Terug
Gepubliceerd op 22/02/2021

2021_CBS_01378 - District Antwerpen - Coquilhatstraat 55 - 2020269 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 19/02/2021 - 09:00 digitaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01378 - District Antwerpen - Coquilhatstraat 55 - 2020269 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming 2021_CBS_01378 - District Antwerpen - Coquilhatstraat 55 - 2020269 - Vraag tot opname vergunningenregister wegens vermoeden vergunning - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functie van wonen en drie woonentiteiten.

De bewijsvoering
Volgens de kadastrale gegevens dateert de ingebruikneming van het gebouw van voor 1900.

Het gebruik van dit pand werd niet gewijzigd.

Uit de kadastergegevens blijkt dat, voor de datum van het gewestplan, reeds drie woonentiteiten aanwezig waren.

Uit de luchtfoto’s van 2004 en 2012 blijkt dat het dakterras en de koepel werden geplaatst zonder voorafgaande vergunning. Het plaatsen van een dakterras en de koepel worden uitgesloten van de opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning. 

Uit de afbeelding van google streetview in 2009 en foto’s van de huidige toestand blijkt dat het schrijnwerk in de voorgevel werd geschilderd. Het schilderen van het schrijnwerk in de voorgevel wordt uitgesloten van de opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning.

 Uit de bevolkingsgegevens blijkt dat, voor de inwerkingtreding van de Wet op Stedenbouw (22 april 1962), drie gezinnen tegelijkertijd waren ingeschreven.

In het archief werden bouwplannen teruggevonden van 4 juni 1941. Hieruit blijkt dat het volume van de veranda op het gelijkvloers niet aanwezig was. Op verdiepingen 1 en 2 was achteraan een overdekte koer/terras aanwezig, momenteel is de koer op verdieping 1 deel van de keuken en op verdieping 2 een badkamer. Daarnaast is er in de achtergevel op het gelijkvloers een raamopening vergroot voor het plaatsen van een schuifraam en de tweede raamopening verkleind door het verwijderen van de deur met toegang tot de tuin.
 Voor het volume van de veranda, het dichtmaken van de koeren/terrassen op verdiepingen 1 en 2, het plaatsen van de schuifraam en het verwijderen van de deur in de achtergevel op het gelijkvloers worden bijgevolg onvoldoende aangetoond dat deze reeds aanwezig waren voor 9 november 1979. Het volume van de veranda, het dichtmaken van de koeren/terrassen op verdiepingen 1 en 2, het plaatsen van de schuifraam en het verwijderen van de deur in de achtergevel op het gelijkvloers zullen worden uitgesloten van de opname in het vergunningenregister. 

Voorgaande bewijst voldoende dat de constructie, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteiten, dateert van voor de inwerkingtreding van de Wet op Stedenbouw (22 april 1962) met uitzondering van het plaatsen van een dakterras en de koepel, het schilderen van het schrijnwerk in de voorgevel, het volume van de veranda, het dichtmaken van de koeren/terrassen op verdiepingen 1 en 2, het plaatsen van de schuifraam en het verwijderen van de deur in de achtergevel op het gelijkvloers zoals aangegeven op de plannen.

Conclusie

Uit de bijgevoegde bewijsmaterialen blijkt dat de constructie, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteiten, in aanmerking komen voor opname in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitzondering van het plaatsen van een dakterras en de koepel, het schilderen van het schrijnwerk in de voorgevel, het volume van de veranda, het dichtmaken van de koeren/terrassen op verdiepingen 1 en 2, het plaatsen van de schuifraam en het verwijderen van de deur in de achtergevel op het gelijkvloers zoals aangegeven op de plannen.

Juridische grond

Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd voor 22 april 1962 ofwel tussen deze en voor de eerste invoering van het gewestplan (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.

Regelgeving: bevoegdheid:

Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van  artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

Aanleiding en context

Op datum van 7 december 2020 vroeg Charlotte Pauwels om het pand, gelegen Coquilhatstraat 55 district Antwerpen, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning. Hierbij werden de volgende documenten ter staving toegevoegd:

  • plannen van de huidige toestand;
  • foto’s van de huidige toestand;
  • luchtfoto’s van 2004 en 2012;
  • afbeelding google streetview van 2009;
  • kadastrale gegevens / plan;
  • bewonersgegevens / grafiek;
  • volgende archiefstukken:
    1. toelating van 4 juni 1941 voor het bijbouwen van volumes op verdieping 1 en 2 en veranderingswerken op het gelijkvloers.

1. Bestaande juridische toestand
Geldende bestemmingsplannen:

Rup binnenstad

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "Binnenstad", goedgekeurd op 26 april 2012.Volgens dit ruimtelijk uitvoeringsplan ligt het goed in een zone voor wonen.

Gewestplan

Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Kadastrale gegevens:
Het pand, Coquilhatstraat 55 district Antwerpen, met kadastrale ligging 11-e afdeling, sectie L, nummer 3574A3 is kadastraal gekend als HUIS met drie woongelegenheden.

Voor dit pand werden de volgende relevante vergunningen / toelatingen verleend:
- toelating van 4 juni 1941 voor het bijbouwen van volumes op verdieping 1 en 2 en veranderingswerken op het gelijkvloers.
 

2.Bestaande feitelijke toestand
Omschrijving van de bestaande toestand:

Het pand betreft een rijwoning met drie bouwlagen onder een zadel- en plat dak en bestaat momenteel uit een appartement op het gelijkvloers, een appartement  op verdieping 1 en  een appartement  op verdieping 2.

Overtredingen:

Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de opname van de constructie Coquilhatstraat 55 district Antwerpen, inclusief de functie van wonen en drie woonentiteiten, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van het plaatsen van een dakterras en de koepel, het schilderen van het schrijnwerk in de voorgevel, het volume van de veranda, het dichtmaken van de koeren/terrassen op verdiepingen 1 en 2, het plaatsen van de schuifraam en het verwijderen van de deur in de achtergevel op het gelijkvloers zoals aangegeven op de plannen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg.

SW/V/SV

Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens.