Het LEAD-project biedt de stad Antwerpen de mogelijkheid begeleiding en inzichten op maat te krijgen in het bereiken van lage-emissie logistiek. Dit past binnen het bestuursakkoord, binnen de Green Deal duurzame stedelijke logistiek en binnen het klimaatplan.
Engagement
Deelnemers van het LEAD-project worden verwacht deel te nemen aan interviews en vragenlijsten om hun vereisten en noden te kunnen identificeren en analyseren. Verder wordt er actieve en constructieve medewerking verwacht, feedback en deelname aan activiteiten. Daarnaast moet een deelnemer minsten actief zijn in één van de vier LEAD-strategieën, namelijk:
Antwerpen is minstens actief in werkveld 2 (met de binnenvaart-/bouwhub AMB) en 4 (met het vrachtroutenetwerk).
Tenslotte wordt het logo van deelnemers gebruikt in communicatie vanuit LEAD. Er wordt ook verwacht dat deelnemers LEAD opnemen in hun eigen communicatie.
Deelname en timing
Om geselecteerd te kunnen worden voor deelname aan het project, moet een stad een vragenlijst invullen. Dit kan tot eind januari 2021. Daarna worden de geselecteerde steden bekendgemaakt.
Resultaat
De stad Antwerpen krijgt, indien ze geselecteerd wordt, directe toegang tot de rapporten en evenementen van het project. Het LEAD-project zal de stad Antwerpen een duidelijke handleiding opleveren die aangeeft hoe de overgang naar lage emissie stedelijke logistieke georganiseerd kan worden. Het is een Europees project, waardoor er over de landsgrenzen heen gekeken kan worden. Het resultaat van het project is enerzijds een schat aan inzichten uit andere landen, anderzijds een aantal maatregelen die op maat van Antwerpen gemaakt zijn. Dit kan een goede aanzet zijn om de stedelijke logistiek in Antwerpen op een duurzame manier te organiseren.
De vele handelaars en bedrijven in Antwerpen doen de stad bruisen, ze trekken veel bezoekers en bewoners aan. Samen met de groei van de e-commerce en het grote aantal thuisleveringen, zorgt dit voor veel logistieke bewegingen van, naar en in de stad.
Het aandeel stedelijk goederenvervoer ten opzichte van het totale verkeer in de stad bedraagt typisch 10 à 20%. Dit wil zeggen dat logistiek verkeer een impact heeft op de bereikbaarheid en de leefbaarheid binnen de stad.
Er is dus nood aan efficiënte en duurzame logistiek in Antwerpen, zoals ook beschreven staat in het bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) "resolutie 48. We creëren mogelijkheden om stadsdistributiecentra op te zetten in de rand van van de stad, bijvoorbeeld op Blue Gate en het Mexico-eiland. Zo verlagen we de emissies en verkeersveiligheidsrisico's in het centrum? We moedigen de transportsector aan om te bundelen en te verduurzamen."
Eén van de oplossingen om de logistiek in de stad duurzamer en stadsvriendelijker te maken, is het overschakelen naar lage emissie logistiek.
LEAD is een Europees project dat voor zes Europese steden (Living Labs) een digitale replica (Digital Twins) maakt van hun logistiek systeem, met een representatie van alle processen, actoren en hun interactie. Deze zes steden zijn Madrid, Den Haag, Lyon, Boedapest, Oslo en Porto. LEAD is nu op zoek naar zes externe steden om de ervaringen van de Living Labs en Digital Twins om te vormen tot een Transferability Plan. Dat plan kan gezien worden als handleiding om tot innovatieve lage emissie logistiek te komen. Steden kunnen zich aanmelden door een vragenlijst in te vullen, en in het voorjaar van 2021 worden er zes steden geselecteerd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) stelt voor om deel te nemen aan het LEAD-project.
Er zijn geen kosten verbonden aan deelname aan het project. Er wordt vanuit LEAD budget voorzien voor eventuele reiskosten en werkuren (ook voor interne meetings en discussies).
Het college keurt de deelname van de stad Antwerpen aan het LEAD project goed.