Terug
Gepubliceerd op 08/02/2021

2021_CBS_00659 - Omgevingsvergunning - OMV_2020103137. Meir 117 - 125. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 05/02/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_00659 - Omgevingsvergunning - OMV_2020103137. Meir 117 - 125. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_00659 - Omgevingsvergunning - OMV_2020103137. Meir 117 - 125. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

1 september 2020

30 september 2020

0

0

0

0

5 november 2020

4 december 2020

0

0

0

1

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:

 

1.      Lichthinder: de bezwaarindiener merkt op dat het led licht waarschijnlijk lichtoverlast zal bezorgen in de leefruimten van de overliggende woningen. Vooral ’s avond, als het buiten donker is en de bewoners thuis zijn.

Beoordeling: het klopt dat  de Led-verlichting een impact zal hebben op  de omliggende woningen. Zoals opgenomen in het advies van de milieudeskundigen zal deze hinder het grootst zijn tijdens de avondperioden en zou het in stellen van de reclame-uiting in functie van de straatverlichting en het beperken van de lichtintensiteit een verbetering kunnen zijn.

Het bezwaar is gegrond.

2.      Inpassing omgeving: de bezwaarindiener merkt op dat  het scherm het uitzicht vanuit de omliggende woningen zal verpesten en niet past in het historische straatbeeld van de omgeving.

Beoordeling:

Het klopt dat het voorgestelde Led-scherm dermate groot is dat de impact op het straatbeeld en het uitzicht verstorend zal zijn. Het klopt ook dat het voorstel zich niet integreert in de gevelgeleding van het gebouw zelf.
Het bezwaar is gegrond.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020103137

Gegevens van de aanvrager:

BVBA blowUP media Belgium met als contactadres Leopold de Waelplaats 6 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Meir 117-125 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 3 sectie C nr. 148A2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanbrengen van een LED-scherm ter hoogte van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          08/05/2020: weigering (2020540) voor het aanbrengen van niet-zaakgebonden reclame op een steigerdoek;

-          24/11/2017: goedkeuring Beleidsrichtlijn inzake niet-zaakgebonden lichtreclame.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          kantoorgebouwencomplex dat de westelijke helft beslaat van het bouwblok Meir, Jezusstraat, Lange Nieuwstraat en Cellebroedersstraat;

-          5 bouwlagen onder plat dak;

-          gelijkvloerse verdieping bestaat uit winkels aan de zijde van de Meir en Jezusstraat.

 

Huidige toestand

 

-          29/03/2019: vaststelling (ID: 102462) van Telefooncentrale Regie van Telegraaf en Telefoon als bouwkundig element;

-          conform vergunde toestand;

-          met uitzondering van het gelijkvloers staan de gebouwen leeg.

 

Gewenste toestand

 

-          tijdelijk digitaal scherm ter hoogte van de derde en vierde bouwlaag met een breedte van 10 meter en een hoogte van 6 meter.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          voorzien van een tijdelijk digitaal scherm tegen de gevel van een leegstaand gebouw;

-          uitzenden van commerciële boodschappen (80%) en boodschappen van algemeen nut (20%).

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

25 augustus 2020

7 september 2020

Geen advies

Onroerend Erfgoed

27 oktober 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

25 augustus 2020

12 oktober 2020

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

25 augustus 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

27 oktober 2020

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie

25 augustus 2020

23 oktober 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

27 oktober 2020

12 november 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Het ontwerp wijkt af op volgend punt:

 

  • Artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:

Volgens dit voorschrift moeten alle uiterlijke kenmerken van het gebouw in harmonie zijn met het referentiebeeld. Het referentiebeeld wordt opgebouwd uit de bouwschil van de bestaande gebouwde omgeving. Dit beeld bestaat uit de gebouwen die inzake harmonische samenhang het talrijkste zijn en dus kenmerkend voor de betreffende omgeving kunnen genoemd worden. Er zijn geen grote LED-schermen aanwezig op de Meir. De voorziene LED-krant tegen de gevel is dus niet kenmerkend voor de betreffende omgeving en ook niet voor het gebouw zelf.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • Artikel 32 Niet-zaakgebonden publiciteit:

de publiciteit wordt niet voorzien op wachtgevels, werfafsluitingen, afsluitingen van onbebouwde percelen of steigerdoeken. Er werd geen stedenbouwkundige vergunning verleend voor het uitvoeren van gevelwerken of bewijs geleverd van meldingsplichtige of niet-vergunningsplichtige gevelwerken;

  • Artikel 33 Zaakgebonden publiciteit:

in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, voor inventarispanden en beschermde monumenten en binnen stads- of dorpsgezichten kan publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel bestaan uit losse letters. De grootte is niet in verhouding met de maat van het gebouw en de publiciteit is voor gevelopeningen geplaatst en bedekt gevelornamenten.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)

 
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag heeft betrekking op de voormalige Belgacomsite tussen de Meir, Jezusstraat, Cellebroedersstraat en Lange Nieuwstraat. In afwachting van de herontwikkeling van de site voorziet de aanvraag een tijdelijk LED-krant voor zowel commerciële boodschappen als boodschappen van algemeen nut. Het gebouw staat leeg op de verdiepingen. Eventuele functiewijzigingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen

 

Het pand waarop de aanvraag betrekking heeft is volgens het RUP Binnenstad gelegen in een zone met culturele, historische en/of esthetische waarde, waarbij de wenselijkheid van het behoud vooropgesteld wordt. Het complex is tevens opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij ministerieel besluit van 14 maart 2019.

 

De aanvraag is in strijd met de stedenbouwkundige voorschriften van het RUP (artikel 2.1.2 Harmonie) en van de bouwcode (artikel 32 en 33):

 

-          alle uiterlijke kenmerken van het gebouw moeten in harmonie zijn met het referentiebeeld. Er zijn geen grote LED-schermen aanwezig op de Meir. De voorziene LED-krant tegen de gevel is dus niet kenmerkend voor de betreffende omgeving en ook niet voor het gebouw zelf;

-          de niet-zaakgebonden publiciteit wordt niet voorzien op wachtgevels, werfafsluitingen, afsluitingen van onbebouwde percelen of steigerdoeken. Er werd nog geen stedenbouwkundige vergunning verleend voor het uitvoeren van gevelwerken of bewijs geleverd van meldingsplichtige of niet-vergunningsplichtige gevelwerken;

-          in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, voor inventarispanden en beschermde monumenten en binnen stads- of dorpsgezichten kan publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel bestaan uit losse letters. De grootte is niet in verhouding met de maat van het gebouw en de publiciteit is voor gevelopeningen geplaatst en bedekt gevelornamenten.

 

Op 24/11/2017 werd een beleidsrichtlijn goedgekeurd met betrekking tot niet-zaakgebonden lichtreclame in gevels van publieke en private gebouwen.

Er werden een aantal locaties weerhouden waaronder een deel van het Belgacomgebouw op de Meir. Er werden eveneens een aantal stedenbouwkundige voorwaarden opgelegd waaraan deze vorm van publiciteit moet voldoen:

 

-          lichtborden zijn enkel toegelaten indien geïntegreerd in het gevelvlak; 

-          nadat een toetsing is gebeurd ten opzichte van vigerend beleid beschermde & waardevolle gebouwen en/of stadsgezichten;

-          de afmetingen zijn in functie van geïntegreerd ontwerp;

-          tijdsvensters worden ingesteld als volgt: maandag tot donderdag 7.00u tot 19.00u; vrijdag 7.00u tot 21.00 u; zaterdag en zondag 9.00 u tot 21.00u. Daarbuiten is lichtreclame niet toegelaten;

-          intern advies wordt gevraagd aan welstandscommissie, monumentenzorg, de dienst Stadsontwikkeling/Ontwerp & Uitvoering (lichtplan) en politie;

-          de vergunning is maximaal vijf jaar geldig (omwille van voortdurende technologische verandering).

 

Het voorstel dat nu voorligt voldoet niet aan bovenvermelde voorwaarden.

Het voorstel is niet geïntegreerd in het gevelvlak en wordt geplaatst voor bestaande raamopeningen. Een LED-krant van dergelijke afmetingen heeft ook een grote impact op het omliggende beschermde cultuurhistorische landschap.

 

Het voorstel werd voorgesteld op de Kwaliteitskamer architectuur op 23/10/2020.

Het advies is ongunstig en laat zich als volgt samenvatten:

 

“Het voorstel is in strijd met de beleidsvisie. Het scherm op de gevel is niet wenselijk, aangezien dit niet geïntegreerd in een architecturaal ontwerp. Dit vormt een precedent voor de andere panden in de historische omgeving en getuigt van weinig respect naar het aanwezige erfgoed in de omgeving. Ondanks dat de locatie van de plek (Belgacomgebouw) een LED scherm toelaat, is dergelijke ingreep niet aanvaardbaar zonder integratie in de architectuur. Bijkomend merkt de Kwaliteitskamer op dat het scherm een groot deel van de raamopeningen bedekt, waardoor het gebruikscomfort en de belevingswaarde in het gebouw in het gedrang komt.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

In het advies van de milieudeskundigen wordt aangegeven dat zelfs in stadscentra, die gekenmerkt worden door een hoge kunstmatige omgevingshelderheid, de luminantie van een omvangrijk scherm (zoals in dit geval) een mogelijke bron van hinder vormt tijdens de avondperioden. Het ingediende bezwaar hierover is dan ook gegrond. Bij een aanvaardbaar voorstel wordt voorgesteld de reclame-uiting in te stellen in functie van de straatverlichting én de lichtreclame de normale intensiteit van de openbare verlichting niet te laten overtreffen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 augustus 2020

Volledig en ontvankelijk

25 augustus 2020

Start 1e openbaar onderzoek

1 september 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

30 september 2020

Beslissing toepassing administratieve lus

27 oktober 2020

Start laatste openbaar onderzoek

5 november 2020

Einde laatste openbaar onderzoek

4 december 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 februari 2021

Verslag GOA

20 januari 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

De aanplakking van de affiches van het openbaar onderzoek werd niet tijdig gemeld op het omgevinsgloket.

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.