Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_00908 - Omgevingsvergunning - OMV_2020156571. Koxplein 15. District Borgerhout - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00908 - Omgevingsvergunning - OMV_2020156571. Koxplein 15. District Borgerhout - Weigering 2021_CBS_00908 - Omgevingsvergunning - OMV_2020156571. Koxplein 15. District Borgerhout - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020156571

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Milouda Yachou met als adres Koxplein 15 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) en de heer Mohamed Ouadah met als adres Koxplein 15 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Koxplein 15 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 24 sectie A nr. 349D17

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van detailhandel en bedrijvigheid naar wonen en het herinrichten van een appartement naar duplex

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/02/2020: proces-verbaal (11002_2020_12082_APO) voor het uitvoeren van werken en functiewijziging zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning;

-          28/05/2004: vergunning (180#3428) voor vergroten raam gelijkvloers en inrichten winkel in voormalig appartement;

-          08/06/1959: toelating (179#5123) voor veranderingswerken.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: meergezinswoning met gelijkvloerse winkel en achterliggend magazijn:

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak met centrale open koer;

-          gevelafwerking: gele baksteen met betonnen sieromlijsting en beige arduinen gevelafwerking.

Huidige toestand

-          functie:

  • magazijnruimtes (bedrijvigheid) gewijzigd naar wonen;
  • detailhandel links vooraan gewijzigd naar wonen;
  • detailhandel rechts gewijzigd naar bedrijvigheid;

-          bouwvolume:

  • centrale open koer werd mee opgenomen in de woonentiteit;
  • ontpitting magazijn/bergruimten rechts achteraan het perceel;
  • terras achteraan 1ste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloers: wit PVC buitenschrijnwerk met antraciet en bruin PVC rolluiken, zonnewering en reclame paneel;
  • verdiepingen: antraciet PVC buitenschrijnwerk.
  • raamindeling gemeenschappelijke trappenhal gewijzigd.

Gewenste toestand

-          de appartementen op de 2de en 3de verdieping, en 1ste verdieping rechts, alsook de opslag rechts vooraan maken geen deel uit van deze aanvraag;

-          functie:

  • functiewijziging bedrijvigheid en detailhandel naar wonen;
  • duplexappartement: gelijkvloers links en 1ste verdieping links met tuin en terrassen rechts achteraan het perceel;
  • het nieuwe duplexappartement telt 3 slaapkamers en heeft een netto vloeroppervlakte van circa 194m²:

-          bouwvolume, conform bestaande toestand:

  • centrale open koer werd mee opgenomen in woonentiteit;
  • ontpitting magazijn/bergruimten rechts achteraan het perceel;
  • terras achteraan 1ste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse raam links met borstwering en natuurstenen plint;
  • raampartij gelijkvloers rechts omvormen naar sectionaalpoort;
  • raamindeling gemeenschappelijke trappenhal conform bestaande toestand. 

Inhoud van de aanvraag

-          het wijzigen van de functie van detailhandel en bedrijvigheid naar wonen;

-          het herindelen van een bestaand appartement op de verdieping en samenvoegen met een deel van het gelijkvloers tot duplex;

-          het wijzigen van de voorgevelafwerking: materialisatie, gevelopeningen en raamindeling. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 december 2020

8 januari 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

17 december 2020

18 december 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

17 december 2020

23 december 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 december 2020

4 januari 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: De zolderverdieping van het magazijn helemaal achteraan op het perceel in aansluiting met de aanpalende percelen word uitgebreid en van functie gewijzigd naar wonen. Dit woonvolume van 2 bouwlagen van circa 25m bouwdiepte is niet kenmerkend én houdt geenszins rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.
  • artikel 19 Tuinafsluitingen: De hoogte van de tuinmuur rechts achteraan het perceel, na afbraak van de vroegere magazijnen/bergplaatsen, heeft een hoogte van meer dan 2,6 meter;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:De vrije hoogte van de eetkamer, ter hoogte van de voorheen vergunde open koer, bedraagt slechts 2,56 meter;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: De gelijkvloerse leefruimte verbonden met eetkamer en keuken heeft een lichtdoorlatende oppervlakte van minder dan 10% van de netto vloeroppervlakte. Het lichtdoorlatende oppervlakte van de achterste slaapkamer op de verdieping bedraagt minder dan 1m²;
  • artikel 27 Open ruimte: Er wordt een functiewijziging aangevraagd en de onbebouwde ruimte van het perceel bedraagt minder dan 20%. Het perceel is niet in kernwinkelgebied gelegen en heeft een woonbestemming op het gelijkvloers;
  • artikel 33 Zaakgebonden publiciteit: Het reclamepaneel bevindt zich op minder dan 60cm van de rechter perceelgrens;
  • artikel 38 Groendaken: Het dak ter hoogte van de dichtgemaakte koer moet aangelegd worden als groendak;
  • artikel 43 Septische putten: De beerput wordt gesupprimeerd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De magazijnen en bergplaatsen achteraan het perceel worden afgescheiden van de doorrij en garage vooraan het perceel. Het is onduidelijk wat er wordt gewijzigd aan de doorrij en garage aangezien hieromtrent geen gegevens op de plannen worden toegevoegd én er wordt vermeld dat dit géén deel uitmaakt van voorliggende aanvraag.

Verder ontbreekt er een plan van de bovenste bouwlaag. Hierdoor is het onduidelijk welke functie er op linkerzijde van deze bouwlaag is en of de bovenste bouwlaag al dan niet in contact staat met de onderliggende bouwlagen. Dit waren namelijk slaapkamers van de ondergelegen woongelegenheid.

 

De magazijnen en bergplaatsen worden gewijzigd naar een woonfunctie.

Ook de detailhandel aan de linkerzijde vooraan wordt gewijzigd naar een woonfunctie.

De woongelegenheid op de eerste verdieping links wordt uitgebreid naar deze oppervlaktes.

 

Een grote duplex woongelegenheid is principieel niet uitgesloten in voorliggende omgeving op voorwaarde dat het volume wordt afgestemd op de kenmerkende bouwdiepte en bouwhoogte voor woonfuncties en dat rekening houdt met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat het dichtbouwen van de open koer (opgetekend in de laatst vergunde toestand) en het ontpitten aan de rechtse achterkant om zo een nieuwe open ruimte te voorzien. In deze open ruimte wordt een berging aan de rechterzijde geplaatst.

Op de 1ste verdieping wordt de uitbouw in breedte en diepte uitgebreid in aansluiting met de zolderverdieping van het voormalige gelijkvloerse magazijn.

 

Een bouwdiepte op het gelijkvloers én eerste verdieping van bijna 25m voor een woonfunctie is niet kenmerkend. Zeker de eerste verdieping houdt geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving. Een bouwdiepte van 17m, enkel op het gelijkvloers met daarachter en tuin met tuinmuren met een ‘standaardhoogte’ zou, op basis van de beschikbare gegevens, wel kenmerkend zijn en hier rekening mee houden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Aan de linkerzijde van de voorgevel wordt het raam verkleind en wordt daaronder een plint voorzien. De rechterzijde, ter hoogte van het bestaand magazijn, wordt voorzien van een brede pvc poort in antraciet. De gele baksteen blijft behouden. Verder zijn de wijzigingen aan de voorgevel beperkt en aanvaardbaar, mits onderstaande duidingen.

 

Aan de linkerzijde van de voorgevel wordt er in de gevelplint een zonnewering voorzien. Het onduidelijk waarom deze zonnewering nog noodzakelijk is wanneer de detailhandel verdwijnt.

 

Aan de rechterzijde van de voorgevel wordt in de gevelplint een reclamepaneel geplaatst ter hoogte van de voormalige doorrij en garage. Het is onduidelijk waarvoor publiciteit wordt voorzien.

 

De achtergevel wordt voorzien in een witte crepi met buitenschrijnwerk in wit pvc, wat aanvaardbaar is.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dakterras op de 1ste verdieping heeft een rechtstreekse inkijk op de woongelegenheid aan de rechterkant van het perceel. Dit is onaanvaardbaar.

 

De voorgestelde handelingen, wijzigingen en werken zijn tevens strijdig met vele voorschriften van de bouwcode. Het noodzakelijke gebruiksgenot is dus niet aanwezig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 november 2020

Volledig en ontvankelijk

17 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 februari 2021

Verslag GOA

27 januari 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.