Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_01054 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Katwilgweg 2.0, district Antwerpen - Herziening RUP - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_01054 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Katwilgweg 2.0, district Antwerpen - Herziening RUP - Goedkeuring 2021_CBS_01054 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Katwilgweg 2.0, district Antwerpen - Herziening RUP - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 2.2.18. §1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening zegt dat het college gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen opmaakt en hiervoor de nodige maatregelen neemt.

Argumentatie

Afbakening plangebied

Het plangebied bevindt zich op Linkeroever tussen de Blancefloerlaan en de E17. In het westen ligt de kern van Zwijndrecht en in het oosten het woongebied Linkeroever. Ten noorden van de N49, tussen de Schelde en de N49, ligt het natuurreservaat Blokkersdijk. Grenzend aan het plangebied in het zuiden loopt de spoorlijn Gent - Antwerpen.

De afbakening van het plangebied komt overeen met het geldende RUP Katwilgweg. Het bedrijventerrein ligt tussen de Blancefloerlaan in het noorden en de spoorlijn Gent-Antwerpen in het zuiden. Het bevindt zich tevens tussen de Verbindingsweg E17-E34 in het westen en de op- en afrit nr.6 Linkeroever van de E17 in het oosten. De oppervlakte van het gebied bedraagt ca. 20ha.

Herziening RUP Katwilgweg

Linkeroever heeft een sterk potentieel waarbij nieuwe ontwikkelingen kunnen zorgen voor een nieuwe dynamiek. De perceptie van linkeroever zal nog verbeteren wanneer inclusieve en duurzame stadsdelen gecreëerd worden waar mensen graag werken, wonen, leren en ontspannen.

Deze visie wordt ondersteund door de beleidsnota '2016-2020 Atypische stadsbouwmeester' en Oosterweelverbinding en leefbaarheidsprojecten ‘Ringpark West’.

De beleidsnota ‘2016-2020 Atypische stadsbouwmeester’ zet Linkeroever terug op de agenda en herbevestigt dit stadsdeel als een uniek stukje stad aan het water. De hier aanwezige potenties kunnen uitgespeeld worden door in te zetten op ruimtelijke organisatie en het zoeken naar nieuwe verbindingen, zowel fysiek als sociaal.

In de directe omgeving van het plangebied is Ringpark West  één van de leefbaarheids- en overkappingsprojecten om de leefbaarheid rond de Antwerpse Ring te verhogen. Het project heeft de ambitie om de geluidshinder en eventuele luchtverontreiniging van de infrastructuur van de ringzone te verminderen

De overkapping van de Ring kan slechts slagen als een modal shift gerealiseerd wordt waarbij slechts 50% van de verplaatsingen gebeurt met de wagen. Dit betekent investeren in een performant fietsnetwerk. Linkeroever en Zwijndrecht vormen hierin belangrijke schakels.

In een eerste fase worden de grote verbindingen en aansluitingen, zoals de verbinding tussen het fietspad van de Oosterweeltunnel tot aan de fietsbrug over de Schelde, gerealiseerd.

Met de aanleg van geluidsbermen en –schermen van minimaal 8 meter hoog wordt de geluidsoverlast in de omgeving sterk verminderd. Zo reduceren ze op korte termijn de lucht- en geluidsoverlast voor de omwonenden. Aan de kant van de snelweg krijgt de berm een steile wand. Aan de andere kant komt een zachtere helling, die beplant kan worden. Op plaatsen waar geen berm aangelegd kan worden, komt een scherm.

Vandaag stellen we vast dat grote delen van de gronden omvat door het RUP na meer dan 10 jaar nog niet gerealiseerd zijn. Het is dan ook zowel op het vlak van inrichting en als op vlak van invulling/bestemming enigszins achterhaald.

Een evaluatie en gedeeltelijke vernieuwing van het bestaande RUP Katwilgweg is dan ook aan de orde en kan een nieuwe dynamiek creëren, met het oog op een multifunctionele, hedendaagse en kwalitatieve ontwikkeling, door:

  • in te zetten op een multifunctionele invulling van de beschikbare ruimte waarbij deze efficiënt en continu gebruikt wordt;
  • tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar innovatieve en belevingskantoren in de stad waarbij gestreefd kan worden naar een campusgevoel;
  • vorm te geven aan de gewijzigde en reeds in uitvoering zijnde mobiliteitsvisie van de stad en Vlaanderen;
  • door een aanvulling te creëren van en voor Linkeroever en niet op zichzelf te staan;

 

In het kader van de herziening van het RUP Katwilgweg  zal verder onderzoek gebeuren op het vlak van mobiliteit en gewenste functies vertrekkende van volgende uitgangspunten:

  • een gemengd ontwikkelingsperspectief met zowel bedrijven (KMO) als kantoren. Daarnaast wordt een aanvullend, ondergeschikt programma van horeca, retail en wonen bekeken, hoofdzakelijk ter ondersteuning van de functies op de site;
  • het herzien van de parkeernorm opgenomen in het huidige RUP;
  • het verhogen van de maximale bruto ontwikkelbare oppervlakte;
  • de mobiliteitsimpact op het omliggend wegennet en eventuele aanpassingen die hier nodig zijn;
  • een verhoging van de toegestane bouwhoogtes;
  • de ligging van de nieuwe fietsverbinding ikv Ringpark West doorheen het plangebied.

Juridische grond

Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).

Aanleiding en context

In uitvoering van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) werd begin 2006 opdracht gegeven om een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) op te maken in functie van de herstructurering van het bestaande bedrijventerrein aan de Katwilgweg rekening houdend met de ruimte die vrijkomt na realisatie van de Oosterweelverbinding (Masterplan Mobiliteit Antwerpen -2020).

Op 20 december 2010 (jaarnummer 1705) besliste de gemeenteraad om het RUP 'Katwilgweg' definitief vast te stellen.

Enerzijds had het RUP de ambitie om de gronden die vrijkomen na de realisatie van de Oosterweelverbinding te benutten. Bij de heraanleg van de knoop Linkeroever wordt de bestaande infrastructuur immers sterk gecomprimeerd waardoor ruimte vrijkomt voor nieuwe ontwikkelingen: ca. 3ha ten noorden van de spoorlijn Gent-Antwerpen.

Anderzijds moest het RUP ruimte creëren voor (te herlokaliseren) lokale bedrijven. Het RUP voorziet een zone voor groen (Gr), drie zones voor bedrijven (Be1, Be2 en Be3) en een zone voor publiek domein (wegenis). Het RUP geeft de mogelijkheid om ca. 75.000m² kantoren te realiseren in bedrijvenzone Be1.

Op 18 december 2017 (jaarnummer 763) keurde de gemeenteraad de beleidsnota '2016-2020 Atypische stadsbouwmeester' goed. In deze beleidsnota heeft de stadsbouwmeester zijn visie op Antwerpen neergeschreven. De ruimtelijke prioriteiten zijn:

  • De kernstad: waken over het voorzetten van de unieke schaal-en tijdssprongen.
  • De Ringzone: een overkapping van de Ring biedt mogelijkheden om een nieuwe Ringzone te creëren die naadloos de gebieden buiten de Ring aan de kernstad kan hechten.
  • De 20ste-eeuwse stadsdelen: Linkeroever wordt als onderzoeksgebied op de kaart gezet met de ideeënwedstrijd over de toekomstige transformatie van het gebied en ook het gebied tussen de Ring en de buitenste grens van de stad (20ste-eeuwse gordel) is de plek van de toekomst waar wonen en werken centraal staan.  

Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2681) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het opmaken van ruimtelijke instrumenten, ruimtelijke veiligheidsrapporten ter uitvoering van de Seveso-richtlijn en milieueffectenrapporten, op basis van bestek GAC_2019_00696, aan een pool van studiebureaus.

Op 27 april 2020 (jaarnummer 253) keurde de gemeenteraad de beleidsnota detailhandel goed. De zone RUP Katwilgweg wordt hier aangeduid als winkelarm gebied. Dat zijn zones met als hoofdbestemming kmo of industriële activiteit, soms in combinatie met een showroom of een toonzaal.

Op 25 januari 2021 (jaarnummer 29) keurde de gemeenteraad de beleidsnota Ruimtelijke Economie goed. Het bedrijventerrein Katwilgweg wordt aangeduid als bedrijventerrein in herontwikkeling. Het besluit stelt dat een gebiedsgericht planproces wordt opgezet, dat vanuit het beleidsdomein ruimtelijke ordening zal worden getrokken.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030202 - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om de procedure tot herziening van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Katwilgweg', district Antwerpen, op te starten.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

dienst

taak

SW/OMG/RP

Om de procedure voor de opmaak van een RUP op te starten via de raamovereenkomst voor het opmaken van ruimtelijke instrumenten, ruimtelijke veiligheidsrapporten ter uitvoering van de Seveso-richtlijn en milieueffectenrapporten (GAC_2019_00696)