Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2021_CBS_00474 - Omgevingsvergunning - OMV_2020116333. Muisbroeklaan 484. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/01/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00474 - Omgevingsvergunning - OMV_2020116333. Muisbroeklaan 484. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00474 - Omgevingsvergunning - OMV_2020116333. Muisbroeklaan 484. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020116333

Gegevens van de aanvrager:

NV ZUIDNATIE BREAKBULK met als adres Antwerpsebaan 1 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Muisbroeklaan 484 te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 16 sectie C nrs. 377E en 377F

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Slopen van een magazijn en aanleggen verharding

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     12/11/2019: omgevingsvergunning (OMV_2019106694) voor het afbreken van een bureelgebouw;

-     30/04/2010: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/2010823) voor het bouwen van een hoogspanningscabine in een bestaande loods.


Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft het regulariseren van: 

-     het slopen van een deel van een magazijn; 

-     het slopen van verharding rond het magazijn; 

-     het uitbreken van een spoorweg; 

-     het aanleggen van een nieuwe verharding voor de opslag van materiaal; 

-     het plaatsen van twee lichtmasten.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 oktober 2020

12 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

Fluxys Belgium NV

21 oktober 2020

12 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

Havenbedrijf Antwerpen

21 oktober 2020

11 december 2020

Gunstig

Havenbedrijf Antwerpen

21 oktober 2020

11 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

INFRABEL

21 oktober 2020

17 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

Inovyn - dienst pipeline

21 oktober 2020

 /

Dit advies werd niet tijdig uitgebracht 

Vlaamse Milieumaatschappij

21 oktober 2020

26 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

21 oktober 2020

30 oktober 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. Net ten noorden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Het Churchilldok ten zuiden van de aanvraag is bestemd als Gebied voor Waterweginfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. De aanvrager is niet verplicht om een hemelwaterput te plaatsen daar er enkel nieuwe verharding wordt aangelegd. Er wordt wel een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd wat betreft het aspect infiltratie. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

De aanvrager vraagt de afwijking aan met als motivatie de onmiddellijke nabijheid van het Churchilldok waardoor infiltratie niet uitvoerbaar zou zijn gezien de hoge grondwaterstand. Daarnaast wenst men het behoud van optimale draagkracht van de ondergrond welke noodzakelijk is voor het gebruik van het terrein als stapelzone. Het hemelwater dat op de nieuwe verharding valt, wordt aangesloten op de bestaande riolering.

 

Het advies van het Havenbedrijf Antwerpen, de beheerder van de ontvangende waterloop, is gunstig.

Het advies van de VMM, bevoegd voor het grondwater, is voorwaardelijk gunstig. Zij merken in hun advies op dat er geen detailgegevens over de grondwaterstand en infiltratiecapaciteit zijn toegevoegd aan de aanvraag waardoor de afwijking op de infiltratieplicht onvoldoende onderbouwd is. Zij leggen als voorwaarde op dat de nieuwe verharding aangesloten moet worden op een infiltratievoorziening conform de hemelwaterverordening, tenzij met proeven wordt aangetoond dat infiltratie technisch niet haalbaar is omwille van slechte infiltratiecapaciteit of hoge grondwaterstanden.

 

Echter wijzigt het afstromingsregime door de werken niet. In de onmiddellijke omgeving van de geplande werken stroomt het grondwater naar de dokken en de beoogde intensieve stapeling is moeilijk verenigbaar met de aanleg van een infiltratievoorziening en/of infiltrerende wegenis. De gevraagde afwijking kan worden toegestaan.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Sectorale regelgeving

MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
De aanvraag heeft geen betrekking op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het afstromingsregime wijzigt niet en het project ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied.

De beheerder van de ontvangende waterloop is het Havenbedrijf Antwerpen. Het advies van het Havenbedrijf Antwerpen is gunstig. Het advies van de VMM, bevoegd voor grondwater, is voorwaardelijk gunstig. Er wordt een afwijking toegestaan op het aspect infiltratie (zie deel gewestelijke hemelwaterverordening). Er dient in alle redelijkheid geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
In voorliggende aanvraag, die niet door een publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 5.000 m² (12.015 m²), is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een archeologienota toe te voegen aan de aanvraag. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft op 25 september 2020 akte genomen van de toegevoegde archeologienota met ID 16170. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

Opgemerkt wordt dat in de archeologienota met ID 16170 het desbetreffende project verkeerdelijk gelinkt wordt aan OMV_2020113091 (in plaats van OMV_2020116333). De oppervlaktematen zijn wel correct vermeld en het loket van het Agentschap Onroerend Erfgoed refereert met de archeologienota wel naar het correcte perceel.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid – visueel-vormelijke elementen

Op een terrein gelegen ten noorden van het Churchilldok werd reeds een deel van een magazijn gesloopt en werd de site heringericht. Voorliggende aanvraag betreft de regularisatie van deze werken.

 

Het gesloopte deel van het magazijn heeft een oppervlakte van circa 8.620 m². Deze sloop is inclusief de funderingen. De elektriciteitscabine met verdieping die in het noordoosten van het gesloopte magazijn stond, is behouden gebleven. Door de gedeeltelijke sloop van het magazijn, is een bestaande binnenmuur een buitenmuur geworden waarvan de twee bestaande poorten werden vernieuwd. Deze muur bestaat uit rood metselwerk. De asfaltverharding, met een oppervlakte van circa 3.530 m², rondom het magazijn en de spoorweg, met een lengte van circa 165 meter, ten zuiden van het magazijn zijn eveneens mee gesloopt.

 

Op de locatie van het gesloopte magazijn, is een nieuwe asfaltverharding aangelegd voor de opslag van materiaal. Deze verharding heeft een oppervlakte van circa 12.305 m² (164,5 meter x 74,8 meter) waarop gestapeld wordt tot een maximale hoogte van 19 meter. Op de verhardingen zijn twee lichtmasten met een hoogte van circa 30 meter geplaatst.

 

De zone waarop de werken uitgevoerd zijn behoort tot een bestaande grootschalige terminal. Het slopen van een deel van het magazijn en het aanleggen van een nieuwe stapelzone maakt de verdere exploitatie van deze terminal mogelijk. Bijgevolg past de aanvraag zich functioneel in binnen het industrieveld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de sloop van een loods die noch beschermd is noch in de Inventaris van het bouwkundig erfgoed is opgenomen. Het gebouw heeft geen historische en architecturaal waarde. De ruimtelijke impact is hierdoor beperkt. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er werd advies ingewonnen bij het Havenbedrijf Antwerpen als gebiedsbeheerder. Dit advies is voorwaardelijk gunstig.

 

Gezien de aard van de aanvraag werd advies gevraagd aan de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig.

Onder andere omtrent de toegang tot en de doorgang langsheen de kade voor de brandweer en de hulpdiensten zijn voorwaarden opgenomen.

 

Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van pijpleidingen werd tevens het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. Het advies van Inovyn werd niet uitgebracht zodat aan deze adviesvereiste kan worden voorbijgegaan. Het advies van Fluxys Belgium is voorwaardelijk gunstig en verwijst onder andere naar specifieke voorschriften en veiligheidsmaatregelen.

 

Wegens de situering van de aanvraag in de directe nabijheid van spoorwegen werd tevens het advies ingewonnen van Infrabel. Dit advies is voorwaardelijk gunstig en verwijst naar de veiligheidsafstanden en de algemene voorwaarden met betrekking tot bouwaanvragen.
 

De voorwaarden uit deze adviezen, gericht op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, het faciliteren van interventies door hulpdiensten en met het oog op de veiligheid, kunnen integraal aan deze vergunning worden gehecht. Aangezien Inovyn tijdens de omgevingsvergunningsprocedure geen advies heeft uitgebracht wordt aan de aanvrager aangeraden zo vroeg mogelijk met Inovyn contact op te nemen om de erfdienstbaarheden en veiligheidsmaatregelen nabij de pijpleiding(en) te kunnen respecteren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen dienen strikt nageleefd te worden; 

-     de voorwaarden uit het advies van brandweer/risicobeheer/preventie dienen strikt nageleefd te worden; 

-     de voorwaarden uit het advies van Fluxys Belgium dienen strikt nageleefd te worden; 

    de voorwaarden uit het advies van Infrabel dienen strikt nageleefd te worden. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

21 oktober 2020

Start openbaar onderzoek

30 oktober 2020

Einde openbaar onderzoek

28 november 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 februari 2021

Verslag GOA

15 januari 2021

naam GOA

Bieke Geypens

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

30 oktober 2020

28 november 2020

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

-     de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen dienen strikt nageleefd te worden; 

-     de voorwaarden uit het advies van brandweer/risicobeheer/preventie dienen strikt nageleefd te worden; 

-     de voorwaarden uit het advies van Fluxys Belgium dienen strikt nageleefd te worden; 

-     de voorwaarden uit het advies van Infrabel dienen strikt nageleefd te worden. 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.