Terug
Gepubliceerd op 02/02/2021

2021_RVBAGSO_00004 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Berchem - Aanvraag tot programmatie van eerste graad muziekinitiatie - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 29/01/2021 - 16:00 De Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Carine Sneyers; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Greet De Vrij

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2021_RVBAGSO_00004 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Berchem - Aanvraag tot programmatie van eerste graad muziekinitiatie - Goedkeuring 2021_RVBAGSO_00004 - Deeltijds kunstonderwijs - programmatie Academie Berchem - Aanvraag tot programmatie van eerste graad muziekinitiatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De financiële implicaties van deze beslissing worden budgettair gedragen binnen de betrokken academie. Er zijn naar aanleiding van deze programmatie geen gevolgen naar infrastructuur toe.

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.

Inspraak

Dit besluit werd besproken op het formeel overleg met de representatieve vakorganisaties op 12 januari 2020.

Aanleiding en context

De goedkeuring van het nieuw decreet voor Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) op 28 februari 2018 heft de programmatiestop op en geeft het DKO de mogelijkheid om nieuw aanbod in te richten. Hierdoor kan het DKO haar aanbod verdiepen en verbreden, om zo flexibel in te spelen op maatschappelijke evoluties binnen de kunsten en op vraag van (potentiële) leerlingen. 

De raad van bestuur keurde op 29 november 2019 (2019_RVBAGSO_00161) de Ambities 2020-2025 van het AG Stedelijk Onderwijs goed. Een specifieke ambitie voor DKO is onder meer: een kunstencampus per district, waar muziek, woord, dans en beeld geclusterd worden. Dit wordt gerealiseerd in partnerschap met private aanbieders en de districten. Het Stedelijk Onderwijs gaat ook voor een buurtgericht aanbod. 

Op 14 februari 2020 (2020_RVBAGSO_00017) keurde de raad van bestuur de strategische aanbodnota 'Onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. Het kader in de nota vormt het uitgangspunt voor het voorbereiden van programmatiedossiers voor het onderwijsaanbod. Voor het Deeltijds Kunstonderwijs zijn hierin volgende speerpunten bepaald: kunstencampus in elk district, inzet op samenwerkingen en wijkbetrokkenheid, Antwerpse context is inspiratiebron voor onderwijsaanbod, verhogen deelnamekans. 


Argumentatie

Deze aanvraag van programmatie past binnen de strategische aanbodnota waarin de ambitie wordt geformuleerd om de participatiegraad voor de kinderen 6-11 jaar te verhogen. Deze nieuwe opleiding geeft een extra optie aan 6 tot 7 jarigen, wat een positief effect kan hebben op hun deelnamekans. 

Academie Berchem zet in op nabijheid om de jongste doelgroep te bereiken: naast haar hoofdvestiging heeft de academie op 14 locaties wijkafdelingen.

Het inrichten van de optie muziekinitiatie zorgt voor een verbreding van het aanbod (zowel naar leeftijdsgroep, als naar interessegebied). 

De academie heeft reeds de vereiste onderwijsbevoegdheid om deze opleiding te programmeren. Momenteel biedt Academie Berchem al de domeinoverschrijdende initiatie aan (muziek - woord). Met deze programmatie willen we kinderen (6 tot 7 jarigen) de kans geven om kennis te maken met alle domeinen binnen de podiumkunsten. Daarom willen we ook muziekinitiatie aanbieden aan de 6 tot 7 jarigen, te beginnen in de wijkafdeling 'Prins Dries'.

In vestigingsplaats Prins Dries (basisschool) is vandaag dans het belangrijkste domein, in samenwerking met de Koninklijke Balletschool Antwerpen. Binnen het vak muziekinitiatie, wil de wijkafdeling starten met een Orffgroep. Orff is een onderwijsmethode die steunt op improvisatie in groepsverband, wat het vertrouwen van het kind en het creatieve denken bevordert. 

De expertise bij leerkrachten om een kwalitatief aanbod in te richten is vandaag reeds aanwezig in de academie. De gevolgen van deze beslissing worden budgettair gedragen binnen de betrokken academie. Om deze nieuwe optie te kunnen organiseren, moet het Orff materiaal (instrumenten zoals klein slagwerk, …) aanwezig in de vestigingsplaats verder uitgebreid worden. Academie Berchem heeft hier EUR 2000 voor voorzien als investering. Er is geen impact op de dagelijkse exploitatie. 

De academie wil op termijn in elke vestigingsplaats de domeinen muziek en woord aanbieden. De academie biedt vandaag reeds domeinoverschrijdende initiatie aan om kinderen te laten kennismaken met de podiumkunsten en de toeleiding van nieuwe leerlingen naar kunsteducatie vergroten. 

Juridische grond

  • Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
  • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs
  • Omzendbrief van 16 maart 2018 inzake programmatie, rationalisatie en onderwijsbevoegdheid in het deeltijds kunstonderwijs

Fasering

De aanvraag kwam tot stand na overleg binnen de academie en werd afgetoetst binnen het onderwijsniveau. 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken
2LWS020503PA5706 - uitbreidingsplan dko

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de aanvraag tot programmatie van de eerste graad muziekinitiatie in Academie Berchem goed. 

Artikel 2

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
indienen aanvraag programmatie bij departement onderwijs Lise Belmans 1 april 2021

Artikel 3

De financiële gevolgen worden gedragen door de betrokken academie.

Bijlagen

  • Dossierprogrammatie_DKO_AcademieBerchem_Muziekinitiatie_2021-2022 _def (1).pdf
  • Dossierprogrammatie_DKO_AcademieBerchem_Muziekinitiatie_financiele gevolgen.docx