Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020148524 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen en de heer Johan Pieraerts met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Tweemontstraat 328 te 2100 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 27 sectie A nrs. 7G3, 7B3 en 8A3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een ventweg tussen de Tweemontstraat en de zuidelijke kadeweg en wijzigen van de buurtparking |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/12/2018: aktename van een melding (20183746) werf voor het herbouwen van de Theunisbrug;
- 11/10/2018: aktename van een melding (20183241) de exploitatie van een bouwwerf voor het herbouwen van de Theunisbrug;
- 26/01/2018: vergunning (2017814) voor het verhogen van de brug over het Albertkanaal: brug 56 Gabriël Theunisbrug en infrastructuurwerken.
Vergunde toestand
- buurtparking tussen de Tweemontstraat en de zuidelijke kadeweg.
Huidige toestand
- bouwwerf bij het project Theunisbrug/Delbekelaan waarbij de brug verhoogd wordt en het Albertkanaal plaatselijk verbreed werd.
Gewenste toestand
- naast de Gabriël Theunisbrug wordt een ventweg voorzien tussen de Tweemontstraat en de zuidelijke kadeweg;
- tussen de ventweg en de voorziene buurtparking met 30 parkeerplaatsen wordt een groenzone met 2 grachten aangelegd waardoor de parking enigszins verschuift;
- de parking wordt onverhard aangelegd en via een hafverhard wandelpad langsheen huisnummer 314 verbonden met de Tweemontstraat.
Inhoud van de aanvraag
- aanleg van een ventweg tussen de Tweemontstraat en de zuidelijke kadeweg;
- verschuiven van de reeds vergunde buurtparking;
- aanleg van een doorsteek voor voetgangers van de parking naar de Tweemontstraat.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 8 december 2020 | 22 december 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 8 december 2020 | 19 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 8 december 2020 | 8 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv | 8 december 2020 | 7 januari 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) | 8 december 2020 | 24 december 2020 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen | 8 december 2020 | 11 december 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie | 8 december 2020 | 3 februari 2021 |
stadsontwikkeling/ publieke ruimte | 8 december 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
Het is onduidelijk of de aanvraag voldoet aan de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 3 februari 2021.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het is onduidelijk of de aanvraag voldoet aan de verordening hemelwater. Het hemelwater van de nieuwe wegenis wordt opgevangen in twee grachten. Het advies van de Vlaamse Waterweg stelt dat er nergens wordt vermeld wat de lengte is van deze grachten waardoor er niet kan worden bepaald wat de infiltratieoppervlakte en het volume is van deze grachten. Als basisregel geldt dat het infiltratievolume gelijk moet zijn aan 250m³/ha verharde oppervlakte en de infiltratieoppervlakte 4m²/100m² verharde oppervlakte. Deze basisregel moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De aanvraag maakt deel uit van het project Theunisbrug/Delbekelaan dat de plaatselijke verbreding van het Albertkanaal omvat en de verhoging van de Theunisbrug. Om de bedrijven langs de kanaalkant niet meer te ontsluiten via de Tweemontstraat, wordt er een zuidelijke kadeweg voorzien parallel aan het Albertkanaal. Om deze verbinding te bereiken vanuit de Tweemontstraat is er een ventweg nodig naast de Gabriël Theunisbrug. De aanvraag omvat een wijziging van een eerder afgeleverde vergunning waarbij de buurtparking wordt verschoven om de ventweg naast de Theunisbrug te kunnen voorzien.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Er is een beperkte toename van verharding ten opzichte van de vergunde toestand maar er worden grachten aangelegd om het regenwater van de ventweg op te vangen en te laten infiltreren.
De bomenbalans is negatief ten opzichte van de laatst vergunde toestand. Door het opschuiven van de parking en het toevoegen van de gracht zullen er vier bomen minder aangeplant worden. Dit werd voorafgaand besproken met de stedelijke dienst voor groen. Zij geven gunstig advies.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gedeeltelijk gelegen in woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven 3000 m² (3 472 m²) en ingreep in de bodem boven 1000 m² (1 520 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht. Daarom werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst onroerend erfgoed/archeologie. Zij geven gunstig advies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Het ontwerp heeft een neutrale parkeerbalans ten opzichte van de vergunde toestand.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het infiltratievolume van de grachten voor het regenwater moet gelijk zijn aan 250m³/ha verharde oppervlakte en de infiltratieoppervlakte van de grachten voor het regenwater moet gelijk zijn aan 4m²/100m² verharde oppervlakte;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 november 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 8 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 februari 2021 |
Verslag GOA | 3 februari 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het infiltratievolume van de grachten voor het regenwater moet gelijk zijn aan 250m³/ha verharde oppervlakte en de infiltratieoppervlakte van de grachten voor het regenwater moet gelijk zijn aan 4m²/100m² verharde oppervlakte;
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.