Terug
Gepubliceerd op 02/02/2021

2021_RVBAGSO_00003 - AGSO - Onderwijskwaliteit - Zomerscholen - Eindrapport AGSO_Zomerscholen 2020 en project AGSO_Zomerscholen 2021 - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 29/01/2021 - 16:00 De Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen DaniĆ«ls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Carine Sneyers; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Greet De Vrij

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2021_RVBAGSO_00003 - AGSO - Onderwijskwaliteit - Zomerscholen - Eindrapport AGSO_Zomerscholen 2020 en project AGSO_Zomerscholen 2021 - Goedkeuring 2021_RVBAGSO_00003 - AGSO - Onderwijskwaliteit - Zomerscholen - Eindrapport AGSO_Zomerscholen 2020 en project AGSO_Zomerscholen 2021 - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

Het budget wordt geraamd op 383.000 euro voor de organisatie van 18 zomerscholen.

Verdeling van het budget: 65% begeleidingskosten - 25% hygiëne, poets en energie - 10% verbruiksgoederen en externe partner.

Financieringsbronnen: 44% Vlaamse subsidies onderwijs - 56% eigen middelen of evt. lokale projectmiddelen


Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor budgetten > 250.000 euro

Aanleiding en context

De coronamaatregelen hebben in het schooljaar 2019-2020 een aanzienlijke impact gehad op de onderwijstijd.  Hieruit groeide de bezorgdheid voor een potentiële leerachterstand door het afstandsonderwijs. Daarnaast is er een zomereffect waarbij we zien dat twee maanden vakantie zorgt voor een leerachterstand, in het bijzonder bij leerlingen met een hoge leer- en zorgnood. Onderzoeksliteratuur leert ons dat zomerscholen een effectieve manier zijn van onderwijstijdverlenging. Stedelijk Onderwijs Antwerpen startte in 2020 een pilootproject zomerscholen met als doel de opgelopen leerachterstand aan te pakken.

Het Stedelijk Onderwijs wil met de zomerscholen in de eerste plaats een krachtige leeromgeving bieden aan leerlingen met een hoge leer- en zorgnood. Het aanbod is zowel remediërend als stimulerend. De krachtige leeromgeving wordt gerealiseerd aan de hand van drie kernelementen: een positief en veilig klimaat, betekenisvolle taken en ondersteuning op maat. Het primaire doel van het zomerleerprogramma is om leerachterstand weg te werken of op zijn minst te verkleinen. Stedelijk Onderwijs werkt hiervoor evidence-informed, met andere woorden vanuit wetenschappelijke evidentie leert het Stedelijk Onderwijs hoe we de zomerscholen het beste kunnen inrichten.  

Het proefproject werd geëvalueerd: succesfactoren, knelpunten en aanbevelingen werden geformuleerd in het eindrapport. (Het eindrapport in bijlage van dit besluit toegevoegd).

In opdracht van de Vlaamse Overheid – Departement Onderwijs en Vorming - voerde Thomas More Hogeschool een evaluatieopdracht uit om zicht te geven op de diversiteit aan praktijken van zomerscholen en de mate waarin deze een antwoord bieden op de vooropgestelde doelstellingen. De conclusie van dit onderzoek is dat de Vlaamse zomerscholen anno 2020 in diverse opzichten een succes kunnen genoemd worden. (Het onderzoeksrapport in bijlage van dit besluit toegevoegd)

Op basis van deze positieve evaluatie engageert Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts zich om de zomerscholen structureel te verankeren.

Stedelijk Onderwijs is gevraagd om deel uit te maken van een focusgroep zomerscholen die werkt aan een inspiratie- en praktijkgids. Op die manier hopen we bijkomende goede praktijken in beeld te krijgen, bij te dragen aan de gids en mogelijkheden tot verbeteringen te creëren, zowel  op praktisch als beleidsmatig vlak.



Argumentatie

Het schooljaar 2020-2021 staat nog steeds in teken van corona met een blijvende bezorgdheid voor de  opgelopen leerachterstand.

Vanuit de evaluatie is het nog te vroeg om zomerschoolwerkingen structureel in te bedden in het reguliere aanbod Stedelijk Onderwijs. Het leereffect willen we nog sterker in kaart brengen. Er is nog nood om het proefproject van AGSO_Zomerscholen 2020 uit te breiden naar het project AGSO_Zomerscholen 2021.  Hierbij optimaliseren wij de zaken die voor verbetering vatbaar zijn vanuit de evaluatie van het proefproject. 

Op onderwijskundig vlak willen we aantal processen verder professionaliseren zodat de effectiviteit beter in kaart gebracht kan worden:

  •  De toeleiding van leerlingen met hoge leer- en zorgnood (netwerk zorg coördinatoren en ouderparticipatie) beter voor te bereiden zodat de zomerscholen bij aanvang zicht hebben op de onderwijsnoden van hun leerlingen.
  •  Begeleiders, ouders en leerlingen vooraf beter voorbereiden op het ontwerp van de Zomerschool zodat de onderwijsdoelen voor hen duidelijk zijn.
  •  Het uitwerken van een online observatieformulier om de voortgang van elke leerling in kaart te brengen en het leereffect te meten.
  • Het concept verhalend leren verder verfijnen en begeleiders hierin professionaliseren zodat het leereffect nog groter is. Dit is mogelijk door een zomeracademie te koppelen aan de zomerscholen. Deelnemers van deze zomeracademie kunnen dan tijdens de zomerscholen niet pedagogisch geschoolde begeleiders ondersteunen bij pedagogisch-didactische taken.

Op organisatorisch vlak willen we efficiëntie verhogen door:

  • Het installeren van een servicecenter voor zomerscholen Het verder beschrijven van middelen en mandagen die nodig zijn om de service te verlenen die nodig is voor de organisatie van zomerscholen.
  • Het uitwerken van een aantal draaiboeken en procedures.

Een goedkeuring voor het project AGSO_Zomerscholen 2021 is omwille van de nodige voorbereidingen vereist. In de budgettering wordt uitgegaan van Vlaamse subsidies naar analogie van de financiering van de zomerscholen 2020. 

Er worden 18 zomerscholen (15 basisscholen en 3 secundaire scholen) georganiseerd met telkens 40 leerlingen per zomerschool (conform de Covid19-richtlijnen 2020). Het project 2021 heeft een bereik van 720 leerlingen.

Juridische grond

Raad van bestuur is bevoegd voor projecten die het budget van 250.000 euro overstijgen.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020501 - Maximale leerwinst

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen neemt kennis van het eindrapport AGSO Zomerscholen 2020

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de opstart van het project AGSO_Zomerscholen 2021 goed.

Artikel 3

Uitvoering beslissing:



Taak Verantwoordelijke Timing
Voorbereiding en uitvoering project zomerscholen Annemie Lybaertjan - aug 2021

Artikel 4

De raad van bestuur regelt de financiële gevolgen als volgt
Omschrijving Bedrag Boekingsadres
Subsidie Vlaanderen170.000 euro budgetplaats: B900000000 Financiën
budgetpositie: 74050 Specifieke werkingssubsidies Vlaanderen
functiegebied: 2LWS020501PROG11
budgetperiode: 2021
Uitgaven begeleidingskosten en verbruiksgoederen287.250 eurobudgetplaats: B900000000 Financiën
budgetpositie: 6430 Diverse operationele kosten
functiegebied: 2LWS020501PROG11
budgetperiode: 2021
Uitgaven hygiëne, poets en energie95.750 eurobudgetplaats: B911000000 Facilitaire diensten
budgetpositie: 6430 Diverse operationele kosten
functiegebied: 2LWS020501PROG11
budgetperiode: 2021

Bijlagen

  • IMAGO september 2020 AGSO Zomerscholen .pdf
  • onderzoeksrapport zomerscholen 2020.pdf
  • 2020 rapport zomerscholen definitieve versie.pdf