Terug
Gepubliceerd op 22/02/2021

2021_CBS_01359 - Omgevingsvergunning - OMV_2020113164. Roderveldlaan 1-2. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/02/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Johan Hegge, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01359 - Omgevingsvergunning - OMV_2020113164. Roderveldlaan 1-2. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_01359 - Omgevingsvergunning - OMV_2020113164. Roderveldlaan 1-2. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020113164

Gegevens van de aanvrager:

NV WERELDHAVE BELGIUM met als adres Medialaan 30 bus 6 te 1800 Vilvoorde

Ligging van het project:

Roderveldlaan 1-2 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 21 sectie A nr. 289R

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de gevel en het doorvoeren van interne constructieve werken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/10/2001: vergunning (961#11100) voor het wijzigen van bouwvergunning kantorencomplex ‘De Veldekens’;

-          01/04/1999: vergunning (961#10800) voor het verbouwen van een kantorencomplex.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: kantoor op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • vrijstaande bebouwing van 4 tot 5 bouwlagen onder plat dak;
  • technische dakverdieping;

-          gevelafwerking:

  • licht grijze gevelsteen, grijs opgevoegd;
  • aluminium grijs gemoffeld buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          conform laatst vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • grotere centrale doorgang naar binnentuin;
  • houten afwerking centrale doorgang en kolommen van de binnentuin;
  • houten invulelement als decoratieve scheiding in de voorgevel;
  • nieuwe deuropeningen in rechter zijgevel;

-          inrichting: nieuwe circulatie-sassen in blok 1 aan beide trapzalen.

Inhoud van de aanvraag

-          het wijzigen van de voorgevel: gevelopeningen en materialisatie;

-          het doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

23 november 2020

14 december 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

23 november 2020

11 december 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 9/14 De Veldekens (wijziging), goedgekeurd bij ministerieel besluit van 17 april 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone d voor woningen, kantoren en handelscentra.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

  • Artikel 4. Zone D voor woningen, kantoren en handelscentra, 5. Welstand van de gebouwen, 2. Materialen: voor gevels is hout niet toegelaten.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 22 Toegangen en deuropeningen:
    de nieuwe deuropeningen naar de nieuwe sassen moeten een ruwbouwbreedte van minstens 105cm hebben om een vrije- en vlakke doorgangsbreedte van 90cm te kunnen garanderen.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met volgende bepalingen van de bouwcode:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: Hout is geen kenmerkend gevelmateriaal in deze omgeving. Daarenboven zijn de decoratieve elementen en accenten niet afgestemd op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Visueel-vormelijke elementen

In voorliggende aanvraag worden twee bestaande gevelopeningen ter hoogte van de inkomzone ingevuld met decoratief houten lattenwerk. Ook worden de twee onderste gevelopeningen ter hoogte van de toegang tot de binnentuin, samengevoegd zodat één grote dubbelhoge gevelopening ontstaat. De opening wordt voorzien van een houten omkadering bovenop het bestaande gevelmetselwerk. Verder worden ook nog enkele dieperliggende kolommen in de inkomzone afgewerkt met hout.

Conform het geldende BPA De Veldekens waarbinnen het project gelegen is, mogen alleen gevelsteen, natuursteen en sierbepleistering in een lichte kleurstelling gebruikt worden als gevelafwerking. Het gebruik van hout als gevelmateriaal is dus strijdig met dit artikel en bovendien als decoratief element of accent niet afgestemd op het bestaande neutrale gevelontwerp.

 

Het toepassen van de houten afwerking en het verbreden van de kolommen (als gevolg van het bekleden van de kolommen bovenop de bestaande gevelafwerking) wordt bijgevolg uitgesloten uit de vergunning.

Het voorzien van de dubbelhoge gevelopening kan als beperkte afwijking aanvaard worden op voorwaarde dat de littekens die hierdoor ontstaan met hetzelfde metselwerk worden ingevuld als het bestaande én in hetzelfde vlak.

 

Het invullen van de twee bestaande gevelopeningen ter hoogte van de brievenbussen is stedenbouwkundig aanvaardbaar op voorwaarde dat deze afsluitingen voorzien worden in grijze aluminium net zoals het overige buitenschrijnwerk in de voorgevel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet het kantorencomplex aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de littekens, die door de dubbelhoge gevelopening ontstaan, met hetzelfde metselwerk in te vullen als het bestaande én in hetzelfde vlak;

3.      het invullen van de twee bestaande gevelopeningen ter hoogte van de brievenbussen te voorzien in gijze aluminium;

4.      de deuren die toegang verlenen tot de nieuwe sassen moeten een ruwbouwbreedte van minstens 105cm hebben zodat na afwering een vrije- en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90cm kan worden gegarandeerd.

 

Uitsluitingen

Het houten gevelmateriaal.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 oktober 2020

Volledig en ontvankelijk

23 november 2020

Start openbaar onderzoek

1 december 2020

Einde openbaar onderzoek

30 december 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 maart 2021

Verslag GOA

11 februari 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

1 december 2020

30 december 2020

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de littekens, die door de dubbelhoge gevelopening ontstaan, met hetzelfde metselwerk in te vullen als het bestaande én in hetzelfde vlak;

3.      het invullen van de twee bestaande gevelopeningen ter hoogte van de brievenbussen te voorzien in gijze aluminium;

4.      de deuren die toegang verlenen tot de nieuwe sassen moeten een ruwbouwbreedte van minstens 105cm hebben zodat na afwering een vrije- en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90cm kan worden gegarandeerd.

 

Uitsluitingen

Het houten gevelmateriaal.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.