Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_00954 - Stad aan het Water. Blue Gate. Petroleumcluster - Heraanleg openbaar domein. Voorontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00954 - Stad aan het Water. Blue Gate. Petroleumcluster - Heraanleg openbaar domein. Voorontwerp - Goedkeuring 2021_CBS_00954 - Stad aan het Water. Blue Gate. Petroleumcluster - Heraanleg openbaar domein. Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2015 (jaarnummer 147) werden de bovenlokale straten en pleinen vastgelegd. Ontwikkelingen (nieuw openbaar domein) en mobiliteit en verkeersmaatregelen blijven een bevoegdheid van het college.

Argumentatie

Ontwikkeling door BGAPH

De projectvennootschap BGAPH heeft de ambitie om de zone Petroleumcluster te herontwikkelen. Deze nog operationele bedrijvenzone, deel van Blue Gate Antwerp, is een verouderd bedrijventerrein. BGAPH wenst, in lijn met de ambities voor het plangebied Blue Gate Antwerp, het openbaar domein te saneren en de infrastructuur opnieuw aan te leggen. Deze herontwikkeling sluit aan bij de lopende herontwikkeling van PPS-zone.

Er wordt een geïntegreerde heraanleg van het openbaar domein voorzien, waarbij de sanering en de heraanleg van de wegenis, aanleg van de nutsvoorzieningen en de groenaanleg samen worden aangepakt. De heraanleg van het openbaar domein zal gefaseerd verlopen, zodat elke kavel te allen tijde bereikbaar is. 

Afstemming PPS-zone

Op 8 mei 2020 vond de startvergadering plaats tussen BGAPH en Sweco, in aanwezigheid van Omgeving (ontwerper openbaar domein PPS-zone) in functie van het ontwerp voor de nieuwe infrastructuur in de Petroleumcluster. 

Het ontwerp voor de infrastructuur in de Petroleumcluster bouwt zoveel mogelijk verder op de keuzes die gemaakt werden voor het nieuwe openbaar domein in de PPS-zone van Blue Gate Antwerp. 

Er vindt regelmatige afstemming plaats met de aannemer en ontwerper van het openbaar domein in de PPS-zone van Blue Gate Antwerp, zodat het nieuwe openbaar domein in de Petroleumcluster optimaal aansluit op de infrastructuur in de PPS-zone.

Afstemming bedrijven

De opmaak van het voorontwerp gebeurde in afstemming met de op het terrein aanwezige bedrijven. 

Aan de bedrijven in de Petroleumcluster werd gevraagd om hun plannen van nutsvoorzieningen en toegangen te bezorgen, zodat hiermee rekening gehouden kan worden bij het ontwerp van de nieuwe infrastructuur.

Op 27 mei 2020 vond een eerste overleg plaats met Reslea, waarop de ambities voor MCA werden toegelicht in functie van afstemming met het bodemonderzoek en de nieuwe infrastructuur in de Petroleumcluster.

Op 21 september 2020 vond een rondgang plaats met Reslea en hun projectmanager Tractebel voor verdere afstemming.

Op 12 oktober 2020 vond overleg plaats met Bexco, Reslea, IKO, Kuwait Petroleum en Alca. Op die overlegmomenten werd het eerste ontwerp toegelicht en werd afgestemd of de plannen voor het nieuwe openbare domein werkbaar zijn in functie van de activiteiten van de op de site aanwezige bedrijven.

Ook tijdens het verdere ontwerptraject zal blijvend worden afgestemd met de bedrijven in de Petroleumcluster zodat de nieuwe infrastructuur optimaal wordt ingericht in functie van de aanwezige activiteiten.

Krachtlijnen voorontwerp openbaar domein

Karakter en gebruik
Enerzijds is er de algemene bereikbaarheid van bedrijven binnen deze industriezone, voor zowel zacht als zwaar verkeer. Er zullen geen parkeervoorzieningen aanwezig zijn op het openbaar domein, dit is conform het openbaar domein in de PPS-zone. Anderzijds is er het recreatieve karakter van de site. Er wordt een fiets- en wandelverbinding voorzien met de Hobokense Polder. We streven naar een integrale beleving van erfgoed op het openbaar domein.

Mobiliteit
Binnen de projectzone hebben de wegen het statuut van 30 km per uur. Zwaar en zacht verkeer worden zoveel mogelijk gescheiden van elkaar. Er worden verkeersplateaus voorzien om een onderscheid te maken tussen verschillende (hoofd)industriewegen en om de oversteekplaatsen zichtbaar te maken. In het oostelijk deel is er een algemene ontsluiting, dubbel richting. In het westelijk deel is er een lus-principe, enkelrichting.

De breedtes van de verschillende onderdelen zijn:

  • fietspaden: 3,00 m;
  • voetpaden: 1,80 m;
  • rijweg: dubbelrichting: 6,20 m; enkelrichting: 3,40 m.

Waterhuishouding
Er wordt maximaal ingezet op lokale buffering en infiltratie van regenwater. Het ontwerp van de volledige waterhuishouding van het project gebeurt in samenspraak met Aquafin/Water-link en in afstemming met de PPS-zone. Hierbij wordt rekening gehouden met het bodemsaneringsproject.

  • Groen:
    de bestaande bomen en struiken blijven behouden waar mogelijk. De groenzones worden zoveel mogelijk geclusterd uitgevoerd. Wadi’s en grachten worden geïntegreerd in de verschillende groenzones. Door in te zetten op meer groen, waar mogelijk, wordt de connectie met de Hobokense Polder vergroot.
  • Erfgoed:
    de aanwezige erfgoedelementen blijven behouden en er wordt gestreefd naar een versterking van de beeldwaarde van dit industrieel erfgoed.

Aanleiding en context

Op 20 februari 2006 (jaarnummer 217) keurde de gemeenteraad een intentieverklaring tussen de stad Antwerpen, AG Vespa, Waterwegen en Zeekanaal nv, thans De Vlaamse Waterweg (hierna ‘DVW’) en Participatie Maatschappij Vlaanderen nv (hierna 'PMV') goed met het oog op de herontwikkeling en herbestemming van de verlaten en verontreinigde terreinen van de voormalige site Investeringszone Petroleum Zuid.

Op 21 december 2007 werd de projectvennootschap GO IPZ nv, thans Blue Gate Antwerp Public Holding nv (hierna ‘BGAPH’), opgericht als operationeel uitvoeringsinstrument voor de voorbereiding van de sanering en herontwikkeling van Investeringszone Petroleum Zuid.

Op 29 juni 2009 (jaarnummer 1049) keurde de gemeenteraad een politiek akkoord tussen de stad Antwerpen en de Vlaamse Regering goed met betrekking tot de herontwikkeling van Petroleum Zuid. Dit akkoord gaat uit van een overkoepelend programma vanuit een geïntegreerde economische en duurzame visie met één stedenbouwkundig masterplan, één masterplan mobiliteit en één saneringsplan voor de gehele site van Petroleum Zuid, inclusief de Petroleumcluster. De gemeenteraad keurde ook het Brownfieldconvenant en een afsprakennota goed in het kader van de herontwikkeling van de Investeringszone Petroleum Zuid. 

Op 10 juni 2011 (jaarnummer 11048) keurde het college het Strategisch Masterplan Blue Gate Antwerp goed.

Op 12 december 2014 (jaarnummer 12569) keurde het college het beeldkwaliteitsplan voor Blue Gate Antwerp goed.

Op 29 juni 2015 (jaarnummer 342) keurde de gemeenteraad de overeenkomst betreffende de overdracht en vestiging van zakelijke rechten op Blue Gate Antwerp goed. De overeenkomst werd tussen de partijen ondertekend op 10 juli 2015 en regelt de overdracht van gronden tussen de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht (Havenbedrijf Antwerpen), BGAPH, DVW en AG Vespa.

De overeenkomst voorziet onder artikel 15 dat het openbaar domein van de Petroleumcluster overgedragen wordt van het Havenbedrijf Antwerpen aan de stad Antwerpen. Die overdracht vindt plaats met de vrijwillige, doch definitieve en onherroepelijke overname door BGAPH van alle verplichtingen in het kader van het Bodemdecreet. 

BGAPH heeft aan Sweco opdracht gegeven tot opmaak van het noodzakelijke bodemonderzoek, het bodemsaneringsproject en de aanbesteding en opvolging van de saneringswerken. 

Omdat de gronden van het openbaar domein gesaneerd zullen worden, zal de infrastructuur opgebroken worden en vervolgens heraangelegd worden. 

De raad van bestuur van BGAPH gaf op 3 december 2019 aan haar aandeelhouder AG Vespa de opdracht om het ontwerp voor de nieuwe infrastructuur in de Petroleumcluster te laten opmaken. 

Sweco werkt als raamcontractant van AG Vespa het ontwerp voor de nieuwe infrastructuur in de Petroleumcluster uit. 

Het voorontwerp werd op 16 november 2020 voorgelegd aan het coördinatieoverleg openbaar domein, waar het een gunstig advies kreeg onder voorwaarden.

Algemene financiële opmerkingen

BGAPH staat in voor de sanering en heraanleg van het openbaar domein in de petroleumcluster, conform artikel 15 uit de overeenkomst betreffende de overdracht en vestiging van zakelijke rechten op Blue Gate Antwerp de dato 10 juli 2015.

Voor de stad Antwerpen zijn er dus geen financiële gevolgen gekoppeld aan de heraanleg van het openbaar domein. Wel staat de stad Antwerpen in voor het beheer van het openbaar domein in de Petroleumcluster. 

Het openbaar domein in de Petroleumcluster wordt conform de overeenkomst betreffende de overdracht en vestiging van zakelijke rechten op Blue Gate Antwerp overdragen van Havenbedrijf Antwerpen aan de stad Antwerpen. Deze overdracht zal op korte termijn plaatsvinden.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS04 - Economie en industrie
2LWS0403 - Economie, industrie en innovatieclusters
2LWS040301 - Uitbouw innovatieclusters
2LWS040301PA1605 - BLUE GATE ANTWERP

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist het voorontwerp van 'de heraanleg openbaar domein Petroleumcluster' goed te keuren.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 27160036_I_000_WEG_FP-01.pdf