Terug
Gepubliceerd op 18/03/2021

2021_CBS_01321 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader. Erratum - Bekrachtiging

college van burgemeester en schepenen
vr 19/02/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01321 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader. Erratum - Bekrachtiging 2021_CBS_01321 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader. Erratum - Bekrachtiging

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig art. 56 van wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Argumentatie

De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat:

  • as "omkadering": hiërarchie in dalende lijn, hiërarchie in stijgende lijn, budgettaire verantwoordelijkheid, autonomie in het raam van het personeelsbeheer;
  • as "bijdrage": opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, complexiteit van de te behandelen problemen, invloed van de functie.

Op 31 juli 2020 werd het voorstel voor de weging van de functies Diensthoofd verkeersveiligheidsaudit en -advies en  Medewerker strategische beleidsondersteuning verkeer in een klasse A2   overgemaakt aan de federale politie, DGR/DRP/DPCO/HR-DEV, conform de richtlijnen van de omzendbrief GPI 60.  Het betreft een inschaling van twee verschillende functies waarbij het voorstel bekomen werd door een objectieve invulling en motivering van de punten. Per functie bestaat er een uitgebreid wegingsdossier.

Op 17 september ontving de korpschef het advies van de wegingscommissie (in bijlage). Dit advies was niet afwijkend van het voorstel van PZA.

Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingssysteem zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie. Personeelsleden die de functie reeds bekleden krijgen de loonklasse toegekend op datum van benoeming in de functie en ten vroegste per 1 mei 2020, datum dat het nieuwe PBP in voegen is gegaan.

Op 22 september 2020 werd het voorstel met de vakorganisaties besproken.

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Aanleiding en context

Op 27 april 2020 (jaarnummer 276) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan (PBP) van Politiezone Antwerpen (PZA) goed. In dit plan werden in totaal negentig functies van het A-niveau van het administratief en logistiek kader voorzien.

Conform het statuut voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader, in voege van 1 januari 2007, dient de loonklasse voor deze functies vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.

Op 26 oktober 2020 (jaarnummer 2020_GR_00593) keurde de gemeenteraad de weging van 40 functies goed.

Echter ontbreken er in het besluit twee functies die in hetzelfde wegingsdossier vervat zitten (bijlage ‘Advies DRP - PZ Antwerpen’): Regio- en Fenomeenpolitie Diensthoofd verkeersveiligheidsaudit en -advies en  Regio- en Fenomeenpolitie Medewerker strategische beleidsondersteuning verkeer. Het betreft een administratieve fout die met dit besluit wordt rechtgezet zodat de geldelijke rechten kunnen worden toegekend.

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de lokale politie. De uitgaven worden verrekend op de gewone politiebegroting 2021 en volgende jaren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt, op advies van de korpschef, de weging van volgende functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de personeelsleden:

Directie/DienstFunctiesWeging
Regio- en FenomeenpolitieMedewerker strategische beleidsondersteuning 
A2
Regio- en Fenomeenpolitie
Diensthoofd verkeersveiligheidsaudit en -advies 
A2

Artikel 2

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon



Wedden en toelagen:

A2 (2 personeelsleden)





 

 

Jaarwedde aan 100%:
2 x 25.880,00 EUR




 

budgetplaats: 60030
budgetpositie: 33091_11101_00
functiegebied: TDLP1SVG080101
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 2100


 

 

NVT



 

 

 

 


Bijlagen

  • Wegingsdossiers_2020_globale toelichting.docx
  • Advies DRP - PZ Antwerpen.pdf
  • motivatie afwijking.docx