Terug
Gepubliceerd op 18/08/2020

2020_DCBZL_00146 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Kalmthoutsebaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Berendrecht Zandvliet Lillo
ma 17/08/2020 - 18:30 districtshuis Berendrecht-Zandvliet-Lillo
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Carl Geeraerts, districtsburgemeester; Rudi Sempels, districtsschepen; Sandra Suykerbuyk, districtsschepen; Pascale De Langhe, districtsschepen; Jan Smets, districtssecretaris

Verontschuldigd

Liesbeth Sleymer, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Jan Smets, districtssecretaris

Voorzitter

Carl Geeraerts, districtsburgemeester
2020_DCBZL_00146 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Kalmthoutsebaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCBZL_00146 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Kalmthoutsebaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Kalmthoutsebaan in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad  op 12 september 2005 (jaarnummer 2114);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Otterstraat"; 
  • maakt deel uit van de wijk "Keyserstraatje, Kalmthoutsebaan en Putsebaan" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Om een oplossing te bieden aan het probleem van de bewoner van het hoekpand met de Antwerpsebaan, om zijn garage uit te draaien als er een wagen tegenover zijn garage geparkeerd staat, wordt een beperkt stilstand- en parkeerverbod ingevoerd. 

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • een stilstand- en parkeerverbod (E3) wordt ingevoerd, tegenover nummer 364 van de Antwerpsebaan (artikel 1).
    Een bewoner van de Antwerpsebaan 364 kan de garage van zijn woning niet verlaten in de Kalmthoutsebaan, als er tegenover zijn woning een wagen geparkeerd staat.
  • de verhoogde inrichtingen in de straat worden niet meer gesignaliseerd en gereglementeerd omdat de straat gelegen is in een zone 30.

De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats. Dit beperkt verlies komt door de aanwezigheid van een garage en doordat er op 5 meter van de hoek van de straat niet mag geparkeerd worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)  waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 24 juli 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BZL01 - Een warme polder voor iedereen
2BZL0101 - Bereikbaar, veilig en leefbaar

Besluit

Het districtscollege berendrecht zandvliet lillo legt het volgende voor aan de districtsraad berendrecht zandvliet lillo:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kalmthoutsebaan in het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 september 2005 (jaarnummer 2114).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen