Terug
Gepubliceerd op 02/02/2021

2021_RVBAGSO_00006 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Deurne - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van 'initiatieatelier beeld' en eerste graad 'woordinitiatie' in Academie Deurne - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 29/01/2021 - 16:00 De Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Carine Sneyers; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Greet De Vrij

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2021_RVBAGSO_00006 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Deurne - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van 'initiatieatelier beeld' en eerste graad 'woordinitiatie' in Academie Deurne - Goedkeuring 2021_RVBAGSO_00006 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Deurne - Aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van 'initiatieatelier beeld' en eerste graad 'woordinitiatie' in Academie Deurne - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De financiële implicaties van deze beslissing worden budgettair gedragen binnen de betrokken academie.

Er zijn naar aanleiding van deze programmaties geen gevolgen naar infrastructuur toe.


Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.

Inspraak

Dit besluit werd besproken op het formeel overleg met de representatieve vakorganisaties op 12 januari 2021.

Aanleiding en context

De goedkeuring van het nieuw decreet voor Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) op 28 februari 2018 heft de programmatiestop op en geeft het DKO de mogelijkheid om nieuw aanbod in te richten. Hierdoor kan het DKO haar aanbod verdiepen en verbreden, om zo flexibel in te spelen op maatschappelijke evoluties binnen de kunsten en op vraag van (potentiële) leerlingen. 

Op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00017) keurde de raad van bestuur de strategische aanbodnota 'Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. Het kader in de nota vormt het uitgangspunt voor het voorbereiden van programmatiedossiers voor het onderwijsaanbod. Voor het Deeltijds Kunstonderwijs zijn hierin volgende speerpunten bepaald: Kunstencampus in elk district, inzet op samenwerkingen en wijkbetrokkenheid, Antwerpse context is inspiratiebron voor onderwijsaanbod, verhogen deelnamekans. 

Ook op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00020) keurde de raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs de aanvraag tot onderwijsbevoegdheid en programmatie van het domein Beeld in Academie Deurne  goed. Academie Deurne werd sindsdien (start schooljaar 2020 - 2021) een volwaardige kunstenacademie (een academie die minstens drie domeinen organiseert waaronder beeldende en audiovisuele kunsten en muziek). 


Argumentatie

Doel is de aantrekkelijkheid van het kunsteducatieaanbod voor kinderen en volwassenen in regio Deurne te verhogen. 

Met de inrichting van de eerste graad woordinitiatie, wil de academie kinderen (6 tot 7 jarigen) de kans geven om kennis te maken met alle domeinen die de academie aanbiedt. Deze opleiding is complementair aan het vak 'domeinoverschrijdende initiatie (muziek en beeld)', wat vandaag reeds aangeboden wordt. Op deze manier wil academie Deurne de toeleiding van nieuwe leerlingen naar de academie vergroten. Deze programmatie past binnen de toekomstvisie van het Stedelijk Onderwijs van Antwerpen: 

  • We geloven in de kracht van een kunstacademie, waar alle domeinen vertegenwoordigd zijn en mekaar inspireren. De verrijking die ontstaat door het samenbrengen van muziek, woord en beeld zal de kwaliteit van het onderwijs positief beïnvloeden en de leerlingen breder vormen en inspireren. (uit strategische aanbodnota: "Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar: een blik op de toekomst") Deze programmaties zorgen voor een verbreding van het aanbod binnen de kunstencampus, waardoor deze sterker verankerd wordt in de regio. 
  • Deze nieuwe opleiding geeft een extra optie aan 6 tot 7 jarigen, wat een positief effect kan hebben op hun deelnamekans.
  • De programmatie van eerste graad woord, sluit bijkomend aan bij de ambitie van het AG Stedelijk Onderwijs: "Elke leerling ontwikkelt zich tot een actieve burger". Het versterken van taalvaardigheid is een hefboom voor leerlingen om zich te ontwikkelen, uit te drukken en relaties uit te bouwen. Taligheid en expressie ontwikkelen op jonge leeftijd is een vehikel voor zelfvertrouwen en zelfbewustzijn. Met dit nieuwe aanbod wil de Academie Deurne hier volop mee op inzetten.  

Met de inrichting van 'initiatieatelier beeld' wil academie Deurne een aanvullend aanbod organiseren binnen het domein Beeldende en Audiovisuele kunsten. Er kan een bredere doelgroep bediend worden (volwassenen), en de leerlijn van de huidige leerlingen wordt verlengd door meer doorstroomopties te bieden. Academie Deurne heeft reeds onderwijsbevoegdheid voor cluster 5 (de opties beeldatelier in de eerste, tweede en derde graad) binnen het domein Beeldende en audiovisuele kunsten. 

Deze programmatie past binnen de toekomstvisie: 

De Academie Deurne is een brede school met een ruim onderwijsaanbod, waarbinnen alle domeinen vertegenwoordigd zijn. Om een goede doorstroom en een langere leerlijn mogelijk te maken is ook een breed onderwijsaanbod voor kinderen en volwassen leerlingen noodzakelijk. Het inrichten van deze nieuwe opleidingen zorgt  voor een verbreding van het aanbod (zowel naar leeftijdsgroep, als naar interessegebied), wat een van onze doelstellingen is: 

  • We merken een grote interesse in de beeldateliers voor kinderen en jongeren dit schooljaar, maar ook volwassenen willen graag de kans hebben kennis te maken met beeldende en audiovisuele kunsten. Een afdeling beeld voor volwassenen zal het huidige aanbod versterken en zal zo zorgen voor een realisatie van een kunstacademie waarin alle domeinen voor alle doelgrepen evenwaardig aan bod komen. 
  • Door een eerste graad woord in te richten, kunnen kinderen op een laagdrempelige manier kennismaken met het vak. Dit is aanvullend op de domeinoverschrijdende initiatie, voor leerlingen die van alle domeinen eens willen proeven. Op deze manier wil de academie nieuwe leerlingen toeleiden naar de academie. 
Academie Deurne gelooft in de kracht van de pas opgerichte kunstacademie, waar alle domeinen vertegenwoordigd zijn en mekaar inspireren. De verrijking die ontstaat door het samenbrengen van muziek, woord en beeld zal de kwaliteit van het onderwijs positief beïnvloeden en de leerlingen breder vormen en inspireren. Door dit idee al door te trekken in de eerste graad kan de samenwerking, ook tussen de verschillende leerkrachten al starten vanaf het eerste leerjaar.


De Academie Deurne draagt de financiële implicaties voor beide programmaties. Voor het inrichten van woordinitiatie worden EUR 300 voorzien vanuit de werkingsmiddelen voor didactische middelen, voor het inrichten van het initiatieatelier beeld worden EUR 1000 voorzien voor didactische middelen. 

Juridische grond

  • Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
  • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs
  • Omzendbrief van 16 maart 2018 inzake programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs

Fasering

De voorliggende aanvragen voor onderwijsbevoegdheid kwamen tot stand na intern overleg binnen de academies om tot een gedragen beleid te komen en passen in de overkoepelende visie van het onderwijsniveau. 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken
2LWS020503PA5706 - uitbreidingsplan dko

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs keurt de aanvraag tot programmatie van de optie initiatieatelier beeld (derde en vierde graad en kortlopende specialisatie) in Academie Deurne goed. 

Artikel 2

De raad van bestuur van het AG Stedelijk Onderwijs keurt de aanvraag tot programmatie van de eerste graad woordinitiatie in Academie Deurne goed.


Artikel 3

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
indienen aanvraag onderwijsbevoegdheid departement onderwijs (optie oriëntatieatelier beeld)  Lise Belmans 1 maart 2021
indienen aanvraag programmaties bij departement onderwijs (optie oriëntatieatelier beeld en eerste graad woord)
Lise Belmans1 april 2021

Artikel 4

De financiële gevolgen worden gedragen binnen de betrokken academie. 


Bijlagen

  • Dossierprogrammatie_DKO_AcademieDeurne_Woordinitiatie_2021-2022_def.pdf
  • Dossierprogrammatie_DKO_AcademieDeurne_initiatieatelier_beeld_2021-2022_def.docx