Terug
Gepubliceerd op 03/12/2020

2020_RVBAGSO_00134 - Onderwijsorganisatie - Duaal leren - Programmaties duaal leren voor Stedelijk Lyceum - Goedkeuring

Raad van Bestuur AG Stedelijk Onderwijs
vr 27/11/2020 - 16:00 De Pit
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Daniëls; Mie Branders; Peggy Pooters; Carine Leys; Jinnih Beels, Voorzitter; Bavo Smits; Marc Swyngedouw; Paul Cordy; Elisabeth van Doesburg; Greet Valck, ; Ikrame Kastit; Carine Sneyers; Karolien Naert, Manager Juridische Zaken; Fabienne Fell, Medewerker kabinet onderwijs; Jeff Van Poppel, Zakelijk directeur; Veronique Van Langenhove, Kabinetchef schepen onderwijs; Gonda Verhaert, Bedrijfsdirecteur

Afwezig

Greet De Vrij

Secretaris

Carine Sneyers

Voorzitter

Jinnih Beels, Voorzitter
2020_RVBAGSO_00134 - Onderwijsorganisatie - Duaal leren - Programmaties duaal leren voor Stedelijk Lyceum - Goedkeuring 2020_RVBAGSO_00134 - Onderwijsorganisatie - Duaal leren - Programmaties duaal leren voor Stedelijk Lyceum - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

 

Regelgeving: bevoegdheid

De raad van bestuur is bevoegd voor de programmatie van het aanbod.

Inspraak

Overleg directies secundair op 16 september 2020.

Overleg met de andere officiële onderwijsverstrekkers op 20 oktober 2020.

Overleg met de representatieve vakorganisaties op 17 november 2020.

Regionaal overlegforum in november 2020.

Aanleiding en context

Op 1 september 2019 werd het stelsel duaal leren door de Vlaamse Regering definitief geïmplementeerd op basis van de uitvoeringsmodaliteiten opgenomen in het uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2019.

Duaal leren is bedoeld voor leerlingen die hun diploma secundair onderwijs willen behalen via de combinatie van leren op school + leren in een onderneming. De leerling leert op school en via werkervaring op de werkplek. Het percentage tijd dat wordt doorgebracht op de werkvloer is afhankelijk van de opleiding. Voor het gewoon secundair onderwijs richt duaal leren zich op opleidingen met een arbeidsmarktgerichte of een dubbele finaliteit in 2e en 3e graad.

Het bestuursakkoord van de Stad Antwerpen (2019-2025) bepaalt dat het AG Stedelijk Onderwijs een voortrekkersrol opneemt in het uitbouwen van het stelsel van duaal leren. 

In 22 november 2019 keurde de raad van bestuur de ambitienota '‘Stedelijk Onderwijs bouwt mee aan de stad van morgen’ goed. De programmaties duaal leren kaderen in de uitvoering van het programma 'Onderwijs-arbeidsmarkt' (PROG 32)  binnen speerpunt 3: Een breed aanbod in functie van leren en werken. 

Op 14 januari 2020 keurde de raad van bestuur de strategische aanbodnota 'Een onderwijsaanbod voor de Antwerpenaar - Een blik op de toekomst' goed. Met deze nota nam het AG Stedelijk Onderwijs de beslissing om maximaal in te zetten op de ontwikkeling van duaal leren en drukte de wil uit om te blijven investeren in werkplekleren. De noodzaak aan het aanbieden van voldoende STEM-richtingen wordt benadrukt. 

Centra voor deeltijds onderwijs moeten op termijn hun hele aanbod overzetten naar duaal leren (omzendbrief SO/2019/01).

Stelselmatig wordt de mogelijkheid om richtingen duaal aan te bieden in Vlaanderen vergroot. Vanaf 1 september 2021 komen er voornamelijk opleidingen in de tweede graad bij.

Argumentatie

Omwille van de voortrekkersrol die het AG Stedelijk Onderwijs wil opnemen in duaal leren, de ontwikkelingskansen die dit stelsel biedt voor leerlingen en het perspectief dat centra voor deeltijds onderwijs op termijn hun hele aanbod dienen om te zetten wil het AG Stedelijk onderwijs zoveel mogelijk kansen benutten om duale opleidingen te programmeren en een ruim aanbod te creëren. Dit brede aanbod is belangrijk om voldoende leerlingen te kunnen aantrekken in het stelsel van duaal leren. De focus ligt in deze programmatieronde (onder andere) op het creëren van een aanbod in de tweede graad als voorbereiding op de derde graad. 

Het werkplekleren heeft tal van voordelen: 

  • Leerlingen verwerven arbeidscompetenties op de werkvloer en maken kennis met een actueel machinepark. 
  • Duaal leren kan vroegtijdige ongekwalificeerde uitstroom terugdringen wanneer leerlingen kwalificatie(s) behalen via duaal leren.
    Duaal leren biedt op een andere manier onderwijs aan
  • Het is een alternatief voor leerlingen die niet kunnen wachten om uit de traditionele klasomgeving te breken. 
  • Duaal leren faciliteert scholen m.b.t. de werkcomponent. Scholen hebben niet de budgetten voor de allernieuwste machines van alle praktijkvakken (cf. machinepark van scholen) 
  • Bedrijven besparen op rekrutering m.b.t. kennismaking met goede potentiële kandidaten 

We willen ons zo goed mogelijk voorbereiden op duaal leren in de context van centra voor deeltijds onderwijs. Daarom wordt duaal leren zo veel als mogelijk parallel ingericht naast de bestaande opleidingen binnen DBSO. Al deze aanvragen kaderen binnen het verder uitbouwen van het aanbod duaal leren en sluiten aan bij het bestaande aanbod van de school. De richtingen duaal worden lineair aangeboden, dit tegenover het werken met deelcertificaten in het deeltijds beroeps secundair onderwijs. Op deze manier willen wij zoveel mogelijk leerlingen een opleiding op maat aanbieden. 

Naast de centra voor deeltijds onderwijs bieden we ook duale opleidingen aan in het voltijds secundair onderwijs. Hier worden de duale opleidingen parallel geprogrammeerd aan een reeds bestaand voltijds aanbod. Dit voornamelijk voor zevende jaren omdat hier voornamelijk de brug naar de arbeidsmarkt moet gemaakt worden. We beogen hier zowel leerlingen die kiezen voor een duale opleiding vanwege de meerwaarde alsook de leerlingen die aan het einde van een schoolloopbaan zitten en niet langer voltijds naar school wensen te gaan.

Werkend Leren Antwerpen Zuid

hoofdvestiging Grote Steenweg 226, 2600 Berchem (instellingsnummer: 127019.1):  

  • Elektrotechnicus duaal (7de specialisatiejaar bso) 
  • Machinaal houtbewerker duaal (2de gr. bso 
  • Medewerker hout duaal (2de gr. bso 
  • Schrijnwerker houtbouw duaal (7de specialisatiejaar bso)  
  • Hulpkelner duaal (2de graad bso)  
  • Keukenmedewerker duaal (2de gr. bso)  
  • Restaurant en keuken duaal (3de gr. bso)  
  • Kok duaal (7de specialisatiejaar bso) 
  • Polyvalent administratief ondersteuner duaal (2de gr. bso) 

Vestiging D’Herbouvillekaai (D’Herbouvillekaai 94, 2020 Antwerpen (instellingsnummer: 127019.2):  

  • Bandenmonteur duaal (2de gr. bso 
  • Polyvalent mecanicien personenwagens en lichte bedrijfswagens duaal (7de specialisatiejaar bso 
  • Magazijnmedewerker duaal (2de gr. bso) 
  • Medewerker ruwbouw duaal (2de gr. bso 
  • Stukadoor duaal (7de specialisatiejaar bso)  
  • Vloerder-tegelzetten duaal (7de specialisatiejaar bso) 

Vestiging Middelheim: Middelheimlaan 1, 2610 Wilrijk (instellingsnummer: 127019.3): 

  • Medewerker groen- en tuinaanleg duaal (2de gr. bso 
  • Medewerker groen- en tuinbeheer duaal (2de gr. bso 

Vestiging Meir: Meir 8, 2000 Antwerpen (instellingsnummer: 127019.4):  

  • Lasser-monteerder duaal (7de specialisatiejaar bso 

Werkend Leren Antwerpen Noord 

Bredastraat 35, 2060 Antwerpen (instellingsnummer 127001.1)

  • Hulpkelner duaal (2de graad bso
  • Keukenmedewerker duaal (2de graad bso) 
  • Medewerker fastfood duaal (2de graad bso) 
  • Logistiek duaal (3de graad bso)  
  • Medewerker banketbakkerij duaal (2de gr. bso) 
  • Kok duaal (7de specialisatiejaar bso)   
  • Restaurant en keuken duaal (3de gr. bso)

Stedelijk Lyceum Zuid

August Leyweg 3, 2020 Antwerpen (instellingsnummer 125328.1)

  • Sanitaire en verwarmingsinstallaties duaal (aanloopfase + 3de graad) 
  • Technicus installatietechnieken duaal (7de specialisatiejaar bso)
  • Installateur gebouwenautomatisering duaal (7de specialisatiejaar bso) 
  • Installateur nutsvoorzieningen duaal (7de specialisatiejaar bso) 
  • Elektrotechnicus duaal (7de specialisatiejaar bso)  

Stedelijk Lyceum Meir:

Eikenstraat 8, 2018 Antwerpen (instellingsnummer: 110031.1)

  • Chemische procestechnieken duaal (Se-n-Se)   


De opleidingen die cursief staan werden vorig jaar reeds goedgekeurd, maar kenden per 1 oktober 2020 geen leerlingen en moeten daarom opnieuw aangevraagd worden.

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs (17 december 2010)
Besluit van de Vlaamse Regering houdende uitvoeringsmaatregelen betreffende het duaal leren en de aanloopfase en diverse andere maatregelen (14 september 2018)

omzendbrief SO61 programmatie in het voltijds gewoon secundair onderwijs

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken
2LWS020503PA5704 - duaal leren

Besluit

De raad van bestuur ag stedelijk onderwijs beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de programmaties van duale opleidingen in Werkend Leren Antwerpen Zuid per 01/09/2021 goed. 

Artikel 2

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de programmaties van duale opleidingen in Werkend Leren Antwerpen Noord per 01/09/2021 goed. 

Artikel 3

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de programmaties van duale opleidingen in Stedelijk Lyceum Zuid per 01/09/2021 goed. 

Artikel 4

De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen keurt de programmaties van duale opleidingen in Stedelijk Lyceum Meir per 01/09/2021 goed. 

Artikel 5

Uitvoering beslissing:

Taak Verantwoordelijke Timing
 Aanvraag Agodi  Stijn Auwers  30/11/2020

 

Artikel 6

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • ROF_Programmatie_Duaal_Antwerpen_2021_2022 Stedelijk Lyceum - De Leerexpert (AGSO).xlsx
  • dossier 102__programmaties duaal leren Werkend Leren Antwerpen Zuid schooljaar 2021-2022_RvB.docx
  • dossier 100__programmaties duaal leren SL Zuid schooljaar 2021-2022_RvB.docx
  • dossier 101__programmaties duaal leren Werkend Leren Antwerpen Noord schooljaar 2021-2022_RvB.docx