Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2021_CBS_00470 - Omgevingsvergunning - OMV_2020157757. Lombardenvest 78, 78A, 80 en Korte Gasthuisstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00470 - Omgevingsvergunning - OMV_2020157757. Lombardenvest 78, 78A, 80 en Korte Gasthuisstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00470 - Omgevingsvergunning - OMV_2020157757. Lombardenvest 78, 78A, 80 en Korte Gasthuisstraat 2. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020157757

Gegevens van de aanvrager:

BVBA P.S.I. met als adres Sint-Andriesstraat 44 bus 1 te 2000 Antwerpen en de heer peter segers met als adres Sint-Andriesstraat 44 bus 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lombardenvest 78, 78A, 80 en Korte Gasthuisstraat 2 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3 sectie C nr. 1824B

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van een complementair kantoor bij een appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          19/02/1930: toelating (1929#35558) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          30/10/2020: weigering (20202952) voor het opsplitsen van een appartement in een appartement en een kantoor.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie: woon- en handelscomplex;

-          bouwvolume: 4 bouwlagen met mansarde:

  • de eerste verdieping is een soort tussenverdieping: ingedeeld in appartementen;
  • gelijkvloers: handelszaken.

 

Huidige toestand

 

-          vaststelling (ID: 5459) van een woon- en handelscomplex in neoclassicistische stijl als bouwkundig erfgoed;

-          functie: appartement op de 1ste verdieping met netto-vloeroppervlakte van circa 78 m²;

-          bouwvolume: historisch gegroeid gebouwencomplex van 4 bouwlagen en een mansarde;

-          gevelafwerking 1ste verdieping: wit geschilderd hout met wit pvc buitenschrijnwerk.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: appartement op de 1ste verdieping van circa 63 m² met een complementaire kantoorruimte van circa 15 m² met tussendeur tussen beiden;

-          bouwvolume: conform bestaand volume;

-          gevelafwerking: plaatsing van glazen valbeveiliging voor de raamopeningen met hoogte van 1,1 m.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          herindelen van een een-slaapkamerappartement van circa 78 m² naar een een-slaapkamerappartement van circa 63 m² en een complementair kantoor van circa 15 m² met tussendeur tussen beiden;

-          aanbrengen van glazen valbeveiliging voor de raamopeningen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 december 2020

22 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ mobiliteit

15 december 2020

17 december 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

15 december 2020

18 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: glazen valbeveiligingen zijn niet kenmerkend voor dit gebouw;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: het appartement en kantoor hebben slechts een binnenhoogte van 2,48m.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het herinrichten van een één-slaapkamerappartement in een bestaand woongebouw met commerciële functies op het gelijkvloers naar een appartement met complementaire kantoorruimte. Het kantoor maakt deel uit van de woning en mag volgens het RUP Binnenstad geen afzonderlijke entiteit vormen. Deze werken zijn functioneel inpasbaar.

 

Woninggrootte

 

Het appartement met 1 slaapkamer heeft een totale netto-oppervlakte van 78,35m². Ook met het ondergeschikte kantoor van 15m² blijft de leefruimte groot en licht genoeg.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

Het gebouw is volgens het RUP Binnenstad gelegen in CHE-gebied en werd opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:

 

“Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar voor de interne werkzaamheden. Deze blijven binnen de oorspronkelijke contouren. De verdiepingen van het inventarispand waren ingericht als huurkazerne. Er zijn weinig interieurelementen te verwachten. In tegenstelling tot de vorige aanvraag waar de valbeveiliging, een metalen traliewerk, zwaar afbreuk deed aan de beeldwaarde van het inventarisgeheel, wordt er vandaag geopteerd voor een glazen borstwering die zich beter integreert. Het pvc-schrijnwerk in de voorgevel dient uitgesloten van vergunning.”

 

Vanuit monumentenzorg wordt volgende voorwaarde opgelegd:

Het pvc-schrijnwerk in de voorgevel dient uitgesloten van vergunning en op termijn vervangen door correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk. Detailtekeningen zijn voor te leggen.

 

Hoewel niet kenmerkend voor dit gebouw is de glazen valbeveiliging de meest aanvaardbare en discrete oplossing om tegemoet te komen aan de veiligheidsnormen. De afwijking op artikel 11 van de bouwcode (afwerken van gevels en materiaalgebruik) is aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Het verkleinen van de leefruimte van ruim 6m breed (6 ramen) tot een breedte van 3,60m (3 ramen in de voorgevel) is ruimtelijk aanvaardbaar. Op deze manier komt er nog voldoende daglicht binnen tot achteraan de leefruimte en heeft ook het kantoor een aanvaardbare breedte. De leefruimte nog meer versmallen, zoals in vorige aanvraag, heeft een nefaste invloed op de woonkwaliteit en is uitgesloten.

 

De vrije hoogte van 2,48 m in het appartement is niet conform artikel 21 van de bouwcode, dat 2,60m oplegt. Aangezien het een bestaand pand is met erfgoedwaarde en de ramen voldoende daglicht binnenlaten is ook deze afwijking aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar kantoor.

Het appartement op de 1ste verdieping blijft maar er komt een kantoor (ondergeschikt aan de woonfunctie) bij van 15 m².

15m² kantoren met parkeernorm 1,1/100 m² ? 15 m² x 1,1/100 m² = 0,16 = 0.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

 

Fietsvoorzieningen

Vermits het kantoor een zeer kleine oppervlakte heeft moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de kantoorruimte maakt integraal deel uit van de woning en kan geen aparte entiteit vormen;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

 

4.      het pvc-schrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning en moet op termijn worden vervangen door correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk, in overleg met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 november 2020

Volledig en ontvankelijk

15 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 februari 2021

Verslag GOA

12 januari 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de kantoorruimte maakt integraal deel uit van de woning en kan geen aparte entiteit vormen;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

 

4.      het pvc-schrijnwerk wordt uitgesloten uit de vergunning en moet op termijn worden vervangen door correct geprofileerd geschilderd houten schrijnwerk, in overleg met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.