Artikel 173 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeentesecretaris de behandeling van de briefwisseling regelt. Conform artikel 125 §3 is dit artikel ook van toepassing op de districtssecretaris. Artikel 290 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat een register van alle ingaande en uitgaande briefwisseling wordt aangelegd. Volgens artikel 132 zijn de bepalingen omtrent akten van gemeenteraden en colleges overeenkomstig van toepassing op de districten.
De districtssecretaris maakt de leden van het districtscollege attent op de mededelingen. Het districtscollege beslist welke gevolgen er aan de documenten moet worden gegeven.
Artikel 129 van het Decreet lokaal bestuur: de bepalingen van artikelen 50 tot 54 zijn van overeenkomstige toepassing op de vergaderingen, beraadslagingen en besluiten van het districtscollege, met dien verstande dat de voorzitter van het districtscollege optreedt in de plaats van de burgemeester en dat het college van burgemeester en schepenen wordt vervangen door het districtscollege.
Het district ontvangt diverse documenten waarvan het districtscollege op de hoogte moet gebracht worden. De districtssecretaris maakt de selectie en legt die voor aan het districtscollege.
Het districtscollege neemt kennis van de mededelingen van de districtssecretaris van 30 juni tot en met 6 juli 2020.