Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_00884 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020116363. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00884 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020116363. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_00884 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020116363. Scheldelaan 16. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020116363

Gegevens van de aanvrager:

de heer Dirk Janssens met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen en NV TOTAL RAFFINADERIJ ANTWERPEN met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV TOTAL RAFFINADERIJ ANTWERPEN (0404586901) met als adres Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 16 te 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 14 sectie A nrs. 5C, 6E, 8F, 71D, 74C, afdeling 15 sectie B nrs. 250A2, 250R, 250X, 250Y, 250Z, 250/2 , afdeling 16 sectie D nrs. 94R, 94G, 94K, 94P, 94M, 94H, 94L, 142C, 142D en 142E

Inrichtingsnummer:

20171012-0015 (Total Raffinaderij Antwerpen)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

Olieraffinaderij: verandering door uitbreiding en bouwen van een bureelgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Bestaande toestand

Braakliggende met steenslag verharde zone in een deels ontwikkeld blokveld op een industriële site. 

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft:

-     het bouwen van een kantoorgebouw; 

-     het aanleggen van een verharding; 

-     het plaatsen van publiciteit aan gevel. 

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 10 juli 2002 werd door de deputatie van de provincie Antwerpen een milieuvergunning verleend voor het verder exploiteren van een olieraffinaderij, voor een termijn verstrijkend op 10 juli 2022. Nadien werden er nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft een koel- en verwarmingsinstallatie.

 

Aangevraagde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW.

+9,35 kW

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu

8 januari 2021

19 januari 2021

Gunstig

 







Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

In het gebouw worden kantoren, sanitair, een technische ruimte, een keuken met refter en een ontvangstbalie voor onderhoudstechnici ondergebracht ter ondersteuning van het bestaand bedrijf. De nieuwe kantoren zijn noodzakelijk voor de ondersteuning van de industriële bedrijfsactiviteiten en dienen gezien te worden als een inherent onderdeel van de industriële activiteit en als nevenfunctie van een groter industrieel geheel. Bovendien zal het nieuwe kantoorgebouw plaats bieden aan werknemers van het bedrijf die nu in een verouderd gebouw op de site gehuisvest zijn. De werken kaderen in het vernieuwen van de organisatie, niet in het uitbreiden van het (kantoor)personeel. De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt voornamelijk het bestemmingsvoorschrift Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. De Scheldelaan op circa 300 meter ten westen van de aanvraag heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Op circa 360 meter ten westen van de aanvraag is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemmingen Bijzondere natuurgebieden, Bestaande waterwegen en Bestaande leidingstraten.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater wordt opgevangen in een hemelwaterput met een inhoud van 10.000 liter en hergebruikt voor het sanitair. Voor het aspect hergebruik voldoet de aanvraag aan de gewestelijke hemelwaterverordening.

Tevens wordt er een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd, meer bepaald voor het aspect infiltratie. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is. Volgens een nota bij de aanvraag kunnen de grond en het grondwater op de plaats van de werken verontreinigd zijn (voornamelijk historisch) wat kan zorgen voor een ongewenste verspreiding van verontreiniging (zowel verticaal als horizontaal). Daarnaast biedt infiltratie volgens de aanvrager geen meerwaarde tegen verzilting of verdroging. Ten slotte is het wegens de specifieke opbouw van het terrein (bedrijfsgebouwen dicht bij elkaar, nabijheid van ondergrondse kabels en leidingen) praktisch niet haalbaar om een infiltratievoorziening in de nabijheid te voorzien. De gevraagde afwijking kan gunstig worden geadviseerd.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De ruimtes die in aanmerking komen als publiek toegankelijke delen zijn een wachtzaal, het sanitair en de circulatieruimtes hier naartoe. Echter stelt de aanvrager in de verantwoordingsnota dat er vergaderzalen voor derden voorzien zijn in andere gebouwen die gelegen zijn aan de ingang van de site. Het kantoorgebouw is dus niet publiek toegankelijk. Bovendien kunnen de werknemers die in voorliggend kantoorgebouw werken geen fysieke handicap hebben daar deze eveneens toezicht moeten houden op de productieruimtes en installaties die enkel toegankelijk zijn via trappen en ladders. De gewestelijke verordening toegankelijkheid is bijgevolg niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Vrij centraal gelegen op een grootschalige olieraffinaderij wordt een nieuw kantoorgebouw gebouwd waarin medewerkers gehuisvest zullen worden die in de huidige situatie in een verouderd gebouw op de site zitten.

 

Het nieuwe kantoorgebouw heeft een grondoppervlakte van circa 190 m² en een maximale hoogte van 4,4 meter. Het kantoorgebouw heeft enkel een gelijkvloers en zal ingericht worden met kantoren, sanitair, een technische ruimte, een keuken met refter en een ontvangstbalie voor onderhoudstechnici. De vrije hoogte van de ruimtes betreft 2,8 meter.

Rondom het kantoorgebouw en tussen het kantoorgebouw en de straat worden verharde paden aangelegd. Deze paden wordt voorzien in stelconplaten en hebben een totale oppervlakte van circa 92,2 m².

 

Tevens wordt aan de voorgevel gevelpubliciteit aangevraagd. Deze publiciteit betreft de naam van het gebouw ‘Total Center 10’ (niet commerciële publiciteit) en heeft een breedte van 5,7 meter en een hoogte van 0,6 meter. Het logo bestaat uit losse letters die op de gevel worden aangebracht. De publiciteit wordt niet verlicht en is niet zichtbaar vanop de openbare weg.

 

Aangezien het kantoorgebouw geplaatst wordt ter ondersteuning van de bestaande industriële activiteiten en ter vervanging van een verouderd kantoorgebouw is de aanvraag functioneel inpasbaar op de bedrijfssite.
Opgemerkt wordt dat de sloop van het verouderd gebouw geen voorwerp uitmaakt van voorliggende aanvraag. Indien de afbraak niet vrijgesteld is van vergunning, dient de afbraak nog onderwerp te zijn van een omgevingsvergunningsaanvraag. Tevens wordt geadviseerd om het bestaande kantoorgebouw te verwijderen, nadat het nieuwe kantoorgebouw gebouwd en operationeel is, indien het te verlaten kantoorgebouw in de nabije toekomst geen nieuwe functie krijgt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken staan in functie van de bedrijfsactiviteiten en worden uitgevoerd op een grootschalig industrieterrein waardoor de ruimtelijke impact eerder beperkt is. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorliggende aanvraag voorziet dat de gevels van het kantoorgebouw in twee kleuren worden uitgevoerd, witte en blauwe sandwichpanelen. Blauw is hierbij de hoofdkleur omdat:

-     de gevels 2 en 3 worden quasi volledig in de blauwe kleur voorzien; 

-     bij gevel 4 wordt circa 3/4de van het geveloppervlak in het blauw voorzien; 

-     gevel 1 is grotendeels wit, maar met enkele blauwe vlakken.  

Met het oog op een duurzaam ruimtegebruik is het aangewezen dat gebouwen in het havengebied gemakkelijker herbruikbaar zijn, waardoor het niet wenselijk is dat de gevelkleur van het gebouw voortvloeit uit kleuren van het bedrijfslogo of niet neutraal zijn. Om aan deze bekommernis tegemoet te komen, wordt als voorwaarde opgelegd dat al de gevels uitgevoerd dienen te worden in sandwichpanelen in eenzelfde neutrale bleke en/of witte kleur. De bleke of witte kleur past zich ook beter in binnen het geheel omdat andere gebouwen in de directe buurt eveneens in een neutrale, bleke kleur zijn uitgevoerd (zie foto’s bij de aanvraag). 

De rode kleur voor de belettering wordt wel toegestaan in functie van de zichtbaarheid van het bedrijf én omdat dit beperkt is in oppervlakte en hiermee louter een accent vormt ten opzichte van het geheel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.
 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen daar de werknemers die in het nieuwe kantoorgebouw gehuisvest zullen worden, verhuizen binnen de site. Ook intern op de site zal het gemotoriseerd verkeer niet significant wijzigen omdat de werknemers op de bestaande parking aan de inkom van de site parkeren vanwaar de werknemers zich te voet of met bedrijfsfietsen op de site dienen te verplaatsen. Daarom dat aan het nieuwe kantoorgebouw wel een fietsenstalling voor tien bedrijfsfietsen wordt voorzien.

De bouwheer kan op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg staat.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Total Raffinaderij Antwerpen wenst een nieuw bureelgebouw (Center 10) te bouwen. Het gebouw wordt voorzien van een koel- en verwarmingsinstallatie (‘VRV-installatie’) waarmee meerdere ruimtes met 1 buitendeel afzonderlijk gekoeld en verwarmd kunnen worden.

 

De totaal geïnstalleerde drijfkracht van rubriek 16.3.2.b neemt hierdoor toe met 9,35 kW en zal in de beoogde situatie 142.985 kW bedragen.

 

Er wordt opgemerkt dat op het terrein mogelijk beschermde soorten uit het Soortenbeschermingsbesluit aanwezig kunnen zijn, waardoor een reeks handelingen verboden zijn ten aanzien van deze beschermde soorten. Indien er beschermde soorten voorkomen op het terrein is het mogelijk om een afwijking te krijgen op de Vlaamse wetgeving inzake Soortenbescherming. Dergelijke afwijkingen moeten aangevraagd worden bij het Agentschap voor Natuur en Bos.

 

Gelet op de aard van de voorliggende beperkte verandering wordt er geen bijkomend risico voor de mens of het milieu verwacht, bovendien wordt er geoordeeld dat de hinder niet vergroot ten opzichte van de vergunde situatie.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     De gevels dienen uitgevoerd te worden in sandwichpanelen in een lichte kleur zoals RAL 7004, 7030, 7032, 7035, 7038, 7044, 7047 of wit (niet limitatief).

 

Aandachtspunt: Indien de afbraak van het bestaande kantoorgebouw niet vrijgesteld is van vergunning, dient het nog onderwerp te zijn van een omgevingsvergunningsaanvraag.

Het bestaande kantoorgebouw is te verwijderen, nadat het nieuwe kantoorgebouw gebouwd en operationeel is, indien het in de nabije toekomst geen nieuwe functie krijgt.

 

Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°b)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW.

+9,35 kW

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

7 januari 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

6 februari 2021

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     De gevels dienen uitgevoerd te worden in sandwichpanelen in een lichte kleur zoals RAL 7004, 7030, 7032, 7035, 7038, 7044, 7047 of wit (niet limitatief).

 

Aandachtspunt: Indien de afbraak van het bestaande kantoorgebouw niet vrijgesteld is van vergunning, dient het nog onderwerp te zijn van een omgevingsvergunningsaanvraag.

Het bestaande kantoorgebouw is te verwijderen, nadat het nieuwe kantoorgebouw gebouwd en operationeel is, indien het in de nabije toekomst geen nieuwe functie krijgt.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/VHet advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.