Overeenkomstig art. 56 van wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.
De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat:
Op 31 juli 2020 werd het voorstel voor de weging van de functies Diensthoofd verkeersveiligheidsaudit en -advies en Medewerker strategische beleidsondersteuning verkeer in een klasse A2 overgemaakt aan de federale politie, DGR/DRP/DPCO/HR-DEV, conform de richtlijnen van de omzendbrief GPI 60. Het betreft een inschaling van twee verschillende functies waarbij het voorstel bekomen werd door een objectieve invulling en motivering van de punten. Per functie bestaat er een uitgebreid wegingsdossier.
Op 17 september ontving de korpschef het advies van de wegingscommissie (in bijlage). Dit advies was niet afwijkend van het voorstel van PZA.
Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingssysteem zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie. Personeelsleden die de functie reeds bekleden krijgen de loonklasse toegekend op datum van benoeming in de functie en ten vroegste per 1 mei 2020, datum dat het nieuwe PBP in voegen is gegaan.
Op 22 september 2020 werd het voorstel met de vakorganisaties besproken.
Op 27 april 2020 (jaarnummer 276) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan (PBP) van Politiezone Antwerpen (PZA) goed. In dit plan werden in totaal negentig functies van het A-niveau van het administratief en logistiek kader voorzien.
Conform het statuut voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader, in voege van 1 januari 2007, dient de loonklasse voor deze functies vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.
Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 2020_GR_00593) keurde de gemeenteraad de weging van 40 functies goed.
Echter ontbreken er in het besluit twee functies die in hetzelfde wegingsdossier vervat zitten (bijlage ‘Advies DRP - PZ Antwerpen’): Regio- en Fenomeenpolitie Diensthoofd verkeersveiligheidsaudit en -advies en Regio- en Fenomeenpolitie Medewerker strategische beleidsondersteuning verkeer. Het betreft een administratieve fout die met dit besluit wordt rechtgezet zodat de geldelijke rechten kunnen worden toegekend.
De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de lokale politie. De uitgaven worden verrekend op de gewone politiebegroting 2021 en volgende jaren.
De gemeenteraad bekrachtigt, op advies van de korpschef, de weging van volgende functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de personeelsleden:
Directie/Dienst | Functies | Weging |
Regio- en Fenomeenpolitie | Medewerker strategische beleidsondersteuning | A2 |
Regio- en Fenomeenpolitie | Diensthoofd verkeersveiligheidsaudit en -advies | A2 |
De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Wedden en toelagen: A2 (2 personeelsleden)
|
Jaarwedde aan 100%: 2 x 25.880,00 EUR
|
budgetplaats: 60030
|
NVT
|