Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_00960 - Onderwijs. A'REA UP - Procesnota inclusief engagementsverklaring A'REA UP-plan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00960 - Onderwijs. A'REA UP - Procesnota inclusief engagementsverklaring A'REA UP-plan - Goedkeuring 2021_CBS_00960 - Onderwijs. A'REA UP - Procesnota inclusief engagementsverklaring A'REA UP-plan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

In het collegebesluit van 29 november 2019 (9782) werden de volgende uitgangspunten vastgelegd: 

  • alle afgevaardigden werken aan de doelstelling met gezamenlijke doelgerichtheid. Dit betekent dat een organisatie/stakeholder wel verschillende doelstellingen kan hebben, maar dat vanuit het netwerk voor het urgentieplan samen de gezamenlijke  doelstelling nagestreefd wordt;
  • het urgentieplan is context- en tijdsgebonden. Dat betekent dat we op zoek gaan naar wat we de komende jaren in Antwerpse context kunnen doen om de doelstelling te bereiken. We kijken hierbij met een perspectief over verschillende bestuursperiodes heen;
  • de plaats waar kinderen/jongeren al dan niet een kwalificatie halen is het Antwerpse onderwijs. In eerste instantie wil het netwerk via 'preventie' in het onderwijsproces de uitval terugdringen, met ononderbroken leerlijnen, vanuit kinderopvang en sociale dienstverlening. In tweede instantie zet het in op 'curatie': helpen van kinderen/jongeren die dreigen uit te vallen, in samenwerking met maatschappelijke veiligheid, welzijn en ontplooiing in vrije tijd. In derde instantie richt het zich op 'aanpassing': kinderen/jongeren oppikken die ongekwalificeerd zijn uitgestroomd via toeleiding naar tewerkstelling (Ondernemen en Stadsmarketing);
  • het netwerk kijkt met alle stakeholders waar de onderwijsprofessionals kunnen ondersteund en omkaderd worden om dit doel te bereiken. De stad werkt met alle stakeholders samen in netwerken over beleidsdomeinen heen;
  • de deelnemers aan het netwerk zijn professionele volwassenen. De leerlingen (kinderen/jongeren) zijn dat niet. Dat betekent dat het de verantwoordelijkheid is van het netwerk om na te denken over welke maatregelen kinderen/jongeren ondersteunen richting een kwalificatie;
  • het netwerk neemt zijn beslissingen 'evidence-informed', gebaseerd op wetenschappelijk inzicht. Acties worden weloverwogen uitgeprobeerd, effecten van de acties worden opgevolgd. Hierdoor is voortdurende bijsturing op basis van monitoring mogelijk.

In februari 2020 werd een startdag voor de taskforces georganiseerd. De meer dan 50 deelnemers kregen een toelichting en gingen daarna in hun taskforces aan de slag. Er werd een strikte planning opgemaakt opdat de taskforces tegen juni 2020 hun voorstellen voor het urgentieplan zouden kunnen opleveren.

Half maart 2020 brak de coronacrisis uit. Daardoor was het onmogelijk om het geplande schema aan te houden. Het risico op Covid-besmettingen en de afspraken over samenkomsten doorkruisten de planning van de taskforces. Bovendien moesten onderwijs en stedelijke diensten zich richten op het managen van de crisis en de continuïteit van het sterk gewijzigde onderwijsproces.

In zomer en najaar 2020 werd de werkwijze aan de maatregelen aangepast. Via individuele interviews met de deelnemers uit de taskforces en de coördinatiegroep kreeg het A'REA UP plan verder vorm. Ook het literatuuronderzoek werd voortgezet.

Het college en de Onderwijsraad Antwerpen werden tussen april en september 2020 over de voortgang en bijsturing van de werkwijze (cf. coronacrisis) geïnformeerd.

De vaststellingen uit de gesprekken zijn nu gebundeld in de procesnota in bijlage. In dit plan wordt ook het engagement verwoord dat aan het college wordt voorgelegd als stadsinterne leidraad en  als uitgangspunt in de samenwerking met de partners van de stad. Ook de onderwijsverstrekkers verzameld in de Antwerpse Onderwijsraad scharen zich achter het voorliggend engagement. 

Het engagement luidt:

Ieder kind/jongere in Antwerpen heeft recht op een waardevolle onderwijsloopbaan.
We engageren ons als partners in A’REA UP om dit recht in de praktijk te brengen
 en ons te organiseren zodat ieder kind/jongere hiervan gebruik maakt.

 De stad Antwerpen, het onderwijs verenigd in de Onderwijsraad Antwerpen (ORA)
en hun partners streven ernaar dat ieder kind en iedere jongere in Antwerpen
zijn of haar recht op een waardevolle onderwijsloopbaan inzet om met de
 nodige kwalificaties een maatschappelijke rol te kunnen opnemen.

 Samen organiseren we ons erop om ieder kind/jongere in Antwerpen alle
mogelijke ontwikkelingskansen op zijn/haar maat te bieden, waarbij ieder
 kind/jongere zowel uitgedaagd als ondersteund wordt.

Ons uiteindelijk streefdoel is dat ieder kind/jongere in Antwerpen het onderwijs verlaat met kwalificaties die toegang geven tot de arbeidsmarkt, het hoger onderwijs of beide.

Het wordt de komende maanden verder uitgewerkt op basis van vijf actieterreinen:
  1. Onderwijskwaliteit
  2. Toekomstperspectief
  3. Begeleidingsnetwerk
  4. Gezin en opvang
  5. Vrijetijdscontext

Deze actieterreinen zijn niet absoluut van elkaar gescheiden maar dienen als organisatorisch principe om bestaande acties te onderzoeken en nieuwe op te zetten en op te volgen.

Werken met actieterreinen laat toe om voor elke lopende en toekomstige actie de relatie te duiden met instroom, doorstroom en uitstroom. Op die manier weten alle partners op welk moment in het ontwikkeltraject van kinderen/jongeren ze waarde toevoegen in functie van de gekwalificeerde uitstroom.

Dit plan en dit engagement worden voor de zomer 2021 tot een concrete planning uitgewerkt en ter goedkeuring voorgelegd. Daarbij worden zowel instroom, doorstroom en uitstroom in het onderwijs, als de betrokken leefcontexten van kinderen en jongeren als actieterreinen gebruikt. Deze actieterreinen zijn een afbakening om de complexe problematiek aan te pakken en te komen tot een portfolio met prototypes van acties en budget die vanaf schooljaar 2021-2022 starten. Om dit alles te realiseren worden voldoende medewerkers vrijgemaakt onder leiding van een aan te duiden programmaleider.

Aanleiding en context

In het college van 10 mei 2019 (3912) werd principieel beslist om stadsbreed én met de stakeholders (zowel binnen als buiten onderwijs) vanuit een urgentieplan in te zetten op het verhogen van gekwalificeerde uitstroom. Immers, de ongekwalificeerde uitstroom uit het Antwerpse onderwijs bedraagt 20%, het dubbel van het Vlaamse gemiddelde. Hiervoor is geen éénduidige oorzaak. Het gaat over een complex probleem.  

Om het probleem adequaat aan te pakken worden een coördinatiegroep en drie taskforces opgericht die binnen duidelijke uitgangspunten en opdrachten opereren.

De afgelopen maanden zijn er verkennende en uitdiepende gesprekken gevoerd met kabinetsleden van burgemeester en schepenen, met de stedelijke administratie, met de voorzitter en leden van  de Onderwijsraad Antwerpen, en met inhoudelijke medewerkers in de stedelijke administratie en onderwijs. Deze gesprekken hebben geleid tot een verdere afbakening en uitdieping van de inhoud. 

Door de Coronacrisis heeft de uitwerking van het A'REA UP-plan vertraging opgelopen en is de vooropgestelde werkwijze  bijgestuurd, niet in het minst door de focus van de onderwijsverstrekkers op de omgang met de pandemie. In plaats van de taskforce-vergaderingen hebben er individuele gesprekken met de taskforceleden en de leden van de coördinatiegroep plaatsgevonden. Minstens één keer per zes maanden wordt aan het college een stand van zaken en de volgende te nemen stappen voorgelegd. Dit is de derde keer dat aan het college een stand van zaken voorgelegd wordt.

Adviezen

Vast Bureau Onderwijsraad Antwerpen Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW02 - Alle scholen werken samen met de stad opdat kinderen, tieners en jongeren de kans krijgen en grijpen om competenties te ontwikkelen en kwalificaties te behalen die leiden tot brede persoonsvorming en toegang tot hoger onderwijs en/of de arbeidsmarkt

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de procesnota en de engagementsverklaring goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft de opdracht aan

Dienst

Taak Timing
TV aanduiden programmaleider 31/01/2021
TV aanduiden actieterreinverantwoordelijken 31/01/2021
TV, OS, MV, SD
aanduiden deelnemers per actieterrein
14/02/2021
TV opleveren van de totaalplanning 31/05/2021