In het collegebesluit van 29 november 2019 (9782) werden de volgende uitgangspunten vastgelegd:
In februari 2020 werd een startdag voor de taskforces georganiseerd. De meer dan 50 deelnemers kregen een toelichting en gingen daarna in hun taskforces aan de slag. Er werd een strikte planning opgemaakt opdat de taskforces tegen juni 2020 hun voorstellen voor het urgentieplan zouden kunnen opleveren.
Half maart 2020 brak de coronacrisis uit. Daardoor was het onmogelijk om het geplande schema aan te houden. Het risico op Covid-besmettingen en de afspraken over samenkomsten doorkruisten de planning van de taskforces. Bovendien moesten onderwijs en stedelijke diensten zich richten op het managen van de crisis en de continuïteit van het sterk gewijzigde onderwijsproces.
In zomer en najaar 2020 werd de werkwijze aan de maatregelen aangepast. Via individuele interviews met de deelnemers uit de taskforces en de coördinatiegroep kreeg het A'REA UP plan verder vorm. Ook het literatuuronderzoek werd voortgezet.
Het college en de Onderwijsraad Antwerpen werden tussen april en september 2020 over de voortgang en bijsturing van de werkwijze (cf. coronacrisis) geïnformeerd.
De vaststellingen uit de gesprekken zijn nu gebundeld in de procesnota in bijlage. In dit plan wordt ook het engagement verwoord dat aan het college wordt voorgelegd als stadsinterne leidraad en als uitgangspunt in de samenwerking met de partners van de stad. Ook de onderwijsverstrekkers verzameld in de Antwerpse Onderwijsraad scharen zich achter het voorliggend engagement.
Het engagement luidt:
Ieder kind/jongere in Antwerpen heeft recht op een waardevolle onderwijsloopbaan.
We engageren ons als partners in A’REA UP om dit recht in de praktijk te brengen
en ons te organiseren zodat ieder kind/jongere hiervan gebruik maakt.
De stad Antwerpen, het onderwijs verenigd in de Onderwijsraad Antwerpen (ORA)
en hun partners streven ernaar dat ieder kind en iedere jongere in Antwerpen
zijn of haar recht op een waardevolle onderwijsloopbaan inzet om met de
nodige kwalificaties een maatschappelijke rol te kunnen opnemen.
Samen organiseren we ons erop om ieder kind/jongere in Antwerpen alle
mogelijke ontwikkelingskansen op zijn/haar maat te bieden, waarbij ieder
kind/jongere zowel uitgedaagd als ondersteund wordt.
Ons uiteindelijk streefdoel is dat ieder kind/jongere in Antwerpen het onderwijs verlaat met kwalificaties die toegang geven tot de arbeidsmarkt, het hoger onderwijs of beide.
Deze actieterreinen zijn niet absoluut van elkaar gescheiden maar dienen als organisatorisch principe om bestaande acties te onderzoeken en nieuwe op te zetten en op te volgen.
Werken met actieterreinen laat toe om voor elke lopende en toekomstige actie de relatie te duiden met instroom, doorstroom en uitstroom. Op die manier weten alle partners op welk moment in het ontwikkeltraject van kinderen/jongeren ze waarde toevoegen in functie van de gekwalificeerde uitstroom.
In het college van 10 mei 2019 (3912) werd principieel beslist om stadsbreed én met de stakeholders (zowel binnen als buiten onderwijs) vanuit een urgentieplan in te zetten op het verhogen van gekwalificeerde uitstroom. Immers, de ongekwalificeerde uitstroom uit het Antwerpse onderwijs bedraagt 20%, het dubbel van het Vlaamse gemiddelde. Hiervoor is geen éénduidige oorzaak. Het gaat over een complex probleem.
Om het probleem adequaat aan te pakken worden een coördinatiegroep en drie taskforces opgericht die binnen duidelijke uitgangspunten en opdrachten opereren.
De afgelopen maanden zijn er verkennende en uitdiepende gesprekken gevoerd met kabinetsleden van burgemeester en schepenen, met de stedelijke administratie, met de voorzitter en leden van de Onderwijsraad Antwerpen, en met inhoudelijke medewerkers in de stedelijke administratie en onderwijs. Deze gesprekken hebben geleid tot een verdere afbakening en uitdieping van de inhoud.
Door de Coronacrisis heeft de uitwerking van het A'REA UP-plan vertraging opgelopen en is de vooropgestelde werkwijze bijgestuurd, niet in het minst door de focus van de onderwijsverstrekkers op de omgang met de pandemie. In plaats van de taskforce-vergaderingen hebben er individuele gesprekken met de taskforceleden en de leden van de coördinatiegroep plaatsgevonden. Minstens één keer per zes maanden wordt aan het college een stand van zaken en de volgende te nemen stappen voorgelegd. Dit is de derde keer dat aan het college een stand van zaken voorgelegd wordt.
Het college keurt de procesnota en de engagementsverklaring goed.
Het college geeft de opdracht aan
Dienst |
Taak | Timing |
TV | aanduiden programmaleider | 31/01/2021 |
TV | aanduiden actieterreinverantwoordelijken | 31/01/2021 |
TV, OS, MV, SD |
aanduiden deelnemers per actieterrein |
14/02/2021 |
TV | opleveren van de totaalplanning | 31/05/2021 |