen van de werf van het rusthuis in de Dorpsstraat, heb ik dezelfde bezorgdheid gedeeld via het wijkoverleg Ekeren voor de schoolomgeving van Sint Lambertus, Moretus en het zwembad. Deze werf en het bijhorende werfverkeer, gaat binnenkort ook terug voluit van start.
Mobiliteit, nog verkeersveiligheid zijn districtsbevoegdheden. Dit geldt ook voor het toekennen van omgevingsvergunningen. Adviezen daarentegen mogen wel uitgebracht worden.
Daarom deze motie.
Het departement MOW Vlaanderen ijvert voor een efficiënte stedelijke logistiek met respect voor leefbaarheid en veiligheid. Er werden hiervoor drie actiepunten naar voor geschoven.
Voor het derde actiepunt, verkeersveiligheid verhogen, wil men het aantal ongevallen met vrachtvervoer terugdringen. Eén van de voorgestelde acties hiervoor is het Charter werftransport dat uitgaat van het VSV met veschillende partners in het kader van een veilige schoolomgeving (meer info : https://www.mobielvlaanderen.be/stedelijkelogistiek/hoofddoel2.php en https://charterwerftransport.be/)
Het Charter, dat in samenspraak met de Bouwunie, de Confederatie Bouw en FEMA werd opgesteld, wil bijdragen aan een maximaal bereikbare, leefbare en veilige schoolomgeving tijdens private en publieke bouw- en wegenwerken.
De districtsraad van Ekeren neemt daarom volgende motie aan:
Artikel 1
De districtsraad van Ekeren adviseert aan het College van burgemeester en schepenen om het Charter Werfverkeer te ondertekenen.
Artikel 2
De districtsraad van Ekeren adviseert aan het College van burgemeester en schepenen om - indien de toepassing van het charter voor het volledige Antwerpse grondgebied niet mogelijk zou zijn - de ondertekening van het charter per district zou toegelaten worden.
Artikel 3
De districtsraad van Ekeren adviseert aan het College van burgemeester en schepenen om een screening te voorzien van de routes voor het werfverkeer bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor private en publieke bouw- en wegenwerken zodat venstertijden kunnen opgelegd worden indien het werfverkeer in een schoolomgeving zou plaats hebben.
De motie werd niet weerhouden.
Toelichting door raadslid Guido Staes (Groen).
Tussenkomsten door Tamara Heynen (CD&V), Ann Koekhoven (N-VA) en Ronny Kruyniers (s.pa).
Antwoord van Koen Palinckx (N-VA).
De districtsraad Ekeren weerhoudt deze motie niet met 16 stemmen tegen en 4 stemmen voor.
Stemden tegen:
Koen Palinckx (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Marc Elseviers (N-VA), Ann Koekhoven (N-VA), Ellen Malfliet (N-VA), Brecht Mertens (N-VA), Beatrijs Dierick (N-VA); Wilfried Michiels (N-VA), Mick De Maere (Open Vld), Ronny Kruyniers (sp.a), Fabienne Van Damme (sp.a), Tamara Heynen (CD&V), Freddy Geens (Vlaams Belang), Kurt Van Noten (Vlaams Belang), Iris Marynissen (Vlaams Belang), Filip Van den Broeck (Vlaams Belang);
Stemden voor:
Ilse De Schutter (Groen), Lotte Vergauwen (Groen), Guido Staes (Groen), Werner De Kerf (PVDA).
di 29/09/2020 - 10:59