Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_00909 - Omgevingsvergunning - OMV_2020079585. Corbletstraat 42, District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00909 - Omgevingsvergunning - OMV_2020079585. Corbletstraat 42, District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_00909 - Omgevingsvergunning - OMV_2020079585. Corbletstraat 42, District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020079585

Gegevens van de aanvrager:

de heer Danny Covents met als adres Corbletstraat 42 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Corbletstraat 42 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31 sectie B nr. 225W9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          15/12/1971: vergunning (627#26599) voor het uitvoeren van verbouwingswerken.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          eengezinswoning met twee bouwlagen onder een zadeldak;

-          gesloten bebouwing;

-          bouwvolume:

  • hoofdvolume met uitbouw op de gelijkvloerse verdieping tot circa 15 m aan de linkerzijde van het perceel;
  • eerste verdieping tot circa 7,75 m;

-          gevel:

  • rode gevelsteen;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk en kroonlijst afgewerkt in hout.

 

Huidige toestand

 

-          eengezinswoning;

-          aantal bouwlagen en bouwdiepte hoofdvolume ongewijzigd:

-          bouwdiepte van circa 15 m over de volledige breedte van de benedenverdieping na plaatsing van een veranda (niet gelijk aan de vergund geachte toestand);

-          doorgevoerde constructieve werken (intern en aan de gevels);

-          gevel:

  • rode gevelsteen;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • kroonlijst afgewerkt in wit PVC;
  • schrijnwerk in donkergrijs aluminium;
  • de raam op de eerste verdieping werd kleiner uitgevoerd.

 

Gewenste toestand

 

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume vergroot met een extra bouwlaag onder een plat dak;

-          bouwdiepte ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand;

-          gevel:

  • rode gevelsteen;
  • nieuwe bouwlaag afgewerkt met gevelplanken in PVC grijsbruine kleur;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk in donkergrijs aluminium.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          uitbreiden van de eengezinswoning met een extra daklaag;

-          plaatsen van zonnepanelen;

-          regulariseren van:

  • constructieve werken aan de voor- en achtergevel en het interieur;
  • het buitenschrijnwerk aan de voorgevel;
  • de gelijkvloerse uitbreiding (veranda).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 24 Minimale lichtinval  en minimale luchttoevoer:

er is geen rechtstreeks licht en lucht voor de keuken doordat er een veranda is achter geplaatst;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

de scheidingsmuur is niet opgebouwd uit massief ongeperforeerd materiaal en heeft geen minimale dikte van 0,18 m; 

  • artikel 38 Groendaken:

er wordt geen groen dak voorzien op de oppervlakten die niet worden ingenomen door zonnepanelen.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het uitbreiden van een eengezinswoning en is functioneel inpasbaar.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De toevoeging van een derde bouwlaag is ruimtelijk aanvaardbaar. De Corbletstraat is gekenmerkt door eengezinswoningen in aaneengesloten bebouwing met afwisselend 2 en 3 bouwlagen onder plat dak en 1 of 2 bouwlagen onder zadeldak.

 

De veranda blijft binnen de bestaande bouwdiepte van 15 m en werd geplaatst tussen de achterbouw en de scheimuur met de rechterbuur. Deze veranda heeft dan ook geen storende impact op de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De bijkomende bouwlaag wordt afgewerkt met PVC gevelplanken in een grijsbruine kleur. Deze afwerking is niet storend in het straatbeeld indien volgens de regels van de kunst uitgevoerd. De scheimuren worden eveneens met hetzelfde materiaal bekleed zodat een harmonisch geheel bekomen wordt. Dit wordt ook als voorwaarde opgelegd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De scheimuren worden opgebouwd uit een skeletstructuur met isolatie en bekleed met PVC gevelplanken. Deze constructiewijze is niet duurzaam. De scheidingsmuren tussen gebouwen moeten draagkrachtig zijn en een voldoende brandweerstand hebben. Werken in en aan scheidingsmuren mogen geen nadelige invloed hebben op de draagkracht, akoestische eigenschappen en isolerende eigenschappen. Volgens artikel 34 van de bouwcode moet de muur worden uitgevoerd in massief ongeperforeerd materiaal. Dit wordt als voorwaarde opgelegd. Het is mogelijk om een ontkoppelde scheimuur te plaatsen op het eigen perceel, die aan de buitenkant geïsoleerd en bekleed wordt. Wanneer de buur zijn woning wil uitbreiden, wordt de isolatie en bekleding weggenomen zodat een tweede spouwblad kan gebouwd worden.

 

De veranda neemt rechtstreeks licht en uitzicht weg van de keuken en voldoet hierdoor niet geheel aan artikel 24 van de bouwcode. Er is nog wel voldoende verluchtingsmogelijkheid doordat de keuken in verbinding staat met de leefruimte vooraan. Voor een betere woonkwaliteit en leefbaarheid moet de veranda worden geïntegreerd in het woongedeelte door het wegnemen van het schrijnwerk tussen keuken en veranda, op voorwaarde dat de veranda voldoet aan de vereiste isolatienormen.

 

Om te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode wordt opgelegd dat de delen van het dak die niet worden ingenomen door zonnepanelen, moeten worden uitgevoerd als groendak.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de scheimuren moeten conform artikel 34 van de bouwcode worden uitgevoerd in massief ongeperforeerd materiaal. Deze mogen als ontkoppelde muur worden uitgevoerd op eigen perceel en aan de buitenkant geïsoleerd en bekleed;

2.      de scheimuren moeten worden afgewerkt met hetzelfde materiaal als de voor- en achtergevel van de uitbreiding;

3.      de delen van het plat dak die niet worden ingenomen door zonnepanelen moeten worden uitgevoerd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

4.      de veranda moet worden geïntegreerd in het woongedeelte door het wegnemen van het schrijnwerk tussen keuken en veranda;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 november 2020

Volledig en ontvankelijk

21 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 februari 2021

Verslag GOA

27 januari 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de scheimuren moeten conform artikel 34 van de bouwcode worden uitgevoerd in massief ongeperforeerd materiaal. Deze mogen als ontkoppelde muur worden uitgevoerd op eigen perceel en aan de buitenkant geïsoleerd en bekleed;

2.      de scheimuren moeten worden afgewerkt met hetzelfde materiaal als de voor- en achtergevel van de uitbreiding;

3.      de delen van het plat dak die niet worden ingenomen door zonnepanelen moeten worden uitgevoerd als groendak conform artikel 38 van de bouwcode;

4.      de veranda moet worden geïntegreerd in het woongedeelte door het wegnemen van het schrijnwerk tussen keuken en veranda;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.