Bij goedkeuring van het project ALICE zal Stedelijk Onderwijs een totaalbudget van ongeveer 421.000 euro toegekend krijgen voor het partnerschap waarvan indicatief 60.668 euro bestemd is voor AGSO.
Bij goedkeuring van het project TACT zal Stedelijk Onderwijs een geraamd budget van 49.370 euro toegekend krijgen.
Bij goedkeuring van de projecten zullen de budgetten in de meerjarenplanning worden opgenomen.
In de ambitienota 20-25 zet het Stedelijk Onderwijs in op internationale partnerschappen.
Hiermee wilt het Stedelijk Onderwijs zijn positie als internationale partner borgen en verder uitbouwen. De scholen genieten ook in deze legislatuur ondersteuning bij de uitbouw van internationale projecten. Het Stedelijk Onderwijs wil een meer structureel internationaal partnerschap sluiten over gedeelde contexten en speerpunten.
Erasmus + is een EU-programma voor onderwijs, opleiding, jeugd en sport in Europa. Kernactie 2 van dit programma heeft betrekking op structurele partnerschappen. Dit zijn internationale samenwerkingsprojecten die bijdragen tot innovatie en verbetering van opleiding en onderwijs. Positieve en langdurige effecten worden nagestreefd.
Het Stedelijk Onderwijs maakt zijn globale keuzes voor internationale partnerschappen in functie van zijn strategische speerpunten. In dit geval zijn beide projecten erop gericht om kennis en expertise op te bouwen rond de strategisch programma’s actief burgerschap en digitale geletterdheid.
In uitvoering van de ambities 20-25 werden twee structurele partnerschappen voorbereid en ingediend:
Project AliCE:
Stedelijk Onderwijs is coördinator en diende een structureel partnerschap in met 9 partners.
Het project AliCE is een partnerschap tussen organisaties uit België, Noorwegen, Tsjechië, Portugal, Bulgarije, Litouwen, Slovenië en Italië, en richt zich op het formatief evalueren van burgerschapscompetenties. Hiermee komt het project tegemoet aan een concrete nood op de Vlaamse scholen vanuit de vernieuwde eindtermen en het doelgericht evalueren of de burgerschapseindtermen daadwerkelijk behaald worden door de leerlingen. De projectaanpak bestaat uit een wetenschappelijke verkenning van het thema en het delen van good practices. Dit zal resulteren in een Europees raamwerk om burgerschapscompetenties formatief te evalueren, in een online inventaris van goede innovatieve praktijken rond formatief evalueren, in een toolbox van evaluatiepraktijken uit andere leergebieden die getransfereerd kunnen worden naar burgerschapscompetenties en in een roadmap voor scholen om deze evaluatiepraktijken succesvol en duurzaam te implementeren in het curriculum.
Project TACT:
Stedelijk onderwijs engageert zich als partner in een structureel partnerschap met 7 partners.
TACT is een internationaal samenwerkingsverband dat inzichten wil bundelen en versterken rond de didactiek van mediawijsheid, kritisch denken, fake news en cognitieve dissonanties (‘cognitive biases’). Door de focus op mediawijsheid en digitale competenties heeft dit project linken met de AG SO-programma’s actief burgerschap en digitalisering van onderwijs. Als onderdeel van de vaardigheid ‘informatiegeletterdheid’ vormt het ook een van de grootste uitdagingen van het onderwijs van de eenentwintigste eeuw. Het komt ook concreet tegemoet aan de zwaardere eindtermen rond digitale competenties en leercompetenties in het secundair onderwijs. Het project zal leerkrachten via lerende netwerken professionaliseren, en via internationaal vergelijkend onderzoek basisleerlijnen opleveren om de praktijken rond kritisch denken en cognitieve dissonanties te verankeren in hun schoolpraktijk.
In functie van operationele werkbaarheid wordt de handtekeningbevoegdheid gedelegeerd naar de bedrijfsdirecteur.
De raad van bestuur is bevoegd voor langdurige overeenkomsten.
De raad van bestuur bekrachtigt het engagement van het Stedelijk Onderwijs als partner in het project TACT.
De raad van bestuur delegeert de handtekenbevoegdheid aan de bedrijfsdirecteur bij goedkeuring van de projecten.