Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020179322 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Jennifer Elloit met als adres Pyckestraat 5 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Pyckestraat 5 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 10 sectie K nr. 1777R |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | inrichten van een inpandig terras achteraan een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/03/1971: vergunning (18#54015) verbouwing.
Vergunde toestand
- eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- volledig bebouwd perceel.
Huidige toestand
- eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
- volledig bebouwd perceel;
- zolderruimte ingericht als slaapkamer en bureau.
Gewenste toestand
- inpandig dakterras in de dakverdieping rechts achteraan;
- balustrade op de behouden kroonlijst;
- het voorste gedeelte van de zolderverdieping ingericht als slaapkamer met op de mezzanine een bureau.
Inhoud van de aanvraag
- inrichten van een dakterras in het zadeldak;
- de overige verdiepingen en gevels van het pand maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op verbouwingswerken binnen een eengezinswoning. De woonfunctie blijft ongewijzigd en functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag stelt voor om achteraan in het zadeldak een uitsparing te maken ten behoeve van een inpandige buitenruimte. Deze ingreep heeft geen impact op het volume. De plaatsing van een dakterras in het dakvolume kan dan ook gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen
Het voorzien van een zadeldak is aanvaardbaar op voorwaarde dat de dakvorm voldoende afleesbaar blijft. Dit is onvoldoende het geval.
De aanvraag stelt voor om net boven de kroonlijst, aan de onderzijde van het inpandige dakterras, een glazen borstwering te voorzien. Een borstwering op de kroonlijst is atypisch. Gezien de visuele impact ervan is dit stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Daarnaast moet er meer hellend dakvlak voorzien worden zodat het dak herkenbaar blijft als zadeldak. In voorwaarden wordt opgenomen om boven en onderaan de opgetekende insnijding een deel hellend dakvlak te laten doorlopen. Onderaan kan er minstens 75cm hellend dakvlak meer voorzien worden, die ook dienst kan doen als borstwering. Bovenaan kan er minimaal 40cm meer hellend dak voorzien worden. Dit werd verduidelijkt op de plannen BA_RENOVATIE2020JE_G_N_4_NIEUWE ACHTERGEVEL_PLAN_IN_ROOD en BA_RENOVATIE2020JE_S_N_2_NIEUWE SNEDE AA_PLAN_IN_ROOD.
De aanvraag heeft louter betrekking op aanpassingen aan het dak. Opgemerkt wordt dat het Frans balkon uitgevoerd is in smeedijzer. Op basis van het aangeleverde gevelplan is het niet duidelijk of dit bewaard blijft.
Voor de duidelijkheid worden alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van deze aan de dakverdieping uitgesloten van vergunning. Dit wordt ook zo aangeduid op de plannen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De zolderruimte wordt omgevormd naar een bureauruimte. De vrije hoogte van deze ruimte is onvoldoende om een verblijfsruimte toe te laten. In voorwaarden wordt opgelegd om de ruimte onder het dak niet in te richten als verblijfsruimte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de opening in het dakvlak ten behoeve van het dakterras te beperken zoals aangeduid op de plannen:
- BA_RENOVATIE2020JE_G_N_4_NIEUWE ACHTERGEVEL_PLAN_IN_ROOD;
- BA_RENOVATIE2020JE_S_N_2_NIEUWE SNEDE AA_PLAN_IN_ROOD;
2. de bureauruimte onder het zadeldak niet te gebruiken als verblijfsruimte maar in te richten als berging/zolder;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van deze aan de dakverdieping.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 januari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 28 januari 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 maart 2021 |
Verslag GOA | 15 februari 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de opening in het dakvlak ten behoeve van het dakterras te beperken zoals aangeduid op de plannen:
- BA_RENOVATIE2020JE_G_N_4_NIEUWE ACHTERGEVEL_PLAN_IN_ROOD;
- BA_RENOVATIE2020JE_S_N_2_NIEUWE SNEDE AA_PLAN_IN_ROOD;
2. de bureauruimte onder het zadeldak niet te gebruiken als verblijfsruimte maar in te richten als berging/zolder;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van deze aan de dakverdieping.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.