Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_01060 - District Antwerpen. Van Meterenkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01060 - District Antwerpen. Van Meterenkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_01060 - District Antwerpen. Van Meterenkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • fietsers en bestuurders van bromfietsen wordt verboden om de Van Meterenkaai te dwarsen ter hoogte van de Sint-Pietersvliet omwille van veiligheidsredenen (artikel 2);
  • de verplichting wordt gegeven aan auto- en vrachtwagenbestuurders om recht naar voor of naar rechts te rijden ter hoogte van het kruispunt met de Rouaansekaai, voor het verkeer rijdend in de richting van de Tavernierkaai, dit om een vlotte doorstroming van het verkeer te realiseren (artikel 4);
  • het wordt bestuurders van brommers klasse B verboden om op het dubbelrichtingsfietspad te rijden (artikel 5);
  • de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken met voorsorteringspijlen, en een stopstreep wordt aangebracht voor de verkeerslichten ter hoogte van de Sint-Pietersvliet (artikel 6);
  • een stopstreep wordt aangebracht voor de verkeerslichten ter hoogte van de Rouaansekaai (artikel 7);
  • een bijzondere overrijdbare bedding, voorbehouden voor de tram, werd ingericht tussen de Sint-Pietersvliet en de Tavernierkaai (artikel 8);
  • een verkeersgeleider wordt aangebracht ter hoogte van het nummer 1 (artikel 10);
  • een dambordmarkering wordt aangebracht ter hoogte van de Sint-Pietersvliet, om de automobilist erop te wijzen dat dit een overrijdbare trambedding is, die de trambeddingen met elkaar verbindt (artikel 11).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  •  Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  •  Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd. 
  •  

Aanleiding en context

De Van Meterenkaai in het district Antwerpen:   

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 16 februari 1993 (jaarnummer 138);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Van Meterenkaai werd heraangelegd in het kader van het masterplan Scheldekaaien. De belangrijkste ingreep was de aanleg van tramsporen, van de Amsterdamstraat tot de Sint-Pietersvliet, langs de kaaizijde.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 4 december 2020 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 18 januari 2021 (jaarnummer 3) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Meterenkaai in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 februari 1993 (jaarnummer 138).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen