Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2020134018 |
Gegevens van de aanvrager: | NV LANXESS met als contactadres Scheldelaan 420 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Scheldelaan 420 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 16 sectie D nrs. 81/2 N en 81/2 P |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een bestaande fietsenstalling |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Op 25 april 2019 verleende de deputatie van de provincie Antwerpen een omgevingsvergunning (OMV_2019020062) voor de afbraak en nieuwbouw van een fietsenstalling;
- Op 21 december 2012 verleende het college stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20126717) voor het bouwen van een open fietsenstalling.
Inhoud van de aanvraag
Uitbreiden van een bestaande fietsenstalling.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Water-link (AWW) | 23 december 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd,
blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en
inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan is het goed bestemd als Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor het Kanaaldok B1 ten oosten en de Invaargeul naar Boudewijn- en Van Cauwelaertsluis ten westen – Gebied voor Waterweginfrastructuur. De Scheldelaan heeft als bestemming Gebied voor Verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel aan de Scheldelaan, ten noordwesten en ten zuidoosten loopt een overdruk met als aanduiding Leidingenstraat. In het noorden bevindt zich, binnen de afbakeningslijn, een Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’.
Op circa 280 meter ten westen van de aanvraag bevindt zich de grens van het afgebakende zeehavengebied. Buiten de afbakeningslijn is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing, met bestemmingen Bestaande waterwegen (voor de Schelde) en Natuurgebieden (ten noordwesten en ten zuidwesten van de Invaargeul naar Boudewijn- en Van Cauwelaertsluis).
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Het plaatsen van een hemelwaterput en infiltratievoorziening is verplicht. Men vraagt een afwijking aan voor het plaatsen van een hemelwaterput. Aangezien er geen mogelijkheid is tot nuttig hergebruik wordt de afwijking gunstig geadviseerd. Men voorziet een infiltratievoorziening met een volume van 4032 liter en een oppervlakte van 8,64 m². Hiermee wordt de volledige dakoppervlakte van de nieuwe fietsenberging gecompenseerd. De aanvraag voldoet aan de bepalingen van de gewestelijke hemelwaterverordening.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid – visueel-vormelijke elementen
Aan de bestaande toegang ter hoogte van gebouw 2356 (=ingang Zuid), op ongeveer 27 meter van de Scheldelaan, bevindt zich reeds een open fietsenstalling met een oppervlakte van 105 m². In een vorige aanvraag (OMV_2019020062) werd de sloop van deze fietsenstalling aangevraagd om een grotere fietsenstalling te kunnen plaatsen. Volgens de plannen toegevoegd aan voorliggende aanvraag, werden deze werken niet uitgevoerd.
In de huidige aanvraag wordt deze fietsenstalling behouden en langs de oostzijde uitgebreid met een oppervlakte van circa 175 m². De hoogte, evenals het materiaal, sluit aan op de bestaande fietsenstalling. De uitbreiding wordt geplaatst op bestaande asfaltverharding.
Hierbij dienen 7 bestaande parkeerplaatsen te verdwijnen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Daar de aanvraag een relatief beperkte uitbreiding betreft van een bestaande fietsenstalling, is de ruimtelijke impact beperkt en is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Aan de overzijde van de Scheldelaan is een zeer ruime parking aanwezig waar Lanxess gebruik van maakt. Daar kan het verdwijnen van de 7 parkeerplaatsen ruimschoots worden opgevangen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. Ook het college hecht belang aan dit advies.
In de vorige aanvraag (OMV_2019020062) met betrekking tot de sloop van de bestaande fietsenstalling en de nieuwbouw van een grotere fietsenstalling, merkte het college in haar advies op dat voor het rokershok, op korte afstand van de fietsenstalling, geen stedenbouwkundige vergunning bekend is. Het rokershok maakt geen deel uit van de aanvraag en wordt uitgesloten van een gunstige advisering.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert op zich geen bijkomende parkeerbehoefte. De aangevraagde uitbreiding wordt geplaatst op bestaande asfaltverharding waar momenteel parkeerplaatsen voor personenwagens zijn ingericht. Om de werken te kunnen uitvoeren, dienen 7 parkeerplaatsen opgeheven te worden. Door het voorzien van extra fietsenstalling, kunnen meer gebruikers gestimuleerd worden deze vervoersmodus te gebruiken.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Uitsluiting
Het rokershok maakt geen deel uit van de aanvraag en wordt uitgesloten van een gunstige advisering.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 18 december 2020 |
Start openbaar onderzoek | 26 december 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 24 januari 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 6 februari 2021 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 december 2020 | 24 januari 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies te bezorgen aan de instantie die om advies gevraagd heeft. |