Terug
Gepubliceerd op 22/02/2021

2021_CBS_01474 - Schotensesteenweg. Wegeniswerken. SWOU12149 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/02/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01474 - Schotensesteenweg. Wegeniswerken. SWOU12149 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_01474 - Schotensesteenweg. Wegeniswerken. SWOU12149 - Definitief ontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Schotensesteenweg is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling  maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  • op vraag van bewoners en het bestuur wordt extra vergroening voorzien in de Schotensesteenweg:
    • de locaties van een aantal bomen en de toegangen tot enkele bestaande inritten werden geoptimaliseerd.
    • ter hoogte van het beschermd landschap Ertbrugge wordt een brede infiltrerende groenstrook aangelegd. In deze groenstrook worden toekomstbomen geplant;
    • aan de andere zijde van het fietspad, ter hoogte van Ertbrugge, wordt een strook gelegd in halfverharding, deze fungeert als uitstap- en wandelzone;
    • bijkomend wordt er extra structureel vergroend langs de zijde van de bebouwing, ter hoogte van de kruispunten;
  • de fietspaden krijgen een breedte van 2,00 m en de rijbaanbreedte, tussen Eugeen Fahylaan en de Frans Van Heymbeecklaan (snelheidsregime 50km/uur), wordt verbreed naar 6,20 m;
  • de oversteekplaats voor fietsers wordt verbreed naar 3,50 m;
  • ter hoogte van huisnummer 420, waar zich de scoutslokalen bevinden, werden de draaicirkels aangepast zodat een vrachtwagen met oplegger kan aanrijden;
  • ter hoogte van huisnummer 449 en de toegang naar de volkstuinen worden  voetpaduitstulpingen voorzien;
  • tussen de Eugeen Fahylaan en de Karel Van Overmeirelaan wordt, ter hoogte van huisnummer 471 en toegang naar het domein Ertbrugge, een oversteekbeweging voorzien door middel van een verkeersplateau. Op de verkeersplateau, zijde domein Ertbrugge, wordt een ondergrondse glascontainer voorzien.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • de zone van Frans Van Heymbeecklaan tot Eugeen Fahylaan blijft zone 50;
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts (fietspad niet doortrekken over kruispunt);
  • verkeerssamenstelling: de bestaande fietspaden blijven behouden;
  • verkeersremmer ter hoogte van huisnummer 471;
  • parkeerorganisatie: langsparkeren blijft behouden;
  • rijrichting: dubbelrichting blijft behouden;
  • markeringen: bestaande oversteekplaatsen blijven behouden;
  • bijkomend zebrapad aan de Frans Van Heymbeecklaan in functie van medisch pedagogisch kinderdagverblijf.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een  parkeerbalans van 146 parkeerplaatsen in de bestaande toestand naar 119 plaatsen in de nieuwe toestand. Het toepassen van verkeersveilige ingrepen zoals voetpaduitstulpingen, plaatsen van verkeersplateaus en buskussens, een asverschuiving in het fietspad, en voorzien van bomen in de parkeerstrook leiden tot een negatieve parkeerbalans.

Bomenbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Er worden 74 bomen aangeplant. Ter hoogte van de kruispunten worden vier bomen gerooid.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Infomoment bewoners 30 januari 2020.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege16 december 2019361
adviezeninfomoment bewoners30 januari 2020--
Coördinatieoverleg Openbaar Domein4 mei 2020--

Het districtscollege keurde in zitting van 16 december 2019 (jaarnummer 361) de projectdefinitie en concept voor wegeniswerken in de Schotensesteenweg, tussen de Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan, district Deurne, goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5042500000/224/2DEU010101M01312/2DE090200/2100 en 2200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarde dat:

  • in overleg met Stadsbeheer/Stadsreiniging (SB/SR) een geschikte locatie wordt gezocht voor een ondergrondse glascontainer en deze op het plan wordt aangeduid;
  • ter hoogte van ingang stadsbos, gezien de aanwezigheid van de school, het voetpad te verbreden naar 1.90m;
  • De uitstapstrook tussen parkeerstrook en fietspad, zijde domein Ertbrugge, in halfverharding te voorzien;
  • de breedte van de oversteekplaats voor fietsers ter hoogte van de kruispunten, waar mogelijk, minimum 3.50m te voorzien, rekening houdend met de bestaande bomen;
  • de wegmarkeringen ter hoogte van de fietsoversteekplaatsen worden toegevoegd; 
  • De inrichtingsprincipes in signalisatie van de “poort zone 30” in de zijstraten voorzien worden;
  • bekeken wordt of er extra structureel vergroend kan worden, rekening houdend met de looplijnen en de toegankelijkheid, alsook het groenbeheer;
  • de knik in het fietspad, waar mogelijk, vloeiender gemaakt wordt;
  • de boomkeuze en locatie wordt afgestemd met Stadsbeheer/GROEN en het district Deurne om maximaal aan te sluiten op de groenstructuur van het domein Ertbrugge en de laanbeplanting zoals elders in de stad wordt voorzien.

Het plan is aangepast.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid
2DEU010101M01312 - SWOU12149 Schotensesteenweg (tussen Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het definitief ontwerp (24 juni 2020) voor wegeniswerken in de Schotensesteenweg, tussen de Jozef Van Poppelstraat en Eugeen Fahylaan, district Deurne.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200624_12149_DO_BT_NT_-NT.pdf
  • 20200504_verslag _COD_Schotensesteenweg_def.pdf
  • Schotensesteenweg_1.pdf
  • Schotensesteenweg_2.pdf
  • Schotensesteenweg_3.pdf
  • Schotensesteenweg_4.pdf
  • Schotensesteenweg_5.pdf
  • Schotensesteenweg_6.pdf
  • OpmerkingenBewonersSchotensesteenweg.pdf