Terug
Gepubliceerd op 22/02/2021

2021_CBS_01342 - Omgevingsvergunning - OMV_2020145324. Aalmoezenierstraat 59. District antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/02/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01342 - Omgevingsvergunning - OMV_2020145324. Aalmoezenierstraat 59. District antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_01342 - Omgevingsvergunning - OMV_2020145324. Aalmoezenierstraat 59. District antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020145324

Gegevens van de aanvrager:

William Riche met als adres Sint-Jansstraat 11 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Aalmoezenierstraat 59 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 4 sectie D nr. 1363E

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          19/05/1956: vergunning (18#34920) voor het bouwen van een appartementswoning.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • meergezinswoning met op de gelijkvloerse verdieping magazijn/garage en 2 appartementen op de bovenliggende verdiepingen;
  • 3 bouwlagen onder plat dak in een gesloten bebouwing;
  • gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd;

-          gevelafwerking:

  • gevelpui in blauwe hardsteen;
  • verdiepingen in ivoorkleurige gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout.

 

Huidige toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • functie conform vergunde toestand;
  • volume conform vergunde toestand, buiten de veranda op de eerste verdieping;

-          gevelafwerking: buitenschrijnwerk in aluminium.

 

Gewenste toestand

 

-          functie en bouwvolume:

  • eengezinswoning met 4 bouwlagen onder plat dak;
  • daklaag springt terug ten opzichte van de voor- en achtergevel;
  • uitbouw op de eerste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gevelpui in blauwe hardsteen in combinatie met aluminium buitenschrijnwerk;
  • eerste en tweede verdieping in beige kalei;
  • derde verdieping met gevelbekleding in hout;
  • buitenschrijnwerk op de verdiepingen in hout.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          omvormen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning;

-          toevoegen van een extra daklaag;

-          aanbouwen van een kleine uitbouw op de eerste verdieping;

-          wijzigen van het gelijkvloerse magazijn naar wasruimte en polyvalente ruimte;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          interne constructieve werken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

18 december 2020

21 december 2020

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

18 december 2020

20 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad  van gronden op volgend punt:

 

-          2.1.11.2 Terrassen op platte daken:

in de terugsprong moet de hoogte van de borstwering beperkt blijven binnen een lichtbelemmeringshoek van 45° met de horizontale vanaf de werkelijke gevelhoogte en vertrekkend vanuit het snijpunt met het verticale gevelvlak;

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
 

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
 

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de polyvalente ruimte op de gelijkvloerse verdieping heeft onvoldoende licht en lucht om te dienen als een verblijfsruimte.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
 

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
 

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
 

De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat het omvormen en verbouwen van een meergezinswoning met twee appartementen met garage en magazijn tot een eengezinswoning, en het uitbreiden met een extra verdieping en dakterras. Deze werken zijn functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Het aantal woonentiteiten wordt van twee naar één teruggebracht, waardoor de impact op het perceel verminderd wordt.

 

Er wordt een teruggetrokken vierde bouwlaag aangebracht, die zowel vooraan als achteraan beperkt zichtbaar is vanuit de omgeving. De bouwdiepte houdt rekening met het profiel van beide buurpanden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

 

De meergezinswoning dateert uit 1956 en heeft geen specifieke erfgoedwaarde. Gezien de ligging in CHE-gebied werd het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg gevraagd. Dit advies is gunstig:

 

“De draagstructuur werd in het verleden vervangen door een betonstructuur, behalve de tongewelfde kelder is de erfgoedwaarde van het pand laag. Het advies van de dienst omgeving is doorslaggevend. Aangezien het volume teruggetrokken wordt geplaatst is de impact op de naastgelegen panden beperkt.”

 

Om tegemoet te komen aan artikel 2.1.11.2 (terrassen op platte daken) van RUP Binnenstad wordt opgelegd dat de borstwering van het dakterras aan de voorgevel wordt verplaatst naar de binnenkant van de dakopstand zodat ze minder zichtbaar wordt vanuit de straat.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag houdt voldoende rekening met de privacy van de omliggende panden. Er werden ook geen bezwaren ingediend.

 

Er wordt opgemerkt dat de polyvalente ruimte op het gelijkvloers niet voldoet aan artikel 24 van de bouwcode (minimale lichtinval en luchttoevoer) om te kunnen fungeren als volwaardige verblijfsruimte.

 

Mobiliteitsimpact

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag betrekking heeft op het verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning met een kleine uitbreiding en interne verbouwingen.

Het aantal woongelegenheden vermindert dus en de garage blijft bovendien behouden. Er is ook voldoende ruimte om fietsen te stallen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de borstwering van het dakterras aan de voorgevel moet worden verplaatst naar de binnenkant van de dakopstand;

2.      de polyvalente ruimte op het gelijkvloers kan niet fungeren als verblijfsruimte;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

1 december 2020

Volledig en ontvankelijk

18 december 2020

Start openbaar onderzoek

4 januari 2021

Einde openbaar onderzoek

2 februari 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 april 2021

Verslag GOA

9 februari 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

4 januari 2021

2 februari 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de borstwering van het dakterras aan de voorgevel moet worden verplaatst naar de binnenkant van de dakopstand;

2.      de polyvalente ruimte op het gelijkvloers kan niet fungeren als verblijfsruimte;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.