Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_00922 - Omgevingsvergunning - OMV_2020155497. Zorgvlietstraat 15 . District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00922 - Omgevingsvergunning - OMV_2020155497. Zorgvlietstraat 15 . District Hoboken - Goedkeuring 2021_CBS_00922 - Omgevingsvergunning - OMV_2020155497. Zorgvlietstraat 15 . District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020155497

Gegevens van de aanvrager:

de heer FARID MIGOU met als contactadres Zorgvlietstraat 15 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Zorgvlietstraat 15 te 2660 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 37 sectie C nr. 395F2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en uitbreiden van een gelijkvloerse aanbouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/10/2020: weigering (20202609) voor het regulariseren en uitbreiden van een gelijkvloerse aanbouw;

-          12/07/2019: proces-verbaal (11002_2019_9807_VPV) voor werken uitvoeren zonder omgevingsvergunning;

-          26/07/2019: proces-verbaal (11002_2019_9919_VPV) voor werken uitvoeren zonder omgevingsvergunning.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in halfopen bebouwing.

Huidige toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in halfopen bebouwing;

-          nieuwe gelijkvloerse achterbouw  ter hoogte van de rechter perceelgrens met een bouwdiepte van circa 14,5 meter.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;

-          perceelbrede gelijkvloerse  achterbouw met een bouwdiepte van circa 14,5 meter en een kroonlijsthoogte van circa 3,7 meter.

Inhoud van de aanvraag

-          voorzien van een nieuwe achterbouw;

-          gedeeltelijk dichtbouwen van de doorgang van het openbaar domein naar de tuin;

-          aanpassen achtergevel aan de nieuwe interne indeling;

-          voorgevel blijft ongewijzigd met uitzondering van het isoleren van de zijgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Zorgvlietstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit 2 bouwlagen met voornamelijk zadeldaken. De aanvraag vormt het kopgebouw van een rij woningen die circa 3 m voorbij de rooilijn komen tegenover de overige bebouwing aan deze zijde van de Zorgvlietstraat.

 

De linker aanpalende bestaat uit 2 bouwlagen met een plat dak en de gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt circa 10,6 m en ligt dus 3 m dieper dan de aanvraag. De rechter aanpalende bestaat uit 2 bouwlagen met een zadeldak en de gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt circa 19 m.

 

Op de gelijkvloerse verdieping wordt de woning uitgebreid tot circa 14,6 m. Het perceel laat een dergelijke bouwdiepte toe, de uitbreiding is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

 

Echter wordt de zijgevel wel voorzien van isolatie en witte bepleistering. Aangezien deze gevel is opgetrokken als een wachtgevel en hier in de toekomst niet tegen gebouwd zal worden, is het stedenbouwkundig aanvaardbaar om deze af te werken in een duurzaam materiaal.

 

De achtergevel wordt afgewerkt met witte bepleistering en antraciet PVC buitenschrijnwerk. Gelet op het feit dat deze delen aan de achterzijde gesitueerd zijn en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kan de gevelafwerking aanvaard worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gevelpleister leidt tot een vervlakking van het gevelbeeld en is verhoogd gevoelig aan vervuiling. Om die reden moet er voldoende aandacht aan de detaillering besteed worden. Dit houdt in dat er dorpels in blauwe hardsteen met voldoende oversteek en afwateringsdetaillering voorzien moeten worden en dat er onderdaan een plint, eveneens in blauwe hardsteen, geplaatst moet worden. In dit geval moet de plint dezelfde hoogte en profilering hebben als de plint van de voorgevel.

Er zijn ook enkele voorwaarden in functie van het inpalmen van het openbaar domein.

Wanneer de nieuwe constructie tot op het openbaar domein komt moet er rekening mee worden gehouden dat het voetpad in de toekomst hersteld kan worden zonder dat er aan de gevel ingrepen moeten gebeuren. Hiervoor moet de volledige nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, opgehangen worden aan de gevel en mag zij niet steunen op het openbaar domein.

De inname van het openbaar domein is een dwingend criterium binnen het afwegingskader. Er moet na de werken voldoende ruimte overblijven zodat een vlot voetgangersverkeer mogelijk blijft. Er wordt gestreefd naar een obstakelvrije ruimte van 1,8 m, waarbij 1,5 m (exclusief boordsteen) wordt gehanteerd als absoluut minimum. De aanvraag voldoet hier aan.

 

Daarnaast werd vorige aanvraag ongunstig beoordeeld wegens onvoldoende aangeboden wooncomfort. Er kan gesteld worden dat deze nieuwe aanvraag tegemoet komt aan de meegedeelde opmerkingen:

-          De binnenhoogte van de slaapkamers wordt niet meer verder verlaagd. De bestaande hoogte bedraagt 2,45 meter, hierdoor wijkt deze binnenhoogte nog steeds af van de minimale vereiste hoogte van 2,6 meter. Dit betreft echter een bestaande toestand, waardoor deze beperkte afwijking gunstig kan worden beoordeeld;

-          In de achtergevel op het gelijkvloers wordt een nieuw groter deur/raam gestoken. Hierdoor heeft de achterliggende verblijfsruimte voldoende toegang tot rechtstreekse verlichting en verluchting.

-          Het toilet is in de nieuwe toestand toegankelijk via de inkomsas. Dit is een duidelijke verbetering naar woonkwaliteit ten opzichte van de vorige aanvraag. Toen was het toilet toegankelijk rechtstreeks in de keuken/leefruimte uitkomt.

 

Door deze aanpassingen biedt de woning nu wel voldoende wooncomfort.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.      de dorpel in de zijgevel moet in blauwe hardsteen met voldoende oversteek en afwateringsdetaillering voorzien worden;

3.      onderdaan de gevelpleister moet een plint in blauwe hardsteen geplaatst worden met dezelfde hoogte en profilering als de plint van de voorgevel;

4.      de volledige nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, moet opgehangen worden aan de achterliggende gevel en mag niet steunen op het openbaar domein.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 november 2020

Volledig en ontvankelijk

15 december 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 februari 2021

Verslag GOA

29 januari 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.      de dorpel in de zijgevel moet in blauwe hardsteen met voldoende oversteek en afwateringsdetaillering voorzien worden;

3.      onderdaan de gevelpleister moet een plint in blauwe hardsteen geplaatst worden met dezelfde hoogte en profilering als de plint van de voorgevel;

4.      de volledige nieuwe gevelafwerking, inclusief plint, moet opgehangen worden aan de achterliggende gevel en mag niet steunen op het openbaar domein.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.